[Kernenergienieuws] 17 augustus 2010
Laka Foundation
info
Di Aug 17 07:34:47 UTC 2010
Vandaag:
** Tweede kerncentrale komt er toch niet (dePers, 16-8)
** De toekomst van kernenergie (kader bij hoofdartikel)
-----------------------
Geen bedrijf dat het zelf wil financieren
Tweede kerncentrale komt er toch niet
De Pers, 16 augustus 2010
Door: Jan-Hein Strop
Met een nieuwe rechtse regering staan de lichten op groen voor de
bouw van een nieuwe kerncentrale. Maar tegenstanders van kernenergie
hoeven niet te vrezen. De kans is groot dat Borssele II er niet komt.
Met dank aan de geliberaliseerde energiemarkt.
Tijdens de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV zijn vele hobbels
te nemen, maar kernenergie is er niet een van. De drie partijen zijn
voorstander van de bouw van een nieuwe kerncentrale, blijkt
onomwonden uit de verkiezingsprogramma’s. Het ziet er daarom naar uit
dat zo’n rechts kabinet de ruimte geeft voor de bouw van Borssele II,
vlak naast de huidige kerncentrale in Zeeland.
Dat gaat vuurwerk geven. Hoewel kernenergie lang niet meer zo
controversieel is als in de jaren tachtig, zullen alle linkse
partijen inclusief de milieubeweging zich luidkeels tegen goedkeuring
van de bouw keren. Alle argumenten zullen opnieuw de revue passeren –
van de afvalproblematiek tot en met het risico op verspreiding van
gevaarlijk nucleair materiaal.
Het kabinet zal daar tegenover stellen dat kernenergie betrouwbare en
betaalbare stroom levert en ons minder afhankelijk maakt van Russisch
gas. Uranium is er genoeg en komt uit ‘veilige’ landen als Canada en
Australië. En heel anders dan in de jaren tachtig zal het kabinet
erop wijzen dat er bij deze vorm van opwekking nauwelijks CO2
vrijkomt. Winst voor het klimaat dus.
Liberalisering
Maar er is nog een groot verschil met de jaren tachtig: de
marktomstandigheden van nu zijn totaal anders, tot vreugde van
Greenpeace cum suis. De energiemarkt is in de jaren negentig
geliberaliseerd, waarbij het niet aan de overheid maar aan
marktpartijen is om investeringsbeslissingen te doen. In het geval
van kerncentrales gaat het om investeringen van de buitencategorie,
zowel in termen van omvang als complexiteit. Energiebedrijf Delta,
eigenaar van Borssele, schat de kosten van een nieuwe centrale op 4 à
5 miljard euro, veel meer dan de prijs van een kolencentrale.
Een investering van zo’n formaat komt er natuurlijk wel als bedrijven
verwachten dat snel terug te verdienen. Maar de financiële risico’s
verbonden aan de bouw en exploitatie van een kerncentrale zijn zo
groot, dat er in de geschiedenis nog nooit één is gebouwd, waarbij de
risico’s niet minstens deels door een overheid werden gedragen. De
markt durft het zelfstandig niet aan, concludeerde ’s werelds
grootste bank Citigroup vorig jaar al (New Nuclear – The Economics
Say No).
Dat geldt ook voor Nederland, denkt Ebel Kemeling, managing director
van Spring Associates en ingewijde in de energiesector. ‘Zonder
overheidshulp komt er waarschijnlijk geen nieuwe kerncentrale’, zegt
hij. Hij wijst op het voorbeeld van de VS waar president Obama dit
jaar ruim acht miljard dollar aan garanties verstrekte op leningen
voor kerncentrales, met groot risico voor de belastingbetaler.
VVD en CDA lijken zich dat niet te realiseren: in de programma’s
wordt over staatsbemoeienis met geen woord gerept. Het is überhaupt
de vraag of het nucleaire enthousiasme van de VVD stoelt op voldoende
kennis. In het conceptverkiezingsprogramma stond nog dat de partij
voorstander was van een kerncentrale van de ‘vierde generatie’. Die
bestaat alleen nog helemaal niet, alleen op de tekentafel van
wetenschappers (zie kader). In de definitieve versie werd ‘vierde
generatie’ vervangen door ‘het modernste type’.
Wat zijn dan die risico’s dat bedrijven het niet alleen aandurven?
Met stip op één staat het gevaar dat het project niet op tijd afkomt
en tegen kostenoverschrijdingen aanloopt. De bouw duurt altijd lang
(historisch gemiddeld zes jaar) en de veiligheidseisen zijn dermate
streng dat complicaties snel vertraging geven.
Finland is in dit opzicht een afschrikwekkend voorbeeld. De nieuwe
centrale bij Olkiluoto, gesteund door Zweedse en Franse garanties,
had vorig jaar al af moeten zijn, maar gaat op zijn vroegst in 2013
draaien. Wie voor de miljarden extra kosten gaat opdraaien, is
inmiddels onderwerp van een bitter gevecht tussen de opdrachtgever en
de leverancier.
Bij zulke tegenvallers duurt het nog langer voordat investeerders hun
geld hebben terugverdiend; wat bij kerncentrales überhaupt al veel
langer duurt dan bij gas- en kolencentrales vanwege de hoge
constructiekosten. Wat geldschieters nog extra zenuwachtig maakt, is
de onzekerheid over de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs, die
over een heel lange periode voorspeld moet worden. Over een jaar of
tien is dat volgens marktkenners nog enigszins te overzien, maar
kerncentrales gaan veertig jaar mee.
Windenergie
De meeste kenners gaan ervan uit dat de prijs zal stijgen, door
groeiend energiegebruik en het Europese emissiehandelssysteem. Als
vervuilende energiebedrijven meer moeten gaan betalen om CO2 uit te
stoten, gaat de stroomprijs omhoog; goed voor kerncentrales want die
stoten weinig CO2 uit en maken zo meer winst. Maar of dat gebeurt is
allerminst zeker, omdat het systeem politiek gevoelig is en allerlei
lekken kent.
Als de prijs tegen de historische trend in (2 procent stijging per
jaar) daalt, dan bestaat het risico dat de investeerders geen cent
terug zien. Denkbeeldig is dat niet, nu overheden een lager
energiegebruik stimuleren en hernieuwbare energie aan een opmars
bezig is. Zo bestaan er in Nederland ambitieuze plannen voor grote
windparken op zee, die net als kerncentrales duur zijn om te bouwen,
maar vervolgens heel lage kosten kennen. Als het dan in daluren flink
waait, is de prijs van windenergie het laagst. In Denemarken, waar
veel windmolens staan, leert de ervaring dat de prijzen van stroom op
de spotmarkt dalen op zo’n moment, wat slecht is voor het rendement
van een kerncentrale.
En wat als over vier jaar, midden tijdens de bouw, het kabinet-
Halsema aantreedt? Toegegeven, heel waarschijnlijk is het niet dat
GroenLinks de grootste partij van Nederland wordt, maar ook met
politieke risico’s moeten geldschieters rekening houden. Terugdraaien
van de bouw kan tegen die tijd niet meer, lastig doen is voor een
linkse regering evenwel mogelijk – een schrikbeeld van miljarden aan
kostenoverschrijdingen komt naderbij.
Ondanks dit alles heeft Delta vorig jaar al de eerste stappen gezet
voor de vergunningsaanvraag voor Borssele II. Delta heeft de
miljarden niet zelf, en is daarom aangewezen op een buitenlandse
partner. Alleen heel grote partijen als het Franse EDF komen dan in
aanmerking, waarbij het de vraag is of Delta als kleintje in de
Europese markt wel een meerderheid van de aandelen houdt in een
toekomstig project.
Zo nee, dan heeft het kabinet wel wat uit te leggen, want de huidige
demissionaire minister van economische zaken Maria van der Hoeven
(CDA) stond uit principe niet toe dat Borssele in buitenlandse handen
kwam. Dat dreigde wel even te gebeuren toen Essent – naast Delta voor
de helft eigenaar van Borssele – vorig jaar werd overgenomen door het
Duitse RWE. Voorlopig hebben de Duitsers ondanks verzet daarom naast
de Zeeuwse kerncentrale gegrepen.
Vier miljard
Om al deze redenen is voor kernenergie overheidshulp noodzakelijk,
zegt consultant Ebel Kemeling. En dat is vanwege de grote bedragen
die ermee gemoeid zijn, geen beslissing om op een achternamiddag te
nemen. ‘Net als in de VS zal een nieuw kabinet een garantie voor de
bouwkosten moeten verstrekken. Denk in het geval van Borssele II aan
zo’n vier miljard euro, 80 procent van de bouwkosten naar Amerikaans
voorbeeld.’
Waarom zou een rechtse, marktgeoriënteerde regering in tijden van
harde bezuinigingen het publiek opzadelen met zo’n risico, terwijl
Nederland sinds dit jaar meer stroom produceert dan het nodig heeft?
Is het aanstaande kabinet in deze omstandigheden bereid om zo’n
garantie af te geven? Kemeling vermoedt dat de overheidshulp lastig
te verkopen is. ‘Het blijft de vraag waarom de overheid met publiek
geld private rendementen moet garanderen. Als het goed gaat, worden
het energiebedrijf en de banken rijk, gaat het mis dan betalen wij de
rekening.’
---------------------
De toekomst van kernenergie
De meeste kerncentrales, ook die in Borssele, zijn van de zogeheten
tweede generatie. In de jaren negentig kwam de derde generatie op de
markt, die vooralsnog alleen in Azië te vinden is. Belangrijkste
voordeel van dit type reactor is de verbeterde veiligheid. Nadeel is
nog steeds dat een deel van het afval honderdduizenden jaren
radioactief blijft. Maar ook dat probleem is straks de wereld uit,
zegt prof. Tim van der Hagen, directeur van het Reactorinstituut van
de TU Delft.
Hij werkt in internationaal verband aan de vierde generatie
kerncentrales, die een revolutionaire verbetering beloven. ‘Het
uranium kan straks honderd keer zo efficiënt gebruikt worden. Met het
huidig gebruik is er tegen de huidige lage kostprijs voor 80 jaar
voorraad, straks dus 8.000 jaar.’ Nu is alleen verrijkt uranium-235
geschikt als splijtstof, maar in de ontwerpen is ook het laagwaardige
uranium-238 te gebruiken, legt hij uit. Dat maakt veel afval van
kerncentrales, dat grotendeels uit uranium-238 bestaat, recyclebaar.
Ook het langlevende afval als plutonium dat nu langdurig wordt
opgeslagen, zal in de nieuwe reactoren opnieuw als grondstof kunnen
dienen. ‘Zo blijf je alleen zitten met splijtingsproducten die
slechts enkele honderden jaren radioactief blijven.’
Overigens vindt Van der Hagen afval geen groot probleem. ‘Borssele
produceert per jaar maar 1,3 m3 radioactief afval.’
Naast efficiënter is de nieuwste reactor volgens de wetenschapper 100
procent veilig. ‘Evacuatie is bij geen enkel incident meer nodig. In
het meest extreme geval kan alleen de reactor zelf beschadigd raken,
maar komt er geen radioactief materiaal naar buiten.’
De fysicus verwacht dat de technologie in 2030 marktrijp is. ‘Het
principe is bewezen. Alleen de praktische uitvoering is nog lastig.
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst