[Kernenergienieuws] 6 september 2009

Laka Foundation info
Wo Sep 16 08:07:12 UTC 2009


Vandaag:

** "Hernieuwbare energie is oplossing voor crisis" (14-9)

** Het Kernoffensief (nieuwe lobby campagne België, 14-9)


** Parlementair nieuws, 
Staatscourant,15 september 
Kennisgeving Derde Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (SEV 
III)

In het SEV III legt het kabinet nut en noodzaak van 
vestigingslocaties voor elektriciteitscentrales en voor 
hoogspanningsverbindingen vast. Het SEV III bevat globale 
ruimtereserveringen voor 23 vestigingsplaatsen voor grootschalige 
elektriciteitsopwekking vanaf 500 MW en voor 38 
hoogspanningsverbindingen van 220 kV en hoger. In het SEV III zijn 
ook drie locaties opgenomen waarvoor het waarborgingsbeleid 
kernenergie blijft gehandhaafd. Het SEV III geeft ook het kader voor 
de vervolgbesluitvorming aan.
De Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal hebben met het SEV III 
ingestemd.

U kunt pkb deel 4 downloaden of bestellen via www.ez.nl. U kunt pkb 
deel 4 ook telefonisch aanvragen bij Postbus 51, telefoon 0800-8051.
(helaas kan ik het nog niet vinden op de website van EZ, misschien 
later vandaag)


---------------------

De Morgen (Be), 14 september 2009
"Hernieuwbare energie is oplossing voor crisis"

De investeringen in hernieuwbare energie scheppen zeven 'groene jobs' 
per job die verloren gaat in de verontreinigende sectoren. Dat zegt 
Greenpeace, dat schat dat in de Europese Unie 350.000 nieuwe jobs 
gecreëerd kunnen worden als voor schone energie gekozen wordt. De 
Europese Commissie schat van haar kant dat er 410.000 jobs moeten 
bijkomen, wil men de Europese doelstelling van 20 procent 
hernieuwbare energie halen (windenergie, zonne-energie, biomassa).

Oplossing crisis
"De studie (van Greenpeace) toont aan dat hernieuwbare energie 
cruciaal is om zowel de klimaatverandering als de economische crisis 
aan te pakken", zegt Christine Lins, secretaris-generaal van de 
koepel EREC (European Renewable Energy Council). "Vandaag werken 
450.000 mensen in de sectoren van hernieuwbare energie in Europa voor 
een omzet van ruim 45 miljard euro", benadrukt ze.

Werk
Met de overschakeling van vervuilende op hernieuwbare energie kan 
volgens Greenpeace niet alleen de CO2-uitstoot met 470 miljoen ton 
verlaagd worden in de OESO-landen, maar kan er tegen 2020 ook 30 
procent meer werkgelegenheid komen dan met een voortzetting van 
investeringen in fossiele en kernenergie. (afp/sam) 
14/09/09 18u04


Link naar het rapport: 
http://www.greenpeace.org/international/press/reports/working-for-the-
climate


----------------

De standaard online (be) 14 september
Het Kernoffensief
Auteur: ©MH Michiel Hendryckx

U zult vanaf vandaag uw uiterste best moeten doen om niets te merken 
van de hernieuwde kernenergiecampagne. Alleen wanneer u de hele dag 
voor uw televisietoestel doorbrengt en alleen op de VRT afstemt, 
loopt u slogans mis zoals 'Radioactiviteit kan enorme gevolgen voor 
uw leven hebben' en 'We moeten kernenergie afschaffen. En de 
Kyotonormen ook.' 

De initiatiefnemer van deze kernenergiecampagne is het Nucleair 
Forum. Deze organisatie, spreekbuis van de kernenergiebedrijven in 
ons land, is dit jaar al toe aan zijn tweede mediaoffensief. In 
februari pakte het uit met een zeer opvallende en fel bekritiseerde 
mediacampagne over kernenergie.

Deze keer heeft het Nucleair Forum 1,7 miljoen euro uitgetrokken voor 
spotjes op televisie en in de filmzalen, advertenties in kranten en 
thematische media, grote en kleine posters in de straten. Ze hebben 
nu zelfs bierviltjes laten maken om hun boodschappen te verkondigen. 
Net als in februari beklemtoont Koen Beyaert, de woordvoerder van de 
belangenvereniging van de nucleaire sector in ons land dat het niet 
de bedoeling is de Belgen te overtuigen van de voordelen van 
kernenergie. 'We willen enkel stof tot nadenken geven', verklaart 
Koen Beyaert die voor hij woordvoerder werd van het Nucleair Forum 
jarenlang mee de communicatiestrategie van het Wereldnatuurfonds vorm 
gaf.

Het kan echter geen toeval zijn dat de tweede kernenergiecampagne van 
het Nucleair Forum precies nu op gang komt. De toekomst van de 
Belgische kerncentrales wordt immers een van de belangrijkste 
politieke dossiers van de komende maanden. Premier Herman Van Rompuy 
liet voor de zomer weten dat in het najaar beslist wordt of de zeven 
kernreactoren in Doel en Tihange nog langer elektriciteit zullen 
produceren.

Als de regering niets doet, dan gaan in 2015 de eerste drie reactoren 
onherroepelijk dicht. Er is immers sinds 2003 een wet die de 
geleidelijke sluiting van de kerncentrales heeft vastgelegd.

Het Nucleair Forum hoedt zich voor een pleidooi voor het langer 
openhouden van de kerncentrales. Maar het laat in de loop van deze 
week wel weten hoe de Belgen staan tegenover kernenergie en dus ook 
de kerncentrales. Uit een telefonische rondvraag bij duizend 
landgenoten door TNS Dimarso blijkt onder meer dat 64 procent van de 
ondervraagden ervan overtuigd is dat het zeer moeilijk zal zijn om de 
stroomvoorziening van ons land te blijven garanderen als de 
kerncentrales vanaf 2015 stilgelegd worden. Maar tegelijk blijft een 
even grote groep ervan overtuigd dat op lange termijn hernieuwbare 
energie (vooral wind- en zonne-energie) en niet kernenergie de 
energiebronnen van de toekomst zijn. Dergelijke resultaten zijn 
gesneden brood voor degenen die de levensduur van de Belgische 
kerncentrales die vandaag instaan voor 55 procent van 
elektriciteitsvoorziening van ons land willen verlengen.

De grote vraag is echter of de komende weken en maanden de 
elektriciteitsgarantie voor de Belgen centraal zal staan in het debat 
over de toekomst van de kerncentrales. In deze budgettair benarde 
tijden voor de Belgische regering is de kans veel groter dat het 
langer open houden van de kerncentrales een pure geldkwestie wordt. 
Kerncentrales langer openhouden betekent immers een heel pak extra 
winst voor Electrabel, de exploitant van de kerncentrales.

De algemene verwachting is dat de top van de regering en de toplui 
van Electrabel en het Franse moederbedrijf GDF Suez zwaar zullen 
discussiëren, waarschijnlijk zelfs bakkeleien over welk deel van die 
winst versluisd moet worden naar de Belgische Schatkist.

De Belgische regering stelde vorig jaar al dat het een bijdrage van 
vijfhonderd miljoen euro verwacht. De topman van GDF Suez, Gérard 
Mestrallet, omschreef dat de voorbije dagen in een gesprek met de 
Belgische media als 'een absurditeit'. Zeker als het gaat om een 
jaarlijks weerkerend bedrag. 'In dat geval sluiten we de Belgische 
kerncentrales zelf', zei hij. Mestrallet voegde er nog aan toe dat de 
drie oudste kerncentrales langer openhouden achthonderd miljoen 
bijkomende investeringen vergt terwijl de extra winst van deze drie 
kernreactoren voor de periode 2015 tot 2025 op een miljard euro wordt 
geschat.

Besluit: De regering weet meteen dat er een enorme kloof gaapt tussen 
zijn verwachting en het rekenwerk van Electrabel.



----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst