[Kernenergienieuws] 24 augustus 2009
Laka Foundation
info
Ma Aug 24 07:43:25 UTC 2009
Een aantal berichten over de gevolgen van de verwachte overcapaciteit
elektriciteit. Dit naar aanleiding van het TenneT-rapport over de
verzieningszekerheid. Waarin onder meer ook nog uit gegaan wordt van
een elektriciteitsgroei (!) van 2% per jaar, en niet, zoals het
regeringsbeleid is, een besparing van 2 % !
'Milieuvriendelijke stroom door nieuwe centrales in de knel'
Het milieuvriendelijk opwekken van stroom komt in het gedrang door de
plannen om in ons land nieuwe grote elektriciteitscentrales te
bouwen, zegt Kees den Blanken van Cogen in het Agrarisch Dagblad (22
augustus). Den Blanken reageert op de mededeling van netwerkbeheerder
TenneT dat de bouwplannen voor elektriciteitscentrales zullen leiden
tot een stroomoverschot op de Nederlandse markt en dat Nederland dus
stroom kan gaan exporteren.
Hele artikel in Agrarisch Dagblad:
http://www.agd.nl/1082648/Nieuws/Artikel/Milieuvriendelijk-stroom-
maken-in-knel.htm
-----
'Overcapaciteit stroomproductie slecht voor milieu'
Op de opiniepagina van Het Financieele Dagblad schrijft Peter Spaans
(Ernst&Young) dat de overcapaciteit die gaat ontstaan bij de
stroomproductie slecht is voor het duurzaamheidsbeleid.
Opiniebijdrage in Het Financieele Dagblad, 24 augustus 2009
>> Milieu dupe van prijsval in stroom
Komende overcapaciteit vormt dilemma
Nederland stevent af op een zeer forse groei van de
elektriciteitsproductie en daarmee overcapaciteit. Dit zal zelfs op
korte termijn al leiden tot een neerwaartse druk op de stroomprijs,
waardoor initiatieven voor de opwekking van duurzame elektriciteit in
de knel kunnen komen. Is het de overheid menens met haar
duurzaamheidsbeleid, dan zal ze snel extra maatregelen moeten nemen.
Ons land heeft ambitieuze doelstellingen voor de opwekking van
duurzame elektriciteit. Wanneer de elektriciteitsprijzen hoog zijn,
helpt de markt een handje om die te realiseren. Hoge prijzen maken
relatief dure elektriciteit uit windmolens en biomassa immers
aantrekkelijker. Omgekeerd moet de overheid bij lage stroomprijzen
meer regels, subsidies en overtuigingskracht inzetten om haar
doelstellingen voor duurzame energie te realiseren.
Lage prijzen liggen nu in het verschiet. Nederland produceert
momenteel gemiddeld circa 15.000 megawatt elektriciteit per dag bij
een opgesteld elektrisch vermogen van ruim 20.000 megawatt. Door
uitbreidingsplannen komt in de periode 2010-2016 daar naar schatting
nog eens ruim 18.000 megawatt aan opgesteld vermogen bij, waarvan het
leeuwendeel bovendien bestaat uit centrales die draaien op fossiele
brandstoffen als kolen of gas. Geen groene, maar grijze stroom dus.
Nederland importeert nu ongeveer 2.000 megawatt per dag, veel minder
dan de extra 18.000 megawatt aan nieuwe capaciteit die eraan zit te
komen. De vraag naar elektriciteit groeit normaliter maar met zo'n 2%
per jaar en staat door de recessie onder druk. Export zal voor het
prijsniveau in veel gevallen geen soelaas bieden, want de stroom die
Nederland produceert is veelal duurder dan die uit Frankrijk of
Duitsland.
Lage elektriciteitsprijzen zijn natuurlijk aantrekkelijk voor
consumenten en bedrijven, maar kunnen pijnlijke gevolgen hebben voor
het duurzaamheidsbeleid. Bij lage energieprijzen is er geen incentive
om zuinig met elektriciteit om te gaan, wat weer leidt tot meer CO2-
uitstoot en het missen van de besparingsdoelstellingen. Bovendien
ontmoedigen lage stroomprijzen ambitieuze nieuwe plannen voor
duurzame elektriciteitsopwekking. Door lagere marges zijn die alleen
levensvatbaar met extra subsidie van de overheid.
Het verstrekken van meer financiële steun voor de opwekking van
duurzame elektriciteit ligt voor de overheid zeer lastig. De regering
zal immers de komende jaren hard moet werken om het snel gegroeide
financieringstekort terug te dringen. Maar is het de overheid ernst
met haar duurzaamheidsdoelstellingen, dan zit er niet veel anders op
dan te komen met nieuwe maatregelen. De overheid zou naast
regulerende maatregelen voor de bouw van nieuwe conventionele
elektriciteitscentrales zoals gefaseerde bouw, ook
stimuleringsmaatregelen kunnen inzetten. Dit kan bijvoorbeeld door
het elektrisch autorijden verder te bevorderen. Op die manier zetten
we de hoge elektriciteitsproductie in om belangrijkere doelen te
bereiken, zoals een lagere belasting van het milieu en een
efficiënter gebruik van fossiele brandstoffen.
Ir. P. Spaans MBA is partner bij Ernst & Young Advisory, Sector Power
& Utilities en Olie & Gas
<<
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst