[Kernenergienieuws] 21 november
Laka Foundation
info
Do Nov 20 11:36:01 UTC 2008
Vandaag:
** RvS: Urenco voldoet aan eisen (20-11)
** Atoomstroom.nl: stroometikettering moet beter (20-11)
---------------------
De Urenco verrijkingsfabriek in Almelo mag uitbreiden, De Raad van
State heeft de bezwaren van Greenpeace tegen de afgegeven vergunning
ongegrond verklaart.
De vergunning gaat over “onder meer een uitbreiding van de
verrijkingscapaciteit van 3.500 ton naar 4.500 ton SW per jaar, een
spoorwegaansluiting op het terrein van de inrichting voor de aan- en
afvoer van grondstoffen en product en wijzigingen in de
opslaglocaties en opslaghoeveelheden.”
De Twentsche Courant heeft er een berichtje van gemaakt (waarin
Urenco op nieuw een ‘opwerkingsfabriek’ wordt genoemd)
RvS: Urenco voldoet aan eisen
Twentsche Courant donderdag 20 november 2008 | 02:57 |
DEN HAAG - Urenco hoeft van de Raad van State (RvS) niet meer milieu-
en veiligheidseisen te nemen voor de buitenopslag van de nucleaire
uraniumverrijkingsfabriek op het bedrijfsterrein in Almelo.
In een uitspraak wuift de RvS alle bezwaren van de milieuorganisatie
Greenpeace weg.
Greenpeace is het niet eens met de nieuwe vergunning voor Urenco,
waarmee de opwerkingsfabriek de productiecapaciteit met 25 tot 30
procent kan uitbreiden. Daarbij komt meer verarmd radioactief
materiaal vrij dat voor afvoer naar andere fabrieken, onder meer in
Rusland en Frankrijk, op het buitenterrein wordt opgeslagen.
Greenpeace vindt dat de vergunning het gevaar in zich bergt dat
Urenco stralingsmateriaal te dicht bij een nabijgelegen kantoor van
zusterbedrijf ETNL legt. De RvS vindt dat er geen gevaar is voor het
kantoor en stelt dat de opslag aan alle regelingen voldoet. Urenco
ontkende eerder al dat de opslag enig risico oplevert voor mensen die
in het kantoor werken.
(de link naar de uitstpraak is belachelijk lang, maar als je op
{ HYPERLINK "http://www.raadvanstate.nl" }www.raadvanstate.nl zoekt
op zaaknummer (200708482/1) kom je ook bij uitspraak of via de link
op { HYPERLINK "http://www.laka.org" }www.laka.org)
--------------------------------
Persbericht 20 november 2008
Atoomstroom.nl: stroometikettering moet beter
Atoomstroom.nl stelt verbetering van het z.g. ‘stroometiket’ voor, en
voert dit zelf al in:
- Meer duidelijkheid over de herkomst van elektriciteit voor
consumenten
- Preciezere weergave van CO2-uitstoot per opwekmethode
Elektriciteitsleveranciers zijn wettelijk verplicht om jaarlijks een
stroometiket te verstrekken aan hun klanten. Op het etiket wordt
aangegeven welk percentage van de totale hoeveelheid geleverde
elektriciteit is opgewekt uit kolen, aardgas, kernenergie of
hernieuwbare bronnen (bijvoorbeeld windenergie en biomassa).
Atoomstroom.nl verfijnt deze stroometikettering nu door duidelijkheid
te geven over de herkomst van de stroom en de CO2-uitstoot over de
gehele keten.
Het is in de sector gebruik om voor een aantal schone opwekmethoden,
zoals wind, biomassa, zonnecellen en nucleair nul CO2-uitstoot op te
geven. Alle leveranciers van z.g. groene stroom alsmede die van
kernenergie claimen dus momenteel nul CO2-uitstoot.
Atoomstroom.nl hield zich tot nu toe aan het gebruik in de sector.
Voor de opwekkingsmethode als zodanig is dit juist, maar in feite is
deze opgave onvolledig. Want er komt wel degelijk CO2 vrij, gerekend
over de gehele keten van bouw, productie van materialen, transport en
recycling van apparatuur waarmee schone elektriciteit wordt opgewekt
(bijvoorbeeld een windmolen of een kerncentrale) en de winning en
transport van bijvoorbeeld biomassa en uranium.
Greenpeace heeft in een recent persbericht recent kritiek geuit op de
claim van ‘nul CO2-uitstoot ‘ en gedreigd leveranciers die dit
claimen voor de Reclame Code Commissie ‘te slepen’. Atoomstroom.nl
onderschrijft de visie dat de CO2-uitstoot over de gehele keten dient
te worden gerapporteerd. Alleen dan kan immers correct worden
vastgesteld welke opwekmethode wat betreft CO2-uitstoot het minst
belastend is voor het milieu.
Om deze reden zal Atoomstroom.nl in zijn stroometiket voortaan de
geschatte CO2-uitstoot over de gehele keten weergeven. De CO2-
uitstoot van kernenergie ligt met 8 tot 32 gram per kilowattuur op
hetzelfde niveau als windenergie en energie die is opgewekt met
waterkracht. De CO2-uitstoot van zonnestroom is ten minste drie maal
zo hoog, van stroom uit biomassa 10 maal zo hoog, van een
aardgascentrale 15 keer zo hoog en van een kolencentrale 40 keer zo
hoog (Atoomstroom.nl baseert zich hierbij op het relatief onomstreden
‘fact finding kernergie’ van ECN/SER)
Sjef Peeraer, directeur van Atoomstroom.nl zegt hierover: “Wij
verwachten dat andere leveranciers deze methode zullen overnemen
omdat het een waarheidsgetrouwere weergave is van de
milieuconsequenties van elektriciteitsopwekking. Ook komt het
tegemoet komt aan de kritiek -onder andere op leveranciers van groene
stroom- die ‘nul’ CO2-uitstoot claimen”.
Hele persbericht op:
http://www.atoomstroom.nl/documents/Persbericht_20nov.pdf
----------------------------------------------------------------------
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam NL-1054 RD Amsterdam
tel: 020-6168294 Netherlands
fax: 020-6892179 tel: +31-20-6168294
fax: +31-20-6892179
www.laka.org
info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst