[Kernenergienieuws] 6 september 2009
Laka Foundation
info
Wo Sep 16 08:07:12 UTC 2009
Vandaag:
** "Hernieuwbare energie is oplossing voor crisis" (14-9)
** Het Kernoffensief (nieuwe lobby campagne België, 14-9)
** Parlementair nieuws,
Staatscourant,15 september
Kennisgeving Derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV
III)
In het SEV III legt het kabinet nut en noodzaak van
vestigingslocaties voor elektriciteitscentrales en voor
hoogspanningsverbindingen vast. Het SEV III bevat globale
ruimtereserveringen voor 23 vestigingsplaatsen voor grootschalige
elektriciteitsopwekking vanaf 500 MW en voor 38
hoogspanningsverbindingen van 220 kV en hoger. In het SEV III zijn
ook drie locaties opgenomen waarvoor het waarborgingsbeleid
kernenergie blijft gehandhaafd. Het SEV III geeft ook het kader voor
de vervolgbesluitvorming aan.
De Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal hebben met het SEV III
ingestemd.
U kunt pkb deel 4 downloaden of bestellen via www.ez.nl. U kunt pkb
deel 4 ook telefonisch aanvragen bij Postbus 51, telefoon 0800-8051.
(helaas kan ik het nog niet vinden op de website van EZ, misschien
later vandaag)
---------------------
De Morgen (Be), 14 september 2009
"Hernieuwbare energie is oplossing voor crisis"
De investeringen in hernieuwbare energie scheppen zeven 'groene jobs'
per job die verloren gaat in de verontreinigende sectoren. Dat zegt
Greenpeace, dat schat dat in de Europese Unie 350.000 nieuwe jobs
gecreëerd kunnen worden als voor schone energie gekozen wordt. De
Europese Commissie schat van haar kant dat er 410.000 jobs moeten
bijkomen, wil men de Europese doelstelling van 20 procent
hernieuwbare energie halen (windenergie, zonne-energie, biomassa).
Oplossing crisis
"De studie (van Greenpeace) toont aan dat hernieuwbare energie
cruciaal is om zowel de klimaatverandering als de economische crisis
aan te pakken", zegt Christine Lins, secretaris-generaal van de
koepel EREC (European Renewable Energy Council). "Vandaag werken
450.000 mensen in de sectoren van hernieuwbare energie in Europa voor
een omzet van ruim 45 miljard euro", benadrukt ze.
Werk
Met de overschakeling van vervuilende op hernieuwbare energie kan
volgens Greenpeace niet alleen de CO2-uitstoot met 470 miljoen ton
verlaagd worden in de OESO-landen, maar kan er tegen 2020 ook 30
procent meer werkgelegenheid komen dan met een voortzetting van
investeringen in fossiele en kernenergie. (afp/sam)
14/09/09 18u04
Link naar het rapport:
http://www.greenpeace.org/international/press/reports/working-for-the-
climate
----------------
De standaard online (be) 14 september
Het Kernoffensief
Auteur: ©MH Michiel Hendryckx
U zult vanaf vandaag uw uiterste best moeten doen om niets te merken
van de hernieuwde kernenergiecampagne. Alleen wanneer u de hele dag
voor uw televisietoestel doorbrengt en alleen op de VRT afstemt,
loopt u slogans mis zoals 'Radioactiviteit kan enorme gevolgen voor
uw leven hebben' en 'We moeten kernenergie afschaffen. En de
Kyotonormen ook.'
De initiatiefnemer van deze kernenergiecampagne is het Nucleair
Forum. Deze organisatie, spreekbuis van de kernenergiebedrijven in
ons land, is dit jaar al toe aan zijn tweede mediaoffensief. In
februari pakte het uit met een zeer opvallende en fel bekritiseerde
mediacampagne over kernenergie.
Deze keer heeft het Nucleair Forum 1,7 miljoen euro uitgetrokken voor
spotjes op televisie en in de filmzalen, advertenties in kranten en
thematische media, grote en kleine posters in de straten. Ze hebben
nu zelfs bierviltjes laten maken om hun boodschappen te verkondigen.
Net als in februari beklemtoont Koen Beyaert, de woordvoerder van de
belangenvereniging van de nucleaire sector in ons land dat het niet
de bedoeling is de Belgen te overtuigen van de voordelen van
kernenergie. 'We willen enkel stof tot nadenken geven', verklaart
Koen Beyaert die voor hij woordvoerder werd van het Nucleair Forum
jarenlang mee de communicatiestrategie van het Wereldnatuurfonds vorm
gaf.
Het kan echter geen toeval zijn dat de tweede kernenergiecampagne van
het Nucleair Forum precies nu op gang komt. De toekomst van de
Belgische kerncentrales wordt immers een van de belangrijkste
politieke dossiers van de komende maanden. Premier Herman Van Rompuy
liet voor de zomer weten dat in het najaar beslist wordt of de zeven
kernreactoren in Doel en Tihange nog langer elektriciteit zullen
produceren.
Als de regering niets doet, dan gaan in 2015 de eerste drie reactoren
onherroepelijk dicht. Er is immers sinds 2003 een wet die de
geleidelijke sluiting van de kerncentrales heeft vastgelegd.
Het Nucleair Forum hoedt zich voor een pleidooi voor het langer
openhouden van de kerncentrales. Maar het laat in de loop van deze
week wel weten hoe de Belgen staan tegenover kernenergie en dus ook
de kerncentrales. Uit een telefonische rondvraag bij duizend
landgenoten door TNS Dimarso blijkt onder meer dat 64 procent van de
ondervraagden ervan overtuigd is dat het zeer moeilijk zal zijn om de
stroomvoorziening van ons land te blijven garanderen als de
kerncentrales vanaf 2015 stilgelegd worden. Maar tegelijk blijft een
even grote groep ervan overtuigd dat op lange termijn hernieuwbare
energie (vooral wind- en zonne-energie) en niet kernenergie de
energiebronnen van de toekomst zijn. Dergelijke resultaten zijn
gesneden brood voor degenen die de levensduur van de Belgische
kerncentrales die vandaag instaan voor 55 procent van
elektriciteitsvoorziening van ons land willen verlengen.
De grote vraag is echter of de komende weken en maanden de
elektriciteitsgarantie voor de Belgen centraal zal staan in het debat
over de toekomst van de kerncentrales. In deze budgettair benarde
tijden voor de Belgische regering is de kans veel groter dat het
langer open houden van de kerncentrales een pure geldkwestie wordt.
Kerncentrales langer openhouden betekent immers een heel pak extra
winst voor Electrabel, de exploitant van de kerncentrales.
De algemene verwachting is dat de top van de regering en de toplui
van Electrabel en het Franse moederbedrijf GDF Suez zwaar zullen
discussiëren, waarschijnlijk zelfs bakkeleien over welk deel van die
winst versluisd moet worden naar de Belgische Schatkist.
De Belgische regering stelde vorig jaar al dat het een bijdrage van
vijfhonderd miljoen euro verwacht. De topman van GDF Suez, Gérard
Mestrallet, omschreef dat de voorbije dagen in een gesprek met de
Belgische media als 'een absurditeit'. Zeker als het gaat om een
jaarlijks weerkerend bedrag. 'In dat geval sluiten we de Belgische
kerncentrales zelf', zei hij. Mestrallet voegde er nog aan toe dat de
drie oudste kerncentrales langer openhouden achthonderd miljoen
bijkomende investeringen vergt terwijl de extra winst van deze drie
kernreactoren voor de periode 2015 tot 2025 op een miljard euro wordt
geschat.
Besluit: De regering weet meteen dat er een enorme kloof gaapt tussen
zijn verwachting en het rekenwerk van Electrabel.
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst