[Kernenergienieuws] 4-8 september 2009
Laka Foundation
info
Di Sep 8 13:09:59 UTC 2009
Vandaag:
** Nieuw onderzoek Essent-deal Noord-Brabant (FD, 8-9)
** Samsom spreekt zich uit voor nieuwe kernreactor (nhd, 8-9)
** Van Bommel (SP): 'Toch kernenergie?' (blog, 7-9)
** Nederlandse kernenergielobby hekelt duurzaam kabinetsbeleid (4-9)
** Parlementair nieuws,(7 september)
Opwerkingscontracten en terugzending afval
Goedkeuring van de op 9 februari 2009 te Parijs totstandgekomen
Overeenkomst tussen de regering van het Koninkrijk der Nederlanden en
de regering van de Franse Republiek houdende wijziging van de
Overeenkomst van 29 mei 1979 inzake de verwerking in Frankrijk van
bestraalde splijtstofelementen (Trb. 2009, 41);
Lees de Memorie van toelichting op:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30088.pdf
er is ook een (zeer slechte) pdf van het advies van de Raad van State
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30089.pdf
----------------------
8 september 2009
Nieuw onderzoek Essent-deal Noord-Brabant
Er komt in Noord-Brabant een nieuw onderzoek naar de Essent-deal.
Provinciale Staten willen weten of de provincie schade lijdt nu RWE
euro 950 mln minder betaalt omdat Borssele buiten de overname blijft.
Dat meldt het Financieele Dagblad vanmorgen.
Uit de bericht van het Financieele Dagblad
>> De Provinciale Staten van Noord-Brabant laten advocatenkantoor De
Brauw Blackstone Westbroek opnieuw kijken naar de voorwaarden van de
verkoop van energiebedrijf Essent aan het Duitse RWE. (...) Dat liet
Nico Heijmans, fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij SP,
gisteren weten. ’Als blijkt dat we benadeeld worden, willen we een
nieuwe statenvergadering waarop we de verkoop opnieuw ter discussie
stellen.’ Noord-Brabant bezit 31% van de aandelen in Essent en is
daarmee de grootste aandeelhouder. In mei leek de provincie al tegen
de verkoop van Essent te stemmen. Maar toen RWE liet doorschemeren de
verkoop ook zonder de aandelen van Noord-Brabant door te zetten,
staakte het verzet. <<
--------------------
Noord-Hollands Dagblad, 8 september 2009
Samsom spreekt zich uit voor nieuwe kernreactor.
Schagen- Je kunt een kernreactor niet tegenhouden door die tegen te
houden. Diederik Samsom maakte maandagavond op een druk bezochte
thema-avond van de kring PvdA Kop van Noord-Holland over duurzame
energie duidelijk dat hij niet langer tegen een nieuwe kernreactor
is.
Moet er een nieuwe kernreactor in Nederland komen? En zo ja waar moet
dat ding dan staan? In Petten of in Zeeland? De PvdA sprak zich tot
nu toe uit tegen de bouw van een nieuwe kerncentrale.Maandagavond
liet Samsom een nieuw geluid horen: "Ik zie kernenergie inderdaad
niet zo zitten. Maar het gaat erom, dat je alternatieven bedenkt die
meer opleveren. En daar zijn we tot nu toe onvoldoende in geslaagd.
Ik had gehoopt op alternatieven voor de productie van medische
isotopen, maar dat is niet gebeurd. Er zijn in theorie betere
methoden, maar die weigeren hardnekkig om praktijk te worden. Dus is
een nieuwe kerncentrale nodig"
---------------------------
(met dank aan. Energieraad.nl)
Van Bommel (SP): 'Toch kernenergie?'
In zijn weblog doet het SP-Kamerlid Harry van Bommel verslag een
werkbezoek aan het Reactor Instituut Delft. Van Bommel vraagt zich af
of we in Nederland toch niet meer kernenergie nodig hebben.
Uit weblog:
Hierboven zie je het diepste binnenste van het Reactor Instituut
Delft waar ik vandaag op werkbezoek was. Dit instituut maakt geen
kernenergie maar doet wetenschappelijk onderzoek dat van grote
betekenis is voor energie, gezondheid en het maken van instrumenten.
De ontwikkeling van nucleaire geneeskunde maakt dat in de toekomst
kanker veel effectiever kan worden bestreden, bijvoorbeeld doordat
met betere bestraling kan worden voorkomen dat ook gezond weefsel
afsterft. Het instituut houdt zich ook bezig met het verbeteren van
de opslag van energie, bijvoorbeeld in batterijen, en de ontwikkeling
van zonnecellen. Ik was onder de indruk van de mogelijkheden van dit
onderzoek en verbaas me dan ook niet over de plotselinge populariteit
van studies aan de TU in Delft. Over kernenergie hebben we het
natuurlijk ook gehad. Een volledige oplossing voor het afval is er
niet, maar die is er ook voor CO2 niet en dat blazen we nu met ons
allen gewoon de lucht in. Met alle aandacht voor de opwarming van de
aarde komt de discussie over kernenergie daarom vanzelf weer terug op
ons bordje. Sneller dan we nu wellicht denken. Overigens is al een
derde deel van alle energie in Europa afkomstig uit kerncentrales.
Dat is ook niet zo gek als je weet dat 1 gram uranium net zoveel
energie levert als 2500 liter benzine of 3000 kilo kolen. Natuurlijk
moeten we veel meer met wind- en vooral zonneënergie gaan werken maar
het is de vraag of we het daarmee redden. Volgens mij is dat de kern
van de zaak. <<
Link Weblog:
http://harryvanbommel.sp.nl/weblog/2009/09/07/de-kern-van-de-
zaak/#more-4015
-----------------
MD Weekly, 4-09-09
Nederlandse kernenergielobby hekelt duurzaam kabinetsbeleid
Gebaseerd op: de telegraaf (4-9-2009)
De Nederlandse kernenergielobby hekelt het duurzame kabinetsbeleid.
Volgens directeur Sjef Peeraer van energieleverancier Atoomstroom is
de ontwikkeling van windenergie en de afvang en opslag van CO2 een
peperduur karwei. Bovendien acht Peeraer de groene keuze
maatschappelijk niet verantwoord.
Volgens Peeraer is windenergie nu nog helemaal niet rendabel zonder
subsidie. De aanleg van de windmolenparken brengt in zijn ogen
bovendien enorme schade toe aan het milieu. Ook is er veel geld nodig
om de energie over te brengen naar het vasteland, volgens Peeraer 5
tot 11 miljard euro. Daar komt bij dat niet alle groene alternatieven
even veilig zijn. De afvang en opslag van CO2 vindt de directeur
zelfs veel gevaarlijker dan de veilige opslag van een beetje nucleair
afval.
Peeraer ziet in kernenergie een veel betere oplossing. Hoewel de
directeur erkent geld te willen verdienen ziet hij zichzelf liever
als idealist. Hij wordt daarbij gesteund door het Internationaal
Energie Agentschap, dat kernenergie ziet als onderdeel van de
duurzame mix. In Nederland blijft er echter weerstand bestaan tegen
kernenergie, terwijl er best ruimte is voor meer kerncentrales.
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst