[Kernenergienieuws] 18 augustus 2009

Laka Foundation info
Di Aug 18 07:34:05 UTC 2009


** Reactor Petten weer in gebruik (17-8)

** Petten: 'reparatie niet uitstellen' (18-8)

**'Tekort aan isotopen voor het LUMC' (18-8)

** Kerncentrale zorgt voor ruzie (in Belgie, 18-8)

** File op het elektriciteitsnet (persbericht Natuur en Milieu, 17-8)



** Maar eerst dit: Volgens een TU-Delft-filmpje die vanuit 2040 terug 
kijkt gaat de PvdA kernenergie accepteren als tijdelijke oplossing.
De TU Delft liet New-Energy TV een 3-delige film maken waarin vanuit 
het jaar 2040 wordt 'teruggekeken' op het energiebeleid nu: 
’Flashback 2040’. Daarin wordt gesteld dat 'links' (de PvdA) zo rond 
2010 kernenergie als tijdelijke optie accepteert. Acteurs:Diederik 
Samsom (Kamerlid PvdA) als ’oud-minister van Energie’, de Delftse 
hoogleraar reactorfysica Tim van der Hagen als ’wetenschapper in 
ruste’ en Paul de Krom (Kamerlid VVD) als ’oud-minister-president’.
De drie filmpjes (elk zo’n 3 tot 4 minuten) zijn te zien op www.new-
energy.tv. 
Het transcript van het filmpje is te zien op 
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=14454

(Een veel leukere film is 'Boed' uit 1974 die terugkijkt op de 
ontwikkeling van de bloedgekoelde kweekreactor vanuit het jaar 1985. 
Naar het boek van Roel van Duyn Te leen bij Laka.)


---------------------

REACTOR IN PETTEN WEER IN GEBRUIK
ANP, Gepubliceerd op 17 augustus 2009 21:38, bijgewerkt op 21:40

PETTEN-  De zogeheten hogefluxreactor in Petten is maandag na de 
jaarlijkse onderhoudsstop weer in bedrijf genomen. ‘Hiermee zijn de 
productie van cruciale medische isotopen en nucleaire 
onderzoeksactiviteiten ruim binnen planning hervat’, aldus een 
woordvoerster van het Nucleair Research en Consultancy Group in 
Petten. Het onderhoud, dat een maand duurde, staat los van de 
operatie waar Petten in maart 2010 aan wil beginnen. Die operatie zou 
nogal voor problemen zorgen, volgens de Vereniging voor Nucleaire 
Geneeskunde. Omdat dan ook de reactor in Chalk River in Canada in 
onderhoud is, komt de productie van medische isotopen in gevaar. Deze 
zijn nodig voor kankeronderzoek en behandeling van patiënten.


--------------------------

RTV Noord-Holland, 18 augustus 2009
Petten: 'reparatie niet uitstellen'
Reactor van Petten ziet weinig heil in uitstel reparatie

PETTEN De beheerder van de kernreactor in Petten ziet vooralsnog 
niets in het uitstellen van de reparatie aan de reactor. Volgende 
zomer staan omvangrijke werkzaamheden gepland, maar die worden 
mogelijk uitgesteld vanwege problemen bij de reactor in Canada. 

In Petten en Canada worden medische isotopen gemaakt die gebruikt 
worden bij kankerpatiënten. Door de problemen in Canada moet Petten 
openblijven, om een tekort aan isotopen te voorkomen. 
NRG wil de reparatie toch doorzetten, om te voorkomen dat de reactor 
vanwege technische problemen moet worden stilgelegd.


----------------

West-online, 18 augutsus 2009
'Tekort aan isotopen voor het LUMC'

LEIDEN - Begin volgend jaar is er in het LUMC een schaarste aan 
medische isotopen, bedoeld voor bestraling en diagnostische foto's. 
Dat zegt een woordvoerder van de sector Nucleaire Geneeskunde.

Het tekort ontstaat door het uitvallen van een kernreactor in Canada, 
terwijl ook de reactor in Petten voor onderhoud moet worden 
stilgelegd.

Het LUMC dringt er op aan om de Pettense reactor langer open te 
houden. Intussen wordt er versneld onderzoek gedaan naar 
alternatieven.



---------------------

PZC, 18 augustus 2009
Kerncentrale zorgt voor ruzie
door Wout Bareman. dinsdag 18 augustus 2009 | 07:37 

TERNEUZEN - De mogelijke bouw van een tweede kerncentrale bij 
Borssele heeft in de Vlaamse grensstreek geleid tot politiek 
gekrakeel.
Schepen Kristof Stevelinck (energie) van Zelzate vindt dat 'zijn' 
burgemeester Freddy De Vilder veel te fel heeft gereageerd op het 
plan.

Volgens Stevelinck (Open VLD) was de furieuze reactie van de 
burgemeester misplaatst. Hij ging daarmee zijn boekje ver te buiten. 
De zaak diende immers eerst in het schepencollege te worden 
besproken. "Het dossier was amper binnen of de burgemeester had al 
een standpunt ingenomen."

De schepen verwijt De Vilder (SP.a) bangmakerij. Volgens hem is dat 
absoluut overbodig; moderne kerncentrales zijn veel veiliger en 
milieuvriendelijker dan de oude centrales. Schepen Stevelinck vindt 
de houding van De Vilder getuigen van gebrek aan respect voor de 
gemeenteraad. De mogelijke komst van een tweede kerncentrale leidt in 
de grensstreek tot veel discussie. De gemeenten Sint Laureins, 
Assenede en Zelzate willen betrokken worden bij de uitwerking van de 
plannen. Ze liggen hemelsbreed ruim veertig kilometer van Borssele 
verwijderd en volgens de regelgeving dient ook voor de inwoners van 
die gemeenten de startnotitie Milieueffectrapportage (MER) ter inzage 
te liggen. Volgens burgemeester Annick Willems van Sint-Laureins 
werden de grensgemeenten echter met die MER geconfronteerd via een 
bericht in de krant De Standaard. Pas na contact met de betrokken 
Nederlandse instanties werd de startnotitie alsnog gemaild.

Een andere krant, Het Nieuwsblad, heeft de afgelopen weken de mening 
van de lezers in de grensstreek gepeild. Gemiddeld bleek ruim zestig 
procent tegen de komst van een tweede kerncentrale.

Overigens zijn er ook in België plannen voor de bouw van een nieuwe, 
vijfde, kerncentrale in Doel. Dat gebeurt op initiatief van 
elektriciteitsproducent SPE-Luminus. Greenpeace heeft direct fel 
gereageerd op het plan, dat nauwelijks een maand voor de 
besluitvorming over de sluiting van de oudste centrales in Doel en 
Tihange (in 2015) werd gelanceerd


----------------------

Persbericht natuur en Milieu, 17 augustus 2009

File op het elektriciteitsnet

Stop met het bouwen van ouderwetse kolen- en kerncentrales want die 
zijn niet meer nodig en zorgen voor problemen op het stroomnet. En 
zet in op meer schone en duurzame energie. Dat is de reactie van 
Natuur en Milieu op het bericht in de Volkskrant van vandaag dat de 
komende jaren een fileprobleem dreigt op het elektriciteitsnet door 
de bouw van veel nieuwe gas- en kolencentrales.

Er wordt namelijk meer stroom geproduceerd dan het stroomnet kan 
vervoeren. Dat komt omdat er al veel nieuwe elektriciteitscentrales 
zijn gebouwd en er nog meer nieuwbouw op stapel staat. Het is 
onrechtvaardig dat de energiebedrijven de consument ook nog eens 
willen laten betalen voor het tijdelijk uitschakelen van de 
centrales, terwijl ze willens en wetens een overschot produceren. Dat 
af- en aanschakelen kost volgens de landelijke netbeheerder TenneT 
zo’n 100 miljoen euro per jaar. De energiebedrijven kunnen zo slapend 
rijk worden. Er ontstaat een prikkel om te bouwen op plaatsen waar al 
een fileprobleem is.

De Nederlandse centrales gaan voor een groot deel voor het buitenland 
produceren. Volgend jaar wordt Nederland al netto-exporteur van 
energie. Nederland krijgt hier de luchtvervuiling van (o.a. 
fijnstofen SOx) maar berekent de prijs hiervoor niet door. Nederland 
heeft al de hoogste luchtvervuiling per km2 in Europa. We 
overschrijden Europese normen. Daarom heeftNatuur en Milieuvia de 
Raad van State bij het Europese Hof van Justitie juridische vragen 
neergelegd: zijn nieuwe centrales niet in strijd met de Europese 
regels voor luchtvervuiling?

Het echte probleem is dat de energiemarkt geliberaliseerd is terwijl 
de overheid heeft nagelaten om goede milieurandvoorwaarden te 
stellen. Het bijbouwen van nieuwe ouderwetse centrales leidt alleen 
tot extra kosten (door de files op het net) en extra luchtvervuiling. 
Het profijt is voor de energiebedrijven.


----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst