[Kernenergienieuws] 8 december 2008
Laka Foundation
info
Ma Dec 8 08:46:55 UTC 2008
Vandaag:
* Voortgang herstart Hoge Flux Reactor Petten
* 40 jaar Kernfysisch Versneller Instituut
-------------------------
NRG Nieuws: 5 december 2008 –
Voortgang herstart Hoge Flux Reactor Petten
Petten, 5 december 2008 - In augustus heeft NRG na het jaarlijkse
groot onderhoud en inspecties, de reactor niet in bedrijf genomen
nadat een gasbellenspoortje in het primaire koelwatersysteem was
waargenomen. Het gasbellenspoortje wordt veroorzaakt door
plaatselijke corrosie in een leidingdeel dat in beton is gegoten.
Door NRG experts en specialisten uit binnen- en buitenland wordt
intensief gewerkt aan de herstart van de reactor.
Gisteren is een gedetailleerd reparatieplan voor het inbrengen van
een huls in de leiding gereed gekomen. Uit dit plan blijkt dat gezien
de complexiteit van de reparatie en zorgvuldigheid waarmee het moet
worden uitgevoerd, de reparatie een aantal maanden meer tijd vraagt.
Dit heeft vooral te maken met de vereiste kwalificaties van toe te
passen materialen en technieken en training van technisch personeel.
Op basis van de thans beschikbare resultaten van uitgebreide testen,
metingen en beproevingen van de afgelopen periode en het belang van
de reactor voor gezondheidszorg en onderzoek, bekijkt NRG mogelijke
alternatieven om de herstart van de reactor te bespoedigen.
** (einde persbericht) **
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Juliette van der Laan, NRG persvoorlichting, tel 0224-564967 of 06-
10148943
----------------------
Rijksuniversiteit Groningen
40 jaar Kernfysisch Versneller Instituut
Datum: 05 december 2008
Op vrijdag 12 december wordt het 40-jarig bestaan van het Kernfysisch
Versneller Instituut (KVI) in Groningen gevierd met een symposium in
het Academiegebouw. In 1968 was het gebouw achteraan de Zernikelaan
in Groningen gereed en kon begonnen worden met de opbouw van het
eerste cyclotron. De festiviteiten rond het jubileum worden
aangegrepen om vertrekkend directeur Muhsin Harakeh, van wie ook de
60-ste verjaardag gevierd wordt, in het zonnetje te zetten.
De eerste plannen voor de bouw van een grote versneller in Groningen
ontstonden in 1957. Voorvechter van de plannen was professor
Brinkman, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit. In 1963 ging de
regering akkoord met de plannen. Er werd een contract getekend met
Philips voor de bouw van een isochroon cyclotron, dat in 1970 gereed
was. In 1972 werd door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen
(O&W), de Nederlandse organisatie voor Zuiver Wetenschappelijk
Onderzoek (ZWO), de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Stichting
voor Fundamenteel Onderzoek der Materie (FOM) een contract getekend
over de managementstructuur van het nieuwe instituut. Afgesproken
werd dat het KVI twee moederorganisaties zou hebben: de RUG en FOM.
Kort daarna gaf eerste directeur Brinkman het stokje over aan de naar
Groningen gehaalde Rolf Siemssen.
Het eerste onderzoek
In 1971 werden de eerste experimenten gedaan met het cyclotron. De
eerste jaren werd het onderzoek toegespitst op de fundamentele
kernfysica, in het bijzonder werd de structuur van de atoomkernen
bestudeerd. Er werd niet alleen experimenteel, maar ook theoretisch
onderzoek gedaan. Beroemde namen uit die tijd zijn Akito Arima en
Franco Iachello, die op het KVI hun befaamde Interacting Boson Model
ontwikkelden. Arima kreeg in 1994 een eredoctoraat van de RUG.
Een nieuw cyclotron
In 1985 begon een nieuwe fase voor het KVI. Om de wereldwijde
toppositie in het kernfysica-onderzoek te behouden werd besloten tot
de bouw van een nieuw, supergeleidend cyclotron. Dit cyclotron werd
in een Frans-Nederlands samenwerkingsverband in Orsay, bij Parijs,
gebouwd en AGOR gedoopt (Accélérateur Groningen-ORsay). In 1994 was
het cyclotron opgebouwd. Het werd met succes getest, daarna
afgebroken, in onderdelen naar Groningen vervoerd en daar weer
opgebouwd. De eerste experimenten met AGOR in Groningen vonden in
1996 plaats.
Nieuwe onderzoekslijnen
In de tachtiger jaren werd het onderzoek op het KVI verbreed. Er kwam
een groep die onderzoek ging doen in de atoomfysica, waarbij de
atomen als geheel van kern en elektronen onderzocht worden. Daarnaast
werd er naar aanleiding van het ongeluk met de kerncentrale in
Tsjernobyl in 1986 een groep opgericht die zich, met gebruikmaking
van kernfysische technieken, richtte op het onderzoek naar de
omgevingseffecten van straling.
Precisieonderzoek aan stilstaande deeltjes
Eind jaren negentig werd het initiatief genomen tot een
onderzoekslijn, TRIµP genaamd, die de atoomfysica ging combineren met
technieken uit de kernfysica. Bij dit onderzoek worden met AGOR
geproduceerde deeltjes met lasertechnieken stilgezet, zodat ze met
uiterste precisie bestudeerd kunnen worden. Op deze manier kunnen de
grenzen van het bekende Standaardmodel van de elementaire deeltjes
onderzocht worden zonder gebruik te hoeven maken van immense
versnellers als bij het internationale onderzoeksinstituut CERN in
Genève.
Afscheid van directeur Harakeh
Scheidend directeur Muhsin Harakeh is op 1 januari 1996 aangetreden
in zijn functie en heeft het KVI dertien jaar geleid. De uit Libanon
afkomstige Harakeh studeerde en deed zijn promotieonderzoek in de
Verenigde Staten. Na perioden in Groningen, Kopenhagen en Amsterdam,
waar hij in 1986 hoogleraar werd aan de Vrije Universiteit, kwam hij
in 1993 definitief naar het KVI. Hij heeft het KVI door een moeilijke
periode gesleept nadat de Stichting FOM in 2004 besloot het
onderzoeksgebied kernfysica te verlaten. Hij initieerde een contract
van de Rijksuniversiteit Groningen met het Duitse zusterinstituut GSI
in Darmstadt, waardoor het fundamentele onderzoek in de kernfysica
voortgezet kon worden. Onder zijn leiding werden nieuwe
onderzoekslijnen in de astro-deeltjesfysica en de fysica van leven
geïnitieerd. Met het huidige brede spectrum aan fundamenteel en
toegepast onderzoek dat door de KVI-wetenschappers gedaan wordt,
heeft het KVI voor de komende jaren een uitdagende rol op het
wereldwijde wetenschappelijke toneel.
Geschiedschrijving van het KVI
Ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum heeft KVI-hoogleraar van
het eerste uur Adriaan van der Woude een boek geschreven over de
geschiedenis van het KVI, met de titel "40 Jaar KVI". Het boek wordt
gepresenteerd bij de festiviteiten op 12 december.
Informatie over het symposium: www.kvi.nl/kvi100
------------------------
----------------------------------------------------------------------
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam NL-1054 RD Amsterdam
tel: 020-6168294 Netherlands
fax: 020-6892179 tel: +31-20-6168294
fax: +31-20-6892179
www.laka.org
info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst