[Kernenergienieuws] 29 juni 2009
Laka Foundation
info
Ma Jun 29 08:02:51 UTC 2009
Nieuws van de afgelopen dagen:
** Geding Delta over Borssele (BN/dSt, 27–6)
** 'Borssele-conflict kan hele Essent-deal afblazen' (nu, 26-6)
** Praat mee over kernenergie (PZC, 27-6)
** Publiek eigendom kerncentrales in wet verankeren (SP, 26-6)
** IKV Pax Christi: Uraniumwapens tijdelijk verbieden (26-6)
------------------
BN/De Stem, 27 juni
Geding Delta over Borssele
zaterdag 27 juni 2009 | 06:22 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 27
juni 2009 | 06:25
ARNHEM - Delta stond gisteren in Arnhem in kort geding tegenover
nutsbedrijven Essent en RWE. Het Duitse RWE wil Essent overnemen,
maar Delta eist dat de kerncentrale volledig in publieke handen
blijft, op straffe van een dwangsom van 500 miljoen euro.
Energieleverancier Essent is samen met Delta eigenaar van EPZ, dat de
kerncentrale in Borssele exploiteert. De kern van het conflict is een
'kwaliteitseis', waarin bepaald wordt dat de kerncentrale in handen
blijft van de lagere overheden. Die is bij de oprichting van EPZ in
1987 opgesteld. Als een van de partijen niet aan deze eis kan voldoen
moet die de aandelen verkopen aan de partner.
Bij een reorganisatie in 2001 is de kwaliteitseis blijven staan, maar
werd - om onduidelijke redenen - de sanctionering geschrapt. Delta
beroept zich nu op de kwaliteitseis, onder meer vanwege de veiligheid
in Zeeland. Het bedrijf vreest dat RWE na 2033 niet meer zal omkijken
naar Borssele. Dan is de kerncentrale niet meer in gebruik, maar
staat er nog wel tientallen jaren om af te koelen.
Essent en RWE hebben een constructie bedacht om straks wel aan de
kwaliteitseis te voldoen. Zij willen een BV oprichten waarin de
gemeenten en provincies zitten die aandelen hebben. Zij geven
certificaten af aan RWE, die dan het economisch belang heeft. De
aandeelhouders en RWE gaan dan een soort stemafspraak aan over het te
voeren beleid. Delta gaat daar niet mee akkoord. 'Een trucje', noemde
directeur Peter Boerma van Delta het eerder.
De rechter doet over twee weken uitspraak.
-----------------------
Nu.nl, 26 juni 2009
'Borssele-conflict kan hele Essent-deal afblazen'
ARNHEM - De hele overname van Essent door RWE zou opengebroken moeten
worden en uiteindelijk afgeblazen, als de rechter in Arnhem het
Zeeuwse energiebedrijf Delta gelijk geeft in een kort geding over
kerncentrale Borssele.
Daarvoor waarschuwen RWE en Essent vrijdag tijdens het geding dat het
Zeeuwse energiebedrijf Delta tegen hen heeft aangespannen.
Delta is samen met Essentdochter EBD eigenaar van EPZ (kerncentrale
Borssele), en in de huidige situatie zijn zes provincies en 130
gemeenten invloedrijke aandeelhouders van de kerncentrale.
Bij overname door het Duitse en grotendeels particuliere RWE liggen
de belangen anders, redeneert Delta. Het Duitse RWE en Essent komen
in hun overnamedeal met een speciale constructie tegemoet aan zorgen
over de toekomstige invloed van RWE.
Het eigendom van Borssele wordt dan gesplitst in een economisch
eigendom voor RWE, en een juridisch eigendom voor een aparte Publiek
Belang BV met publieke aandeelhouders.
Strijdig
Volgens Delta perkt de constructie de publieke invloed te veel in,
wat strijdig is met de statuten van Borssele. Puur economische
motieven kunnen de drijfveer in de bedrijfsvoering worden ten koste
van veiligheid.
RWE en Essent laken dat Delta het verantwoord ondernemerschap van RWE
in twijfel trekt. De overnamedeal voldoet aan alle wettelijke regels
omtrent veiligheid en mededinging.
Iemand anders
Als de hele Essent-overname op deze kwestie struikelt, kan de totale
economische schade oplopen tot een miljard euro, schatten de grote
energiebedrijven.
Procedures om toestemming van 136 lokale overheden hebben maanden
gekost, en het overnameaanbod is beperkt houdbaar. Zo'n claim kan
Delta nooit betalen, aldus de advocaten.
RWE en Essent vermoeden dat Delta een tweede kerncentrale naast
Borssele 1 al met iemand anders wil ontwikkelen.
Kernenergiewet
De Arnhemse rechter denkt veertien dagen na of hij het gevraagde
verbod op de Borssele-constructie instelt.
In september behandelt de Tweede Kamer de nieuwe Kernenergiewet.
Intussen is een motie aangenomen dat Borssele in publieke handen moet
blijven
---------------
Praat mee over kernenergie
PZC, zaterdag 27 juni 2009 | 06:15 |
Moet er een tweede kerncentrale komen in Borssele? Zit Zeeland te
wachten op de komst van een nucleaire onderzoeksreactor, die nu in
Petten gevestigd is?
Is er samenwerking mogelijk met de kerncentrales in Doel? De vraag of
Zeeland zich moet opwerpen als nucleaire cluster is actueel.
Daarom organiseert deze krant een debat en nodigt
deskundigen/woordvoerders op het gebied van kernenergie uit. Enkelen
hebben al toegezegd deel te nemen. Dat zijn de Kamerleden Diederik
Samsom (PvdA), Liesbeth Spies (CDA) en Paulus Jansen (SP), Hans Codée
van de Covra, Ike Teuling van Greenpeace en Peer de Rijk van Wise
(World Information Service on Energy Amsterdam).
U kunt meepraten. Aan de hand van stellingen krijgt het debat vorm.
Aan bod komen: Een nucleair cluster is goed voor Zeeland. Een
nucleair cluster levert meer op dan een containerterminal.
Het debat begint maandag 13 juli om 19.00 uur, in de zaal van de
Covra aan de Spanjeweg 1 (havennr. 8601) in Vlissingen-Oost.
-----------------------
SP, 26-6-2009
Publiek eigendom kerncentrales in wet verankeren
26-06-2009 • In de Kernenergiewet moet worden vastgelegd dat
kerncentrales volledig in overheidshanden horen te zijn. Dat bepleit
de SP naar aanleiding van de mogelijke bouw van een tweede centrale
naast de bestaande centrale van Borssele.
De SP, die overigens nu geen voorstander is van de bouw van een
tweede kerncentrale, wijst op een onlangs aangenomen Kamermotie.
Daarin wordt uitgesproken dat het volledige bezit van de huidige
kerncentrale Borssele in handen dient te blijven van de overheid. De
centrale is nu voor de helft eigendom van het publieke Zeeuwse
energiebedrijf Delta en voor helft van Essent, dat binnenkort
geprivatiseerd wordt. Delta wil vanwege die privatisering het aandeel
van Essent in Borssele-1 overnemen. Het bedrijf beroept zich daarbij
op de statuten van de kerncentrale, die voorschrijven dat de centrale
publieke bezit dient te zijn.
“Het zou merkwaardig zijn als Delta dit argument gebruikt om
Borssele-1 volledig in handen te krijgen, maar vervolgens in zee gaat
met een private partner om Borssele-2 te ontwikkelen,” stelt
energiewoordvoerder Paulus Jansen van de SP.
De behandeling van de Kernenergiewet is al vele maanden uitgesteld
door verdeeldheid in de coalitie. Behandeling is nu voorzien in
september. De SP vindt gezien de bijzondere veiligheidsaspecten van
kernenergie een publiek eigendom wenselijk. Verder heeft de SP
wijzigingsvoorstellen gedaan op het wetsvoorstel, om de Kamer het
laatste woord te geven bij een vergunningaanvraag en bij de
uitwerking van de wet.
-----------------
RKnieuws.net
IKV Pax Christi: Uraniumwapens tijdelijk verbieden
Geplaatst door Theo Borgermans op donderdag 25 juni 2009 om 11:30u
UTRECHT (RKnieuws.net) - Uraniumwapens moeten tijdelijk worden
verboden totdat duidelijk is wat voor kwaad deze kunnen aanrichten.
Dit stelt de vredesorganisatie IKV Pax Christi in het rapport
‘Verarmd Uranium: tijd voor duidelijkheid’ dat maandag uitkomt. De
vredesorganisatie wil een serieus onderzoek afdwingen naar de
effecten van het gebruik van verarmd uranium in oorlogen waaraan ook
Nederlandse militairen deelnemen.
IKV Pax Christi roept de Nederlandse regering op om zich aan te
sluiten bij Noorwegen en België:de Noorse regering financiert op dit
moment al veldonderzoek in Irak. België heeft deze maand een verbod
op uraniummunitie afgekondigd.
Sinds het gebruik van verarmd uranium in de Golfoorlog in Irak in
1991 is er debat over de schadelijke effecten van deze munitie op
mens en milieu. Uit nieuw onderzoek blijkt dat er aanleiding is tot
zorg over het verband tussen gezondheidsklachten en verarmd uranium.
Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries zei in het algemeen
overleg van de Defensiecommissie op 10 juni te menen dat ”er nog
steeds geen wetenschappelijk bewijs is voor een causale relatie
tussen gezondheidsklachten en het gebruik van verarmd uranium.“
De vredesorganisatie, militaire vakbonden en gerenommeerde
wetenschappers uiten in toenemende mate kritiek op dit standpunt van
de staatssecretaris. Zij vinden dat hij het gevaar van uraniummunitie
bagatelliseert. IKV Pax Christi organiseert daarom maandag een
bijeenkomst in Nieuwspoort waar Dr. J. Al-Ali van het Al-Sadr
ziekenhuis te Basra ingaat op zijn onderzoek naar verarmd uranium in
Irak.
Het gevaar van met veramd uranium bewerkte munitie is dat het uranium
bij inslag gedeeltelijk verbrandt en zich verspreidt in een fijne
stofwolk van uraniumdeeltjes die zich kan verspreiden over ettelijke
kilometers. Inademing van deze stof kan schadelijke gevolgen hebben
voor de gezondheid. Daarnaast kunnen zowel de resten als de niet
ontplofte projectielen die in de grond achterblijven gaan corroderen
en in het milieu terecht komen. Ook na afloop van een conflict kan
deze munitie een gevaar opleveren voor de gezondheid van militairen,
maar ook voor de burgerbevolking en hulpverleningsorganisaties die
ter plekke actief zijn. (tb
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst