[Kernenergienieuws] 30 september 2009

Laka Foundation info
Wo Sep 30 08:35:17 UTC 2009


Vandaag:

** Van der Hoeven vergroot grip op Borssele (FD, 29-9)

** 'Kernenergie verre van CO2-neutraal'  (Llink, 29-9)


PARLEMENTAIR:
** Convenant Borssele in Publieke handen (met de links)
Persbericht ministerie van Economische Zaken
Om de publieke invloed en zeggenschap in de kerncentrale Borssele 
blijvend te garanderen, ook indien in een later stadium de eigendom 
van de kerncentrale gedeeltelijk in private handen komt, heeft 
minister Maria van der Hoeven met de eigenaren van de kerncentrale 
een convenant gesloten. Dit convenant treedt in werking als de 
aandelen, die nu via Essent door gemeenten en provincies worden 
gehouden, alsnog geheel of gedeeltelijk overgaan naar een private 
partij. Dit is pas aan de orde als de rechter in de bodemprocedure 
alsnog Essent in het gelijk stelt dan wel indien Delta zijn positie 
herziet. Dit schrijft minister Van der Hoeven in een brief aan de 
Tweede Kamer. Het convenant is bij de brief gevoegd.

Link persbericht EZ
http://www.ez.nl/Actueel/Pers_en_nieuwsberichten/Persberichten_2009/Se
ptember_2009/Convenant_Publieke_belangen_kerncentrale_Borssele_geslote
n
Link brief aan Kamer
http://www.ez.nl/dsresource?objectid=170028&type=PDF
Link convenant (pdf)
 http://www.ez.nl/dsresource?objectid=170029&type=PDF


** En dan voor de liefhebbers:
Besluit van 19 juni 2009 tot wijziging van het Besluit 
kerninstallaties, splijtstoffen en ertsen, het Besluit 
stralingsbescherming, het Besluit vervoer splijtstoffen, ertsen en 
radioactieve stoffen en het Geheimhoudingsbesluit Kernenergiewet ter 
uitvoering van de op 8 juli 2005 te Wenen tot stand gekomen Wijziging 
van het Verdrag inzake de fysieke beveiliging van kernmateriaal (Trb. 
2006, 81), Stb 2009, 296.
De voorlegging geschiedt in het kader van de in artikel 76, tweede 
lid, van de Kernenergiewet voorgeschreven procedure. 

Link naar Nota van toelichting
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/kamerstukken/Tue29Sep200915492502
00/BJZ2009053715-16astb-2009-296.pdf

 
-------------------------

Financiele Dagblad, 29 september 2009
CONVENANT
Van der Hoeven vergroot grip op Borssele
29 september 2009

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken heeft in een 
convenant 'Publieke belangen Borssele'haar grip op de Zeeuwse 
kerncentrale vergroot.

Dat blijkt uit een brief van de minister aan de Kamer. In het 
convenant staan afspraken voor het geval dat kerncentrale Borssele in 
de toekomst (deels) in private handen komt. Ondertekenaars zijn de 
Staat en de publieke aandeelhouders van Essent, zoals de provincie 
Noord-Brabant. 

De overeenkomst moet ervoor zorgen dat elke private koper van de 
Essent-aandelen de publieke belangen, zoals de zorg voor veiligheid 
en deugdelijke afvoer van het afval, waarborgt. Daarnaast regelt de 
overeenkomst aanvullende zekerheid over het doorverkopen van de 
aandelen. Het convenant trekt een duidelijke grens bij transacties 
met zogenaamde 'enge' landen. 

Kerncentrale Borssele is nu voor de helft eigedom van Essent, en voor 
de andere helft van het Zeeuwse energiebedrijf Delta. Reden voor 
bezorgdheid over het publieke belang in Borssele, is de verkoop van 
Essent eerder dit jaar aan de Duitse energiegigant RWE. Hiermee 
zouden de aandelen in private handen belanden. 

Een Kamermeerderheid drong er bij de minister op aan tot het uiterste 
te gaan om Borssele in overheidshanden te houden. Delta verzette zich 
ook tegen de overname. Het bedrijf stapte naar de rechter en kreeg 
gelijk. Essent legde zich daar vervolgens niet bij neer en ging in 
beroep; er loopt nu een bodemprocedure.


-----------------

Llink (de omroep) brengt opeens een persbericht uit over kernenergie 
(maar als ze dan hun huiswerk maar half doen ….)

'Kernenergie verre van CO2-neutraal' 
Uit een bericht van Llink

Kernenergie is in opkomst. Steeds vaker wordt de energiebron genoemd 
als oplossing voor het klimaatprobleem. Maar is deze energiebron wel 
zo CO2-neutraal als doorgaans wordt gedacht? 
Wanneer de CO2-voetafdruk in beschouwing wordt genomen, wordt 
duidelijk dat zelfs windmolens en zonnecellen koostofdioxide 
uitstoten. De voetafdruk is namelijk niet alleen een maat voor de 
hoeveelheid koolstofdioxide die vrijkomt bij gebruik, maar ook voor 
de uitstoot veroorzaakt door de productie. Voor windmolens en 
zonnecellen speelt alleen de productie een rol, zodat de veroorzaakte 
CO2-uitstoot gezien kan worden als een 'eenmalige investering'.

Voetafdruk
De CO2-voetafdruk van de kerncentrale wordt het beste uitgedrukt in 
het aantal ton uitgestoten CO2 per opgewekte gigawattuur (GWh) aan 
energie. De uitstoot van koolstofdioxide begint bij de bouw van de 
kerncentrale. Vanwege zijn complexe constructie veroorzaakt deze meer 
uitstoot dan een reguliere energiecentrale. De voetafdruk veroorzaakt 
door de bouw van de centrale is ongeveer 2,2 ton CO2 per GWh.

In tegenstelling tot de schone energiebronnen is bij kernenergie 
daarmee de kous niet af. Het delven van de grondstof uranium heeft 
ook de nodige ecologische voeten in de aarde. Daarnaast is energie 
nodig om de 1,5 procent uranium uit het erts te winnen. Het gehele 
proces van mijn tot kerncentrale brengt ongeveer 0,68 ton 
broeikasgassen per GWh met zich mee.

De grootste veroorzaker van CO2-uitstoot is zwaar water. Dit water 
wordt gebruikt om neutronen op te vangen die vrijkomen bij de 
splitsing van uranium. De productie van zwaar water, waarbij de 
waterstofatomen worden vervangen door deuteriumatomen, veroorzaakt 
een CO2-uitstoot van 9,64 ton per GWh en levert hiermee de meest 
significante bijdrage aan de CO2-voetafdruk van de kerncentrale.

De balans
Wanneer andere CO2-producerende bronnen - zoals de uitstoot 
veroorzaakt door de verwerking van kernafval - hierbij worden 
opgeteld, is de totale uitstoot een kerncentrale gemiddeld 15,42 ton 
CO2 per GWh. Voor windenergie ligt de ze waarde op ongeveer 1 ton CO2 
per GWh. In verhouding is de CO2-voetafdruk van een kerncentrale dus 
een factor vijftien groter dan die van windenergie.

De CO2-uitstoot veroorzaakt door een kerncentrale is hiermee nog 
steeds veel lager dan de CO2-voetafdruk van een energiecentrale 
aangedreven door fossiele brandstoffen. Toch blijft de voetafdruk van 
een kerncentrale aanzienlijk hoger dan die van de schone 
energiebronnen. Daarnaast is er nog steeds geen goede oplossing voor 
het onschadelijk maken van nucleair afval.


----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst