[Kernenergienieuws] 29 juni 2009

Laka Foundation info
Ma Jun 29 08:02:51 UTC 2009


Nieuws van de afgelopen dagen: 


** Geding Delta over Borssele (BN/dSt, 27–6)

** 'Borssele-conflict kan hele Essent-deal afblazen'  (nu, 26-6)

** Praat mee over kernenergie (PZC, 27-6)

** Publiek eigendom kerncentrales in wet verankeren (SP, 26-6)

** IKV Pax Christi: Uraniumwapens tijdelijk verbieden (26-6)


------------------

BN/De Stem, 27 juni
Geding Delta over Borssele
zaterdag 27 juni 2009 | 06:22 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 27 
juni 2009 | 06:25

ARNHEM - Delta stond gisteren in Arnhem in kort geding tegenover 
nutsbedrijven Essent en RWE. Het Duitse RWE wil Essent overnemen, 
maar Delta eist dat de kerncentrale volledig in publieke handen 
blijft, op straffe van een dwangsom van 500 miljoen euro.

Energieleverancier Essent is samen met Delta eigenaar van EPZ, dat de 
kerncentrale in Borssele exploiteert. De kern van het conflict is een 
'kwaliteitseis', waarin bepaald wordt dat de kerncentrale in handen 
blijft van de lagere overheden. Die is bij de oprichting van EPZ in 
1987 opgesteld. Als een van de partijen niet aan deze eis kan voldoen 
moet die de aandelen verkopen aan de partner.

Bij een reorganisatie in 2001 is de kwaliteitseis blijven staan, maar 
werd - om onduidelijke redenen - de sanctionering geschrapt. Delta 
beroept zich nu op de kwaliteitseis, onder meer vanwege de veiligheid 
in Zeeland. Het bedrijf vreest dat RWE na 2033 niet meer zal omkijken 
naar Borssele. Dan is de kerncentrale niet meer in gebruik, maar 
staat er nog wel tientallen jaren om af te koelen.

Essent en RWE hebben een constructie bedacht om straks wel aan de 
kwaliteitseis te voldoen. Zij willen een BV oprichten waarin de 
gemeenten en provincies zitten die aandelen hebben. Zij geven 
certificaten af aan RWE, die dan het economisch belang heeft. De 
aandeelhouders en RWE gaan dan een soort stemafspraak aan over het te 
voeren beleid. Delta gaat daar niet mee akkoord. 'Een trucje', noemde 
directeur Peter Boerma van Delta het eerder.

De rechter doet over twee weken uitspraak.


-----------------------

Nu.nl, 26 juni 2009
'Borssele-conflict kan hele Essent-deal afblazen'

ARNHEM - De hele overname van Essent door RWE zou opengebroken moeten 
worden en uiteindelijk afgeblazen, als de rechter in Arnhem het 
Zeeuwse energiebedrijf Delta gelijk geeft in een kort geding over 
kerncentrale Borssele.

Daarvoor waarschuwen RWE en Essent vrijdag tijdens het geding dat het 
Zeeuwse energiebedrijf Delta tegen hen heeft aangespannen.
Delta is samen met Essentdochter EBD eigenaar van EPZ (kerncentrale 
Borssele), en in de huidige situatie zijn zes provincies en 130 
gemeenten invloedrijke aandeelhouders van de kerncentrale.

Bij overname door het Duitse en grotendeels particuliere RWE liggen 
de belangen anders, redeneert Delta. Het Duitse RWE en Essent komen 
in hun overnamedeal met een speciale constructie tegemoet aan zorgen 
over de toekomstige invloed van RWE. 
Het eigendom van Borssele wordt dan gesplitst in een economisch 
eigendom voor RWE, en een juridisch eigendom voor een aparte Publiek 
Belang BV met publieke aandeelhouders.

Strijdig
Volgens Delta perkt de constructie de publieke invloed te veel in, 
wat strijdig is met de statuten van Borssele. Puur economische 
motieven kunnen de drijfveer in de bedrijfsvoering worden ten koste 
van veiligheid.
RWE en Essent laken dat Delta het verantwoord ondernemerschap van RWE 
in twijfel trekt. De overnamedeal voldoet aan alle wettelijke regels 
omtrent veiligheid en mededinging.

Iemand anders
Als de hele Essent-overname op deze kwestie struikelt, kan de totale 
economische schade oplopen tot een miljard euro, schatten de grote 
energiebedrijven. 
Procedures om toestemming van 136 lokale overheden hebben maanden 
gekost, en het overnameaanbod is beperkt houdbaar. Zo'n claim kan 
Delta nooit betalen, aldus de advocaten. 
RWE en Essent vermoeden dat Delta een tweede kerncentrale naast 
Borssele 1 al met iemand anders wil ontwikkelen.

Kernenergiewet
De Arnhemse rechter denkt veertien dagen na of hij het gevraagde 
verbod op de Borssele-constructie instelt. 
In september behandelt de Tweede Kamer de nieuwe Kernenergiewet. 
Intussen is een motie aangenomen dat Borssele in publieke handen moet 
blijven


---------------

Praat mee over kernenergie
PZC, zaterdag 27 juni 2009 | 06:15 | 

Moet er een tweede kerncentrale komen in Borssele? Zit Zeeland te 
wachten op de komst van een nucleaire onderzoeksreactor, die nu in 
Petten gevestigd is? 

Is er samenwerking mogelijk met de kerncentrales in Doel? De vraag of 
Zeeland zich moet opwerpen als nucleaire cluster is actueel. 
Daarom organiseert deze krant een debat en nodigt 
deskundigen/woordvoerders op het gebied van kernenergie uit. Enkelen 
hebben al toegezegd deel te nemen. Dat zijn de Kamerleden Diederik 
Samsom (PvdA), Liesbeth Spies (CDA) en Paulus Jansen (SP), Hans Codée 
van de Covra, Ike Teuling van Greenpeace en Peer de Rijk van Wise 
(World Information Service on Energy Amsterdam). 

U kunt meepraten. Aan de hand van stellingen krijgt het debat vorm. 
Aan bod komen: Een nucleair cluster is goed voor Zeeland. Een 
nucleair cluster levert meer op dan een containerterminal. 

Het debat begint maandag 13 juli om 19.00 uur, in de zaal van de 
Covra aan de Spanjeweg 1 (havennr. 8601) in Vlissingen-Oost. 


-----------------------

SP, 26-6-2009
Publiek eigendom kerncentrales in wet verankeren

26-06-2009 • In de Kernenergiewet moet worden vastgelegd dat 
kerncentrales volledig in overheidshanden horen te zijn. Dat bepleit 
de SP naar aanleiding van de mogelijke bouw van een tweede centrale 
naast de bestaande centrale van Borssele. 
De SP, die overigens nu geen voorstander is van de bouw van een 
tweede kerncentrale, wijst op een onlangs aangenomen Kamermotie. 
Daarin wordt uitgesproken dat het volledige bezit van de huidige 
kerncentrale Borssele in handen dient te blijven van de overheid. De 
centrale is nu voor de helft eigendom van het publieke Zeeuwse 
energiebedrijf Delta en voor helft van Essent, dat binnenkort 
geprivatiseerd wordt. Delta wil vanwege die privatisering het aandeel 
van Essent in Borssele-1 overnemen. Het bedrijf beroept zich daarbij 
op de statuten van de kerncentrale, die voorschrijven dat de centrale 
publieke bezit dient te zijn.
 “Het zou merkwaardig zijn als Delta dit argument gebruikt om 
Borssele-1 volledig in handen te krijgen, maar vervolgens in zee gaat 
met een private partner om Borssele-2 te ontwikkelen,” stelt 
energiewoordvoerder Paulus Jansen van de SP.
De behandeling van de Kernenergiewet is al vele maanden uitgesteld 
door verdeeldheid in de coalitie. Behandeling is nu voorzien in 
september. De SP vindt gezien de bijzondere veiligheidsaspecten van 
kernenergie een publiek eigendom wenselijk. Verder heeft de SP 
wijzigingsvoorstellen gedaan op het wetsvoorstel, om de Kamer het 
laatste woord te geven bij een vergunningaanvraag en bij de 
uitwerking van de wet. 


-----------------

RKnieuws.net
IKV Pax Christi: Uraniumwapens tijdelijk verbieden
Geplaatst door Theo Borgermans op donderdag 25 juni 2009 om 11:30u 

UTRECHT (RKnieuws.net) - Uraniumwapens moeten tijdelijk worden 
verboden totdat duidelijk is wat voor kwaad deze kunnen aanrichten. 
Dit stelt de vredesorganisatie IKV Pax Christi in het rapport 
‘Verarmd Uranium: tijd voor duidelijkheid’ dat maandag uitkomt. De 
vredesorganisatie wil een serieus onderzoek afdwingen naar de 
effecten van het gebruik van verarmd uranium in oorlogen waaraan ook 
Nederlandse militairen deelnemen.
IKV Pax Christi roept de Nederlandse regering op om zich aan te 
sluiten bij Noorwegen en België:de Noorse regering financiert op dit 
moment al veldonderzoek in Irak. België heeft deze maand een verbod 
op uraniummunitie afgekondigd.

Sinds het gebruik van verarmd uranium in de Golfoorlog in Irak in 
1991 is er debat over de schadelijke effecten van deze munitie op 
mens en milieu. Uit nieuw onderzoek blijkt dat er aanleiding is tot 
zorg over het verband tussen gezondheidsklachten en verarmd uranium. 
Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries zei in het algemeen 
overleg van de Defensiecommissie op 10 juni te menen dat ”er nog 
steeds geen wetenschappelijk bewijs is voor een causale relatie 
tussen gezondheidsklachten en het gebruik van verarmd uranium.“ 

De vredesorganisatie, militaire vakbonden en gerenommeerde 
wetenschappers uiten in toenemende mate kritiek op dit standpunt van 
de staatssecretaris. Zij vinden dat hij het gevaar van uraniummunitie 
bagatelliseert. IKV Pax Christi organiseert daarom maandag een 
bijeenkomst in Nieuwspoort waar Dr. J. Al-Ali van het Al-Sadr 
ziekenhuis te Basra ingaat op zijn onderzoek naar verarmd uranium in 
Irak. 

Het gevaar van met veramd uranium bewerkte munitie is dat het uranium 
bij inslag gedeeltelijk verbrandt en zich verspreidt in een fijne 
stofwolk van uraniumdeeltjes die zich kan verspreiden over ettelijke 
kilometers. Inademing van deze stof kan schadelijke gevolgen hebben 
voor de gezondheid. Daarnaast kunnen zowel de resten als de niet 
ontplofte projectielen die in de grond achterblijven gaan corroderen 
en in het milieu terecht komen. Ook na afloop van een conflict kan 
deze munitie een gevaar opleveren voor de gezondheid van militairen, 
maar ook voor de burgerbevolking en hulpverleningsorganisaties die 
ter plekke actief zijn. (tb





----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst