[Kernenergienieuws] 30 juni 2009
Laka Foundation
info
Di Jun 30 08:10:18 UTC 2009
Vandaag:
** Kernenergie is echt niet meer nodig (ND, 29-6)
maar eerst:
NAVO en kernenergie
De NAVO laat zich weer eens uit over kernenergie. Vaak zijn ze
uitgesproken positief en dat zal nu ook wel de bedoeling zijn, maar
er staat het volgende in het Verslag van de Voorjaarszitting 2009 van
de Parlementaire Assemblée van de NAVO (19 291 Nr. 43 Vastgesteld 26
juni 2009)
"The Nucleair Renaissance (rapporteur: Mario Tagarinski, Bulgarije):
(….) De rapporteur concludeerde dat het gebruik van een nieuwe
generatie kernenergie zowel op grond van economische als
milieuoverwegingen rationeel en verantwoord kan zijn, maar dan wel
als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Verrijkings en
verwerkingsfaciliteiten moeten multinationaal worden beheerd en onder
toezicht van het IAEA staan. Er moet een duurzame oplossing voor
kernafval worden gevonden en strenge internationale
veiligheidsstandaarden moeten universeel worden toegepast."
Tot zover.
Dus, denk ik dan, simpele ziel als ik ben, dan vindt de NAVO dus dat
in ieder geval alle opwerkingsfabrieken meteen dicht moeten (niet
multinationaal beheerd –en vaak ook nog niet –meestal in NAVO(!)
kernwapenlanden- onder toezicht van IAEA). En de meeste
verrijkingsfabrieken dan ook: ook niet internationaal beheerd. Of zou
de NAVO toch iets anders bedoelen?
-------------
Nederlands Dagblad, 29 juni 2009
Kernenergie is echt niet meer nodig
Egbert Dommerholt
Afgelopen week diende het Zeeuwse energiebedrijf Delta een aanvraag
in voor de bouw van een tweede kerncentrale. Waarmee een oude
discussie over kernenergie werd gestart.
Met een lening van 55.000 euro kan ieder huishouden zijn eigen
energie opwekken. En banken hebben er belang bij die te verstrekken.
Onlangs werd de vraag geopperd of pensioenfondsen en banken de aan
hun toevertrouwde middelen zouden mogen beleggen in bedrijven die
kernenergie produceren. In no time kwamen de traditionele 'jaren
zeventig argumenten' weer uit de kast. De voorstanders van
kernenergie claimden dat deze vorm van energievoorziening
noodzakelijk is om in de toekomstige behoeften te voorzien.
Bovendien levert het een bijdrage aan de CO2-emissiedoelstellingen
van de regering. De tegenstanders wezen het gebruik van kernenergie
af vanwege de gevaren van opslag van het radioactieve afval en het
feit dat toekomstige generaties worden opgezadeld met de negatieve
effecten van de consumptiewoede van hun voorouders.
Argumenten uit beide kampen zijn waar, maar discussiëren daarover is -
evenals in de zeventiger jaren - zinloos en vruchteloos. Er worden
geen wezenlijk nieuwe argumenten aangedragen. Twee kampen die zich
niet door elkaars argumenten (willen) laten overtuigen. Persoonlijk
ben ik ook tegen kernenergie, om tal van redenen.
Toch vind ik dat de discussie gevoerd moet worden met een voorwaartse
blik en niet door te tamboeren op oude argumenten die mensen eerder
vermoeien dan inspireren. Het kabinet moet zich ook niet laten
verleiden tot deze discussie, waarin de schijn wordt gewekt dat we
economisch alleen maar kunnen overleven als we op grotere schaal dan
nu overschakelen op kernenergie. Onzin.
Nieuwe concepten
Er zijn allerlei nieuwe concepten die de moeite van het bestuderen
meer dan waard zijn. Die helpen de CO2-reductiedoelstellingen van de
overheid te realiseren die voordelig zijn, maar ook nog
koopkrachtverhogend werken en prijs van energie stabiliseren op een
laag niveau. Een voorbeeld.
Het Centraal Planbureau heeft becijferd dat een huishouden in 2008
gemiddeld ongeveer 5 procent van zijn bestedingen (zo'n 1800 euro)
uitgeeft aan gas en elektriciteit. Uitgaande van dit bedrag, een
belastingaftrek van 40 procent en een hypotheekrente van 5,5 procent
kan een huishouden zo'n 55.000 euro lenen. Met dat geld kun je
volgens deskundigen in de eigen energiebehoefte voorzien, en wel door
zelf duurzame energie op te wekken (zonne- en windenergie etc.).
Als een huishouden meer energie produceert dan het nodig heeft om in
de eigen behoefte te voorzien, wordt de overproductie verkocht en
gedistribueerd via het bestaande elektriciteitsnetwerk. De geleverde
elektriciteit levert inkomen op, waarmee de afschrijvingskosten voor
de investeringen kunnen worden gedekt. Bovendien worden op deze
manier huishoudens die niet in de mogelijkheid verkeren zelf duurzame
elektriciteit op te wekken toch in staat gesteld mee te profiteren
van stabiele en lage energieprijzen.
Bankwezen
In het oplossen van dit vraagstuk ligt een belangrijke taak weggelegd
voor de overheid en het bankwezen. Voor de overheid omdat het visie
en beleid moet ontwikkelen op de energievoorziening voor de komende
decennia. Dat is meer dan nodig, omdat de olieprijzen (en daarmee de
prijzen van gas en elektriciteit) de komende decennia gaan
exploderen. Dat is niet moeilijk in te zien, omdat de vraag naar olie
- onder meer als gevolg van de economische ontwikkeling van landen
als China en India - almaar toeneemt. Daarnaast neemt het aanbod van
olie niet toe. Sterker nog, voorlopig hebben we nog voor ongeveer
vijftig jaar olie om in onze behoefte te voorzien. Dan houdt het op.
Domweg omdat de natuurlijke hulpbronnen dan uitgeput zijn.
De overheid zou een prijsgarantie moeten geven voor duurzame, door
gezinnen opgewekte energie. De overheid moet garanderen dat gezinnen
een prijs ontvangen die voldoende is om minimaal de
afschrijvingskosten terug te verdienen. Onzin, zo'n prijsgarantie?
Nee hoor! In Duitsland gebeurt dat al.
Voor banken is ook een belangrijke taak weggelegd. Zij moeten
gezinnen stimuleren hun eigen (hernieuwbare) energie op te wekken.
Niet om ideële redenen, maar omdat het in hun eigen belang is dit te
doen.
Risicograad
Banken verdienen aan deze leningen, waarvan de risicograad laag is.
Bovendien dragen zij bij aan koopkrachthandhaving van gezinnen.
Immers, gezinnen betalen gedurende de looptijd van de lening nooit
meer dan 1800 euro aan energiekosten. Koopkrachthandhaving is ook in
het belang van de banken.
Op deze manier zorgen zij ervoor dat hun klanten ook in de toekomst
aan hun verplichtingen, zoals hypotheeklasten, kunnen blijven
voldoen.
Van de grote elektriciteitsmaatschappijen hebben we niets te
verwachten. Domweg omdat decentrale energieopwekking (nog) niet in
hun belang is. Is het in dit artikel geopperde idee een ideële
fantasie? Nee, het is vanuit economisch oogpunt zeer aantrekkelijk en
haalbaar. Bovendien zijn er in Nederland al gemeenten die op kleine
schaal bezig zijn met experimenten op dit gebied. De resultaten
daarvan lijken veelbelovend.
Om terug te komen op de discussie over wel of geen kernenergie. Die
is achterhaald. Daar moeten we onze tijd niet meer aan (willen)
verdoen.
Drs. Egbert Dommerholt is voorzitter van de Kenniskring Duurzaam
Ondernemen van de hogeschool Windesheim te Zwolle.
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst