[Kernenergienieuws] 24 juni 2009
Laka Foundation
info
Wo Jun 24 07:21:01 UTC 2009
Gisteren is de startnotitie door Delta 'in vertrouwen' aan VROM
aangeboden. Het is het begin van het trajekt dat moet resulteren in
de vergunningsaanvraag die verwacht wordt in 2011. Het aangekondigde
Kamerdebat over de wijziging Kernenergiewet, dat vandaag gehouden zou
worden is uitgesteld.
Vrijwel alle berichten vandaag gaan dus over de nieuwe centrale
aanvraag en de reacteis daarop. Er is npog veel meer maar we hebben
een selectie gemaakt van de meest interessante
Morgen demonstreren we bij de aandeelhoudersvergadering in
Middelburg, rond een uur of 11 en om 1 uur kunnen we petitie
aanbieden. Daar zal ook door Delta de startnotitie gepresenteerd
worden.
In het FD artikel ook het nieuws, dat vrijdag het kort geding is van
Delta tegen Essent over het Essent-aandeel in de EPZ in verband met
de verkoop aan RWE.
--------------------
** Startnotitie tweede kerncentrale (FD, 23-6)
** Plan nieuwe kerncentrale stap naderbij (NRC, 23-6)
** Cramer: tweede kerncentrale overbodig (NOS, 23-6)
** Cramer: tweede kerncentrale overbodig (deT, 23-6)
------------------------------
Startnotitie tweede kerncentrale
23 juni 2009, 16:27 uur | FD.nl
Het Zeeuwse energiebedrijf Delta presenteert donderdag de
startnotitie voor de geplande bouw van een tweede kerncentrale in
Borssele. Een concept van de startnotitie ligt nu bij het ministerie
van Vrom.
Dat maakte Delta dinsdag bekend. Donderdag worden eerst de
aandeelhouders van Delta geïnformeerd, daarna volgt de presentatie.
Een startnotitie geldt als de eerste officiële stap op weg naar een
vergunning voor de kerncentrale.
Delta maakte bijna een jaar geleden zijn voornemen bekend voor de
bouw van een tweede kerncentrale in Borssele. Dat plan is
controversieel, omdat er binnen het kabinet tegenstand tegen
kernenergie is. In het regeerakkoord is, op verzoek van de PvdA,
opgenomen dat er in ieder geval gedurende deze regeerperiode (dat is
tot in 2011) geen besluit genomen wordt over de bouw van een tweede
kerncentrale in Nederland.
Overcapaciteit
Minister Jacqueline Cramer van Vrom, tevens PvdA, liet dinsdag tegen
NRC nogmaals weten weinig te zien in de plannen voor meer kernenergie
in Nederland. Volgens haar heeft Nederland vanaf 2012 overcapaciteit
op het gebied van energie. ‘Moet je dan nog meer capaciteit creëren
in de vorm van kerncentrales?’
Delta is samen met energiebedrijf Essent eigenaar van de enige
kerncentrale die nu in Nederland staat, ook in Borssele. Tussen
beiden is een dispuut ontstaan, omdat Essent tegen de zin van Delta
het economisch eigendom van zijn 50%-belang in de centrale wil
verkopen aan het Duitse RWE. Aanstaande vrijdag dient hierover een
kort geding.
------------------
NRC, 23 juni
Plan nieuwe kerncentrale stap naderbij
Gepubliceerd: 23 juni 2009 13:31 | Door onze redacteur Oscar Vermeer
Den haag, 23 juni. Het Zeeuwse energiebedrijf Delta wil in Borssele
een tweede kerncentrale in gebruik nemen. De aandeelhouders worden
donderdag geïnformeerd. De centrale moet in 2018 draaien.
Dat blijkt uit de nog vertrouwelijke ‘startnotitie’, de eerste
formele stap die naar de bouw van de kerncentrale moet leiden. De
provincie Zeeland is voor de helft eigenaar van Delta. De rest van de
aandelen is in handen van de provincies Noord-Brabant en Zuid-Holland
en negentien gemeenten. Al eerder werd bekend dat Delta plannen had
voor een kerncentrale. Nu is de procedure formeel gestart. Het
bedrijf heeft de plannen reeds vertrouwelijk voorgelegd aan het
ministerie van VROM. Na het maken van een wettelijk verplichte
milieueffectrapportage zal er een officiële vergunningaanvraag bij
het kabinet worden ingediend.
Minister Cramer (VROM, PvdA) heeft twijfels bij het plan. Volgens
haar heeft Nederland vanaf 2012 overcapaciteit op het gebied van
energie: „Moet je dan nog meer capaciteit creëren in de vorm van
kerncentrales? Dat is dan alleen om de buurlanden van energie te
voorzien”, aldus de minister vanmorgen. Volgens Cramer is kernenergie
niet goedkoop en heeft het nadelen: „Je hebt te maken met de bouw,
veiligheid, het afvalprobleem en de onttakeling. Het is de vraag met
welke prijs je Nederlandse burgers opzadelt.” Cramer wil meer
duurzame energie: „Nederland is geen kernenergieland.”
Binnen het kabinet zijn de meningen over kernenergie verdeeld. In het
regeerakkoord is afgesproken deze periode geen nieuwe kerncentrales
te bouwen, maar CDA-fractieleider Van Geel riep vorig jaar
ondernemers op om toch alvast een bouwvergunning aan te vragen.
Minister Van der Hoeven (Economische Zaken, CDA) en haar collega
Verhagen (Buitenlandse Zaken, CDA) noemden een kerncentrale „een
bespreekbare optie”. De PvdA is tegen kernenergie.
Delta wil in 2011 een vergunning aanvragen. In dat jaar zijn er
Kamerverkiezingen. Het onderwerp kan een verkiezingsthema worden,
verwacht Cramer.
De nieuwe kerncentrale zou een vermogen van 2.500 megawatt krijgen,
bijna vier keer zoveel als de huidige. Delta wil niet reageren
voordat de aandeelhouders zijn ingelicht.
Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) in Parijs spoorde het
kabinet begin dit jaar aan vaart te maken met de voorbereidingen van
een tweede kerncentrale omdat dat een welkome bijdrage is aan de
toekomstige Nederlandse energievoorziening en er geen CO2-uitstoot
(broeikasgas) vrijkomt. Het agentschap stelde dat „politieke
besluitvaardigheid” prioriteit moet krijgen.
Delta is nu, samen met Essent, voor de helft eigenaar van de huidige
kerncentrale bij Borssele. Volgens Delta levert een tweede centrale
een belangrijke bijdrage aan de milieudoelstellingen en wordt daarmee
ingespeeld op de ontwikkeling van de energiemarkten. De voorkeur gaat
daarbij uit naar Borssele omdat daar kennis van bedrijfsvoering
aanwezig is, er maatschappelijke acceptatie in de regio is, lokale en
regionale overheden „bestuurlijke competenties hebben” om met
kernenergie om te gaan, en omdat radioactief afval tijdelijk in de
directe omgeving kan worden opgeslagen.
----------------------
NOS, 23 juni
Cramer: tweede kerncentrale overbodig
Minister Cramer van Milieu vindt een tweede kerncentrale overbodig.
Cramer zegt dat Nederland overeen paar jaar energie juist zal
exporteren. "Dit kabinet zet in op duurzame energie. Kernenergie is
niet duurzaam, zolang er een afvalprobleem is", zei de minister
vandaag.
Het is al langer bekend dat het Zeeuwse energiebedrijf Delta in
Borssele een tweede kerncentrale wilbouwen. De procedure is
officiëel al gestart. Donderdag worden de aandeelhouders
geïnformeerd.Dat zijn de provincies Zeeland(50 procent),Noord-
Brabant en Zuid-Holland en negentien gemeenten.
Coalitie
Vorig jaar al liet minister Cramer (VROM) zich sceptisch uit over het
plan. In de coalitie zijn de meningen over kernenergie verdeeld.De
PvdA is tegenstander van kernenergie. Kamerlid Diederik Samsom wil de
bestaande Kernenergie wet moderniseren. In de wet moeten veel
strengere eisen komen. Samsom hoopt dat door die nieuwe eisen een
bouwvergunning kan worden afgewezen.
Het CDA ziet er veel meer in dan de PvdA. "Wij staan er in principe
positief tegenover", zegt Kamerlid Liesbeth Spies. "Windenergie heeft
ook nadelen, evenals kolencentrales, met de dure afvang en opslag van
CO2. Het grote voordeel van kernenergie is dat er geen broeikasgassen
worden uitgestoten."
------------------------
Telegraaf, 23 juni
Cramer: tweede kerncentrale overbodig
DEN HAAG- Milieuminister Jacqueline Cramer vindt een tweede
kerncentrale overbodig. Dit zei ze dinsdag naar aanleiding van een
zogenoemde „ontwerpstartnotitie”, de eerste stap in de aanvraag voor
een bouwvergunning voor een nieuwe kerncentrale, afkomstig van het
Zeeuwse energiebedrijf Delta.
Ingewijden verwachten dat Delta de nog vertrouwelijke notitie
donderdag indient bij het ministerie van VROM. Die dag houdt Delta in
Middelburg haar aandeelhoudersvergadering.
Delta heeft al langer plannen voor een tweede kerncentrale bij
Borssele. Die is wat Cramer betreft „gewoon niet nodig”, omdat
Nederland inzet op duurzame energie, zoals wind, zon en
getijdenenergie. „Nederland, voorheen een importeur van energie, zal
over twee tot drie jaar energie exporteren. Ofwel: met een extra
kerncentrale creëren we overcapaciteit.”
De PvdA-bewindsvrouw zei dat het kabinet de startnotitie in
behandeling zal nemen. In het regeerakkoord tussen CDA, PvdA en
ChristenUnie staat dat er deze periode geen kerncentrale bijkomt. „We
houden ons aan de afspraken,” aldus de PvdA-bewindsvrouw. „Daar hou
ik me aan en daar houden alle leden van het kabinet zich aan. Maar
het denken staat niet stil.”
CDA-minister van der Hoeven vindt de uitspraken voorbarig omdat dit
kabinet niet beslist over de vraag welke energiebronnen in de
toekomst nodig zijn. Het werkt scenario's uit over de toekomst van
kernenergie en dat is niets voor niets, aldus haar woordvoerder.
Delta wil de aanvraag voor de bouwvergunning medio 2011 indienen, dus
na de Tweede Kamerverkiezingen die in principe in mei van dat jaar
plaatsvinden. Dat vergt geen besluit van het zittende kabinet, aldus
Cramer. „Het kabinet is dan demissionair.”
Delta, eigendom van provincies en gemeenten, wil een centrale met een
vermogen van maximaal 2500 megawatt. In de ontwerpstartnotitie staat
dat de centrale van een beproefd type moet zijn en de voorkeur van
Delta uitgaat naar een lichtwater drukreactor. Greenpeace waarschuwt
voor de risico's van de plannen. Delta zal zich „een hoop
moeilijkheden op de hals halen door een aanvraag voor een nieuw type
kernreactor in te dienen”, aldus Ike Teuling, campagneleider
kernenergie bij de milieorganisatie.
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst