[Kernenergienieuws] 10 november 2009
Laka Foundation
info
Di Nov 10 08:43:53 UTC 2009
Vandaag alleen Urenco, en dan alleen het persbericht van Greenpeace
dat -onverwacht- heel wat publiciteit kreeg
Persbericht Greenpeace, 9 november 2009
----------------------------------
Urenco stopt nucleaire transporten naar Rusland
Urenco stopt per direct het transport van radioactief verarmd uranium
naar Rusland. Vanaf nu zal Urenco de grote hoeveelheden radioactief
afval zelf moeten opslaan (1). Greenpeace en vele lokale groeperingen
in Rusland en Duitsland strijden al jarenlang tegen de grootschalige
dump van radioactief materiaal in Rusland. Urenco is niet het enige
bedrijf dat radioactief afval afvoert naar Rusland. Ook kerncentrale
Borssele maakt zich hieraan schuldig. Greenpeace eist dat ook hieraan
zo snel mogelijk een einde komt.
Urenco bracht vele tienduizenden tonnen verarmd uranium naar de
gesloten nucleaire stad Seversk in Siberië. Het verarmd uranium, dat
ontstaat bij de productie van de brandstof van kerncentrales, wordt
opgeslagen in containers in de open lucht. Urenco beweert dat de stof
wordt hergebruikt, maar in de praktijk blijft negentig procent van
deze gevaarlijke en toxische stof in Rusland achter. Kernfysicus Kees
Andriesse bestempelde dit in een interview met het EO-programma de
Ochtenden als "een vorm van nucleaire afvaldumping". Kernfysicus
Gilbert van Eggermond noemde verarmd uranium afgelopen week in Vrij
Nederland "het verborgen afvalprobleem van de nucleaire industrie".
Ook kernafval uit kerncentrale Borssele belandt in Rusland. Het afval
wordt eerst in Frankrijk 'opgewerkt' om plutonium en uranium uit het
afval te halen. Het radioactieve opgewerkte uranium wordt vervolgens
naar Rusland gestuurd en verwerkt in nieuwe reactorbrandstof voor -
met name - Russische kerncentrales. Na de verbranding bevat het nieuw
vrijgekomen kernafval echter nog steeds vervuiling uit kerncentrale
Borssele en is daardoor radioactiever dan 'normaal' kernafval. Dit
superkernafval blijft in Russisch bezit.
"Het is de hoogste tijd om de mythe van hergebruik van kernafval te
ontmaskeren", aldus Ike Teuling, campagneleider kernenergie van
Greenpeace. "Het grootste deel van ons kernafval wordt in Rusland
gedumpt onder het mom van recycling. Zo zadelt Nederland generaties
Russen op met levensgevaarlijke afval."
Binnenkort besluit de Kamer of kerncentrale Borssele door mag gaan
met het opwerken van kernafval in Frankrijk. Greenpeace verzoekt de
kamer dit vervuilende, gevaarlijke en nutteloze opwerken te stoppen.
Ike Teuling: "De Nederlandse nucleaire industrie probeert via
allerlei schimmige omwegen het kernafvalprobleem in andermans
schoenen te schuiven. Er is maar een manier om het afvalprobleem echt
op te lossen: geen kernenergie produceren, maar investeren in een
schone en efficiënte energievoorziening."
(1) Drs. H. Rakhorst, directeur van Urenco in een e-
mailcorrespondentie van 6 november:
"Zoals URENCO Deutschland in haar persbericht van 14-10-2009 heeft
aangegeven, loopt het (her)verrijkingscontract van de URENCO Groep
met de firma TENEX tot en met 2009. Op dit moment zijn er geen
afspraken ten aanzien van herverrijking met TENEX voor de periode na
2009. Dit geldt dus ook voor URENCO Nederland B.V. in Almelo."
"Er vinden dit jaar geen transporten meer plaats."
Voor meer informatie:
Ike Teuling, campagneleider kernenergie Greenpeace, 06 520 629 73
Arja Helmig, pervoorlichting Greenpeace, 06 2503 1012
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst