[Kernenergienieuws] 21 november

Laka Foundation info
Do Nov 20 11:36:01 UTC 2008


Vandaag:

** RvS: Urenco voldoet aan eisen (20-11)

** Atoomstroom.nl: stroometikettering moet beter (20-11)

---------------------

De Urenco verrijkingsfabriek in Almelo mag uitbreiden, De Raad van 
State heeft de bezwaren van Greenpeace tegen de afgegeven vergunning 
ongegrond verklaart. 
De vergunning gaat over “onder meer een uitbreiding van de 
verrijkingscapaciteit van 3.500 ton naar 4.500 ton SW per jaar, een 
spoorwegaansluiting op het terrein van de inrichting voor de aan- en 
afvoer van grondstoffen en product en wijzigingen in de 
opslaglocaties en opslaghoeveelheden.”

De Twentsche Courant heeft er een berichtje van gemaakt (waarin 
Urenco op nieuw een ‘opwerkingsfabriek’ wordt genoemd)

RvS: Urenco voldoet aan eisen
Twentsche Courant donderdag 20 november 2008 | 02:57 | 

DEN HAAG - Urenco hoeft van de Raad van State (RvS) niet meer milieu- 
en veiligheidseisen te nemen voor de buitenopslag van de nucleaire 
uraniumverrijkingsfabriek op het bedrijfsterrein in Almelo.
In een uitspraak wuift de RvS alle bezwaren van de milieuorganisatie 
Greenpeace weg. 

Greenpeace is het niet eens met de nieuwe vergunning voor Urenco, 
waarmee de opwerkingsfabriek de productiecapaciteit met 25 tot 30 
procent kan uitbreiden. Daarbij komt meer verarmd radioactief 
materiaal vrij dat voor afvoer naar andere fabrieken, onder meer in 
Rusland en Frankrijk, op het buitenterrein wordt opgeslagen.

Greenpeace vindt dat de vergunning het gevaar in zich bergt dat 
Urenco stralingsmateriaal te dicht bij een nabijgelegen kantoor van 
zusterbedrijf ETNL legt. De RvS vindt dat er geen gevaar is voor het 
kantoor en stelt dat de opslag aan alle regelingen voldoet. Urenco 
ontkende eerder al dat de opslag enig risico oplevert voor mensen die 
in het kantoor werken.

(de link naar de uitstpraak is belachelijk lang, maar als je op 
{ HYPERLINK "http://www.raadvanstate.nl" }www.raadvanstate.nl zoekt 
op zaaknummer (200708482/1) kom je ook bij uitspraak of via de link 
op { HYPERLINK "http://www.laka.org" }www.laka.org)


--------------------------------

Persbericht 20 november 2008 
Atoomstroom.nl: stroometikettering moet beter 

Atoomstroom.nl stelt verbetering van het z.g. ‘stroometiket’ voor, en 
voert dit zelf al in:
- Meer duidelijkheid over de herkomst van elektriciteit voor 
consumenten 
- Preciezere weergave van CO2-uitstoot per opwekmethode 

Elektriciteitsleveranciers zijn wettelijk verplicht om jaarlijks een 
stroometiket te verstrekken aan hun klanten. Op het etiket wordt 
aangegeven welk percentage van de totale hoeveelheid geleverde 
elektriciteit is opgewekt uit kolen, aardgas, kernenergie of 
hernieuwbare bronnen (bijvoorbeeld windenergie en biomassa). 
Atoomstroom.nl verfijnt deze stroometikettering nu door duidelijkheid 
te geven over de herkomst van de stroom en de CO2-uitstoot over de 
gehele keten. 
Het is in de sector gebruik om voor een aantal schone opwekmethoden, 
zoals wind, biomassa, zonnecellen en nucleair nul CO2-uitstoot op te 
geven. Alle leveranciers van z.g. groene stroom alsmede die van 
kernenergie claimen dus momenteel nul CO2-uitstoot. 
Atoomstroom.nl hield zich tot nu toe aan het gebruik in de sector. 
Voor de opwekkingsmethode als zodanig is dit juist, maar in feite is 
deze opgave onvolledig. Want er komt wel degelijk CO2 vrij, gerekend 
over de gehele keten van bouw, productie van materialen, transport en 
recycling van apparatuur waarmee schone elektriciteit wordt opgewekt 
(bijvoorbeeld een windmolen of een kerncentrale) en de winning en 
transport van bijvoorbeeld biomassa en uranium. 

Greenpeace heeft in een recent persbericht recent kritiek geuit op de 
claim van ‘nul CO2-uitstoot ‘ en gedreigd leveranciers die dit 
claimen voor de Reclame Code Commissie ‘te slepen’. Atoomstroom.nl 
onderschrijft de visie dat de CO2-uitstoot over de gehele keten dient 
te worden gerapporteerd. Alleen dan kan immers correct worden 
vastgesteld welke opwekmethode wat betreft CO2-uitstoot het minst 
belastend is voor het milieu. 

Om deze reden zal Atoomstroom.nl in zijn stroometiket voortaan de 
geschatte CO2-uitstoot over de gehele keten weergeven. De CO2-
uitstoot van kernenergie ligt met 8 tot 32 gram per kilowattuur op 
hetzelfde niveau als windenergie en energie die is opgewekt met 
waterkracht. De CO2-uitstoot van zonnestroom is ten minste drie maal 
zo hoog, van stroom uit biomassa 10 maal zo hoog, van een 
aardgascentrale 15 keer zo hoog en van een kolencentrale 40 keer zo 
hoog (Atoomstroom.nl baseert zich hierbij op het relatief onomstreden 
‘fact finding kernergie’ van ECN/SER) 

Sjef Peeraer, directeur van Atoomstroom.nl zegt hierover: “Wij 
verwachten dat andere leveranciers deze methode zullen overnemen 
omdat het een waarheidsgetrouwere weergave is van de 
milieuconsequenties van elektriciteitsopwekking. Ook komt het 
tegemoet komt aan de kritiek -onder andere op leveranciers van groene 
stroom- die ‘nul’ CO2-uitstoot claimen”. 

Hele persbericht op:
http://www.atoomstroom.nl/documents/Persbericht_20nov.pdf


----------------------------------------------------------------------
stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                                 NL-1054 RD Amsterdam 
tel: 020-6168294                                           Netherlands
fax: 020-6892179                                   tel: +31-20-6168294
                                                   fax: +31-20-6892179
                            www.laka.org
                            info at laka.org
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst