[Kernenergienieuws] 24 juni 2009

Laka Foundation info
Wo Jun 24 07:21:01 UTC 2009


Gisteren is de startnotitie door Delta 'in vertrouwen' aan VROM 
aangeboden. Het is het begin van het trajekt dat moet resulteren in 
de vergunningsaanvraag die verwacht wordt in 2011. Het aangekondigde 
Kamerdebat over de wijziging Kernenergiewet, dat vandaag gehouden zou 
worden is uitgesteld.

Vrijwel alle berichten vandaag gaan dus over de nieuwe centrale 
aanvraag en de reacteis daarop. Er is npog veel meer maar we hebben 
een selectie gemaakt van de meest interessante 

Morgen demonstreren we bij de aandeelhoudersvergadering in 
Middelburg, rond een uur of 11 en om 1 uur kunnen we petitie 
aanbieden. Daar zal ook door Delta de startnotitie gepresenteerd 
worden.

In het FD artikel ook het nieuws, dat vrijdag het kort geding is van 
Delta tegen Essent over het Essent-aandeel in de EPZ in verband met 
de verkoop aan RWE.


--------------------

** Startnotitie tweede kerncentrale (FD, 23-6)

** Plan nieuwe kerncentrale stap naderbij (NRC, 23-6)

** Cramer: tweede kerncentrale overbodig (NOS, 23-6)

** Cramer: tweede kerncentrale overbodig (deT, 23-6)


------------------------------

Startnotitie tweede kerncentrale
23 juni 2009, 16:27 uur | FD.nl

Het Zeeuwse energiebedrijf Delta presenteert donderdag de 
startnotitie voor de geplande bouw van een tweede kerncentrale in 
Borssele. Een concept van de startnotitie ligt nu bij het ministerie 
van Vrom.
Dat maakte Delta dinsdag bekend. Donderdag worden eerst de 
aandeelhouders van Delta geïnformeerd, daarna volgt de presentatie. 
Een startnotitie geldt als de eerste officiële stap op weg naar een 
vergunning voor de kerncentrale. 

Delta maakte bijna een jaar geleden zijn voornemen bekend voor de 
bouw van een tweede kerncentrale in Borssele. Dat plan is 
controversieel, omdat er binnen het kabinet tegenstand tegen 
kernenergie is. In het regeerakkoord is, op verzoek van de PvdA, 
opgenomen dat er in ieder geval gedurende deze regeerperiode (dat is 
tot in 2011) geen besluit genomen wordt over de bouw van een tweede 
kerncentrale in Nederland. 

Overcapaciteit
Minister Jacqueline Cramer van Vrom, tevens PvdA, liet dinsdag tegen 
NRC nogmaals weten weinig te zien in de plannen voor meer kernenergie 
in Nederland. Volgens haar heeft Nederland vanaf 2012 overcapaciteit 
op het gebied van energie. ‘Moet je dan nog meer capaciteit creëren 
in de vorm van kerncentrales?’ 

Delta is samen met energiebedrijf Essent eigenaar van de enige 
kerncentrale die nu in Nederland staat, ook in Borssele. Tussen 
beiden is een dispuut ontstaan, omdat Essent tegen de zin van Delta 
het economisch eigendom van zijn 50%-belang in de centrale wil 
verkopen aan het Duitse RWE. Aanstaande vrijdag dient hierover een 
kort geding.


------------------

NRC, 23 juni
Plan nieuwe kerncentrale stap naderbij
Gepubliceerd: 23 juni 2009 13:31 | Door onze redacteur Oscar Vermeer

Den haag, 23 juni. Het Zeeuwse energiebedrijf Delta wil in Borssele 
een tweede kerncentrale in gebruik nemen. De aandeelhouders worden 
donderdag geïnformeerd. De centrale moet in 2018 draaien.

Dat blijkt uit de nog vertrouwelijke ‘startnotitie’, de eerste 
formele stap die naar de bouw van de kerncentrale moet leiden. De 
provincie Zeeland is voor de helft eigenaar van Delta. De rest van de 
aandelen is in handen van de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland 
en negentien gemeenten. Al eerder werd bekend dat Delta plannen had 
voor een kerncentrale. Nu is de procedure formeel gestart. Het 
bedrijf heeft de plannen reeds vertrouwelijk voorgelegd aan het 
ministerie van VROM. Na het maken van een wettelijk verplichte 
milieueffectrapportage zal er een officiële vergunningaanvraag bij 
het kabinet worden ingediend. 

Minister Cramer (VROM, PvdA) heeft twijfels bij het plan. Volgens 
haar heeft Nederland vanaf 2012 overcapaciteit op het gebied van 
energie: „Moet je dan nog meer capaciteit creëren in de vorm van 
kerncentrales? Dat is dan alleen om de buurlanden van energie te 
voorzien”, aldus de minister vanmorgen. Volgens Cramer is kernenergie 
niet goedkoop en heeft het nadelen: „Je hebt te maken met de bouw, 
veiligheid, het afvalprobleem en de onttakeling. Het is de vraag met 
welke prijs je Nederlandse burgers opzadelt.” Cramer wil meer 
duurzame energie: „Nederland is geen kernenergieland.” 

Binnen het kabinet zijn de meningen over kernenergie verdeeld. In het 
regeerakkoord is afgesproken deze periode geen nieuwe kerncentrales 
te bouwen, maar CDA-fractieleider Van Geel riep vorig jaar 
ondernemers op om toch alvast een bouwvergunning aan te vragen. 
Minister Van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) en haar collega 
Verhagen (Buitenlandse Zaken, CDA) noemden een kerncentrale „een 
bespreekbare optie”. De PvdA is tegen kernenergie. 
Delta wil in 2011 een vergunning aanvragen. In dat jaar zijn er 
Kamerverkiezingen. Het onderwerp kan een verkiezingsthema worden, 
verwacht Cramer. 
De nieuwe kerncentrale zou een vermogen van 2.500 megawatt krijgen, 
bijna vier keer zoveel als de huidige. Delta wil niet reageren 
voordat de aandeelhouders zijn ingelicht. 

Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in Parijs spoorde het 
kabinet begin dit jaar aan vaart te maken met de voorbereidingen van 
een tweede kerncentrale omdat dat een welkome bijdrage is aan de 
toekomstige Nederlandse energievoorziening en er geen CO2-uitstoot 
(broeikasgas) vrijkomt. Het agentschap stelde dat „politieke 
besluitvaardigheid” prioriteit moet krijgen. 

Delta is nu, samen met Essent, voor de helft eigenaar van de huidige 
kerncentrale bij Borssele. Volgens Delta levert een tweede centrale 
een belangrijke bijdrage aan de milieudoelstellingen en wordt daarmee 
ingespeeld op de ontwikkeling van de energiemarkten. De voorkeur gaat 
daarbij uit naar Borssele omdat daar kennis van bedrijfsvoering 
aanwezig is, er maatschappelijke acceptatie in de regio is, lokale en 
regionale overheden „bestuurlijke competenties hebben” om met 
kernenergie om te gaan, en omdat radioactief afval tijdelijk in de 
directe omgeving kan worden opgeslagen. 


----------------------

NOS, 23 juni
Cramer: tweede kerncentrale overbodig

Minister Cramer van Milieu vindt een tweede kerncentrale overbodig. 
Cramer zegt dat Nederland overeen paar jaar energie juist zal 
exporteren. "Dit kabinet zet in op duurzame energie. Kernenergie is 
niet duurzaam, zolang er een afvalprobleem is", zei de minister 
vandaag. 

Het is al langer bekend dat het Zeeuwse energiebedrijf Delta in 
Borssele een tweede kerncentrale wilbouwen. De procedure is 
officiëel al gestart. Donderdag worden de aandeelhouders 
geïnformeerd.Dat zijn de provincies Zeeland(50 procent),Noord-
Brabant en Zuid-Holland en negentien gemeenten. 

Coalitie
Vorig jaar al liet minister Cramer (VROM) zich sceptisch uit over het 
plan. In de coalitie zijn de meningen over kernenergie verdeeld.De 
PvdA is tegenstander van kernenergie. Kamerlid Diederik Samsom wil de 
bestaande Kernenergie wet moderniseren. In de wet moeten veel 
strengere eisen komen. Samsom hoopt dat door die nieuwe eisen een 
bouwvergunning kan worden afgewezen. 

Het CDA ziet er veel meer in dan de PvdA. "Wij staan er in principe 
positief tegenover", zegt Kamerlid Liesbeth Spies. "Windenergie heeft 
ook nadelen, evenals kolencentrales, met de dure afvang en opslag van 
CO2. Het grote voordeel van kernenergie is dat er geen broeikasgassen 
worden uitgestoten."


------------------------

Telegraaf, 23 juni 
Cramer: tweede kerncentrale overbodig 

DEN HAAG- Milieuminister Jacqueline Cramer vindt een tweede 
kerncentrale overbodig. Dit zei ze dinsdag naar aanleiding van een 
zogenoemde „ontwerpstartnotitie”, de eerste stap in de aanvraag voor 
een bouwvergunning voor een nieuwe kerncentrale, afkomstig van het 
Zeeuwse energiebedrijf Delta. 

Ingewijden verwachten dat Delta de nog vertrouwelijke notitie 
donderdag indient bij het ministerie van VROM. Die dag houdt Delta in 
Middelburg haar aandeelhoudersvergadering. 
Delta heeft al langer plannen voor een tweede kerncentrale bij 
Borssele. Die is wat Cramer betreft „gewoon niet nodig”, omdat 
Nederland inzet op duurzame energie, zoals wind, zon en 
getijdenenergie. „Nederland, voorheen een importeur van energie, zal 
over twee tot drie jaar energie exporteren. Ofwel: met een extra 
kerncentrale creëren we overcapaciteit.” 

De PvdA-bewindsvrouw zei dat het kabinet de startnotitie in 
behandeling zal nemen. In het regeerakkoord tussen CDA, PvdA en 
ChristenUnie staat dat er deze periode geen kerncentrale bijkomt. „We 
houden ons aan de afspraken,” aldus de PvdA-bewindsvrouw. „Daar hou 
ik me aan en daar houden alle leden van het kabinet zich aan. Maar 
het denken staat niet stil.” 
CDA-minister van der Hoeven vindt de uitspraken voorbarig omdat dit 
kabinet niet beslist over de vraag welke energiebronnen in de 
toekomst nodig zijn. Het werkt scenario's uit over de toekomst van 
kernenergie en dat is niets voor niets, aldus haar woordvoerder. 

Delta wil de aanvraag voor de bouwvergunning medio 2011 indienen, dus 
na de Tweede Kamerverkiezingen die in principe in mei van dat jaar 
plaatsvinden. Dat vergt geen besluit van het zittende kabinet, aldus 
Cramer. „Het kabinet is dan demissionair.” 
Delta, eigendom van provincies en gemeenten, wil een centrale met een 
vermogen van maximaal 2500 megawatt. In de ontwerpstartnotitie staat 
dat de centrale van een beproefd type moet zijn en de voorkeur van 
Delta uitgaat naar een lichtwater drukreactor. Greenpeace waarschuwt 
voor de risico's van de plannen. Delta zal zich „een hoop 
moeilijkheden op de hals halen door een aanvraag voor een nieuw type 
kernreactor in te dienen”, aldus Ike Teuling, campagneleider 
kernenergie bij de milieorganisatie. 


----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst