[Kernenergienieuws] 18 augustus 2009
Laka Foundation
info
Di Aug 18 07:34:05 UTC 2009
** Reactor Petten weer in gebruik (17-8)
** Petten: 'reparatie niet uitstellen' (18-8)
**'Tekort aan isotopen voor het LUMC' (18-8)
** Kerncentrale zorgt voor ruzie (in Belgie, 18-8)
** File op het elektriciteitsnet (persbericht Natuur en Milieu, 17-8)
** Maar eerst dit: Volgens een TU-Delft-filmpje die vanuit 2040 terug
kijkt gaat de PvdA kernenergie accepteren als tijdelijke oplossing.
De TU Delft liet New-Energy TV een 3-delige film maken waarin vanuit
het jaar 2040 wordt 'teruggekeken' op het energiebeleid nu:
’Flashback 2040’. Daarin wordt gesteld dat 'links' (de PvdA) zo rond
2010 kernenergie als tijdelijke optie accepteert. Acteurs:Diederik
Samsom (Kamerlid PvdA) als ’oud-minister van Energie’, de Delftse
hoogleraar reactorfysica Tim van der Hagen als ’wetenschapper in
ruste’ en Paul de Krom (Kamerlid VVD) als ’oud-minister-president’.
De drie filmpjes (elk zo’n 3 tot 4 minuten) zijn te zien op www.new-
energy.tv.
Het transcript van het filmpje is te zien op
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=14454
(Een veel leukere film is 'Boed' uit 1974 die terugkijkt op de
ontwikkeling van de bloedgekoelde kweekreactor vanuit het jaar 1985.
Naar het boek van Roel van Duyn Te leen bij Laka.)
---------------------
REACTOR IN PETTEN WEER IN GEBRUIK
ANP, Gepubliceerd op 17 augustus 2009 21:38, bijgewerkt op 21:40
PETTEN- De zogeheten hogefluxreactor in Petten is maandag na de
jaarlijkse onderhoudsstop weer in bedrijf genomen. ‘Hiermee zijn de
productie van cruciale medische isotopen en nucleaire
onderzoeksactiviteiten ruim binnen planning hervat’, aldus een
woordvoerster van het Nucleair Research en Consultancy Group in
Petten. Het onderhoud, dat een maand duurde, staat los van de
operatie waar Petten in maart 2010 aan wil beginnen. Die operatie zou
nogal voor problemen zorgen, volgens de Vereniging voor Nucleaire
Geneeskunde. Omdat dan ook de reactor in Chalk River in Canada in
onderhoud is, komt de productie van medische isotopen in gevaar. Deze
zijn nodig voor kankeronderzoek en behandeling van patiënten.
--------------------------
RTV Noord-Holland, 18 augustus 2009
Petten: 'reparatie niet uitstellen'
Reactor van Petten ziet weinig heil in uitstel reparatie
PETTEN De beheerder van de kernreactor in Petten ziet vooralsnog
niets in het uitstellen van de reparatie aan de reactor. Volgende
zomer staan omvangrijke werkzaamheden gepland, maar die worden
mogelijk uitgesteld vanwege problemen bij de reactor in Canada.
In Petten en Canada worden medische isotopen gemaakt die gebruikt
worden bij kankerpatiënten. Door de problemen in Canada moet Petten
openblijven, om een tekort aan isotopen te voorkomen.
NRG wil de reparatie toch doorzetten, om te voorkomen dat de reactor
vanwege technische problemen moet worden stilgelegd.
----------------
West-online, 18 augutsus 2009
'Tekort aan isotopen voor het LUMC'
LEIDEN - Begin volgend jaar is er in het LUMC een schaarste aan
medische isotopen, bedoeld voor bestraling en diagnostische foto's.
Dat zegt een woordvoerder van de sector Nucleaire Geneeskunde.
Het tekort ontstaat door het uitvallen van een kernreactor in Canada,
terwijl ook de reactor in Petten voor onderhoud moet worden
stilgelegd.
Het LUMC dringt er op aan om de Pettense reactor langer open te
houden. Intussen wordt er versneld onderzoek gedaan naar
alternatieven.
---------------------
PZC, 18 augustus 2009
Kerncentrale zorgt voor ruzie
door Wout Bareman. dinsdag 18 augustus 2009 | 07:37
TERNEUZEN - De mogelijke bouw van een tweede kerncentrale bij
Borssele heeft in de Vlaamse grensstreek geleid tot politiek
gekrakeel.
Schepen Kristof Stevelinck (energie) van Zelzate vindt dat 'zijn'
burgemeester Freddy De Vilder veel te fel heeft gereageerd op het
plan.
Volgens Stevelinck (Open VLD) was de furieuze reactie van de
burgemeester misplaatst. Hij ging daarmee zijn boekje ver te buiten.
De zaak diende immers eerst in het schepencollege te worden
besproken. "Het dossier was amper binnen of de burgemeester had al
een standpunt ingenomen."
De schepen verwijt De Vilder (SP.a) bangmakerij. Volgens hem is dat
absoluut overbodig; moderne kerncentrales zijn veel veiliger en
milieuvriendelijker dan de oude centrales. Schepen Stevelinck vindt
de houding van De Vilder getuigen van gebrek aan respect voor de
gemeenteraad. De mogelijke komst van een tweede kerncentrale leidt in
de grensstreek tot veel discussie. De gemeenten Sint Laureins,
Assenede en Zelzate willen betrokken worden bij de uitwerking van de
plannen. Ze liggen hemelsbreed ruim veertig kilometer van Borssele
verwijderd en volgens de regelgeving dient ook voor de inwoners van
die gemeenten de startnotitie Milieueffectrapportage (MER) ter inzage
te liggen. Volgens burgemeester Annick Willems van Sint-Laureins
werden de grensgemeenten echter met die MER geconfronteerd via een
bericht in de krant De Standaard. Pas na contact met de betrokken
Nederlandse instanties werd de startnotitie alsnog gemaild.
Een andere krant, Het Nieuwsblad, heeft de afgelopen weken de mening
van de lezers in de grensstreek gepeild. Gemiddeld bleek ruim zestig
procent tegen de komst van een tweede kerncentrale.
Overigens zijn er ook in België plannen voor de bouw van een nieuwe,
vijfde, kerncentrale in Doel. Dat gebeurt op initiatief van
elektriciteitsproducent SPE-Luminus. Greenpeace heeft direct fel
gereageerd op het plan, dat nauwelijks een maand voor de
besluitvorming over de sluiting van de oudste centrales in Doel en
Tihange (in 2015) werd gelanceerd
----------------------
Persbericht natuur en Milieu, 17 augustus 2009
File op het elektriciteitsnet
Stop met het bouwen van ouderwetse kolen- en kerncentrales want die
zijn niet meer nodig en zorgen voor problemen op het stroomnet. En
zet in op meer schone en duurzame energie. Dat is de reactie van
Natuur en Milieu op het bericht in de Volkskrant van vandaag dat de
komende jaren een fileprobleem dreigt op het elektriciteitsnet door
de bouw van veel nieuwe gas- en kolencentrales.
Er wordt namelijk meer stroom geproduceerd dan het stroomnet kan
vervoeren. Dat komt omdat er al veel nieuwe elektriciteitscentrales
zijn gebouwd en er nog meer nieuwbouw op stapel staat. Het is
onrechtvaardig dat de energiebedrijven de consument ook nog eens
willen laten betalen voor het tijdelijk uitschakelen van de
centrales, terwijl ze willens en wetens een overschot produceren. Dat
af- en aanschakelen kost volgens de landelijke netbeheerder TenneT
zo’n 100 miljoen euro per jaar. De energiebedrijven kunnen zo slapend
rijk worden. Er ontstaat een prikkel om te bouwen op plaatsen waar al
een fileprobleem is.
De Nederlandse centrales gaan voor een groot deel voor het buitenland
produceren. Volgend jaar wordt Nederland al netto-exporteur van
energie. Nederland krijgt hier de luchtvervuiling van (o.a.
fijnstofen SOx) maar berekent de prijs hiervoor niet door. Nederland
heeft al de hoogste luchtvervuiling per km2 in Europa. We
overschrijden Europese normen. Daarom heeftNatuur en Milieuvia de
Raad van State bij het Europese Hof van Justitie juridische vragen
neergelegd: zijn nieuwe centrales niet in strijd met de Europese
regels voor luchtvervuiling?
Het echte probleem is dat de energiemarkt geliberaliseerd is terwijl
de overheid heeft nagelaten om goede milieurandvoorwaarden te
stellen. Het bijbouwen van nieuwe ouderwetse centrales leidt alleen
tot extra kosten (door de files op het net) en extra luchtvervuiling.
Het profijt is voor de energiebedrijven.
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst