[Kernenergienieuws] 19 augustus 2010

Laka Foundation info
Do Aug 19 07:38:11 UTC 2010


Komkommertijd, twee beetje afgeleide berichtjes 

** 'Zonnepanelen niet gevaarlijk bij brandblussen' (18-8 –lees ook 
het einde)

** Atoomstroom stapt grootzakelijke markt op (17-8)


-------------------

'Zonnepanelen niet gevaarlijk bij brandblussen'
Trouw, 18 augustus

(Novum) - Brandweerlieden lopen geen enkel gevaar op een elektrische 
schok als ze een brand moeten blussen in een pand waar zonnepanelen 
zijn aangebracht. Dat laat ondernemingsorganisatie voor de 
installatiebranche en de technische detailhandel Uneto-VNI weten.

De organisatie reageert hiermee op een eerder onderzoek van het 
Nederlandse Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV). Volgens het NIFV is 
het risico op een elektrische schok bij het blussen van brand in de 
buurt van elektrische zonnepanelen namelijk groot. Zodra een 
zonnepaneel licht opvangt, laadt het ook op, ook al is het 
elektrische circuit uitgeschakeld. 

Volgens Uneto-VNI mist het onderzoek van NIFV 'elke grond'. Voordat 
bij brand elektrocutie optreedt door een zonnepaneel, zou er eerst 
aan enkele voorwaarden voldaan moeten worden, die in de praktijk 
nooit tegelijkertijd zouden voorkomen. Zo zou een brandweerman geen 
schoenen en handschoenen moeten dragen en zowel de positief als de 
negatief geladen elektriciteitsdraden tegelijkertijd moeten aanraken.

Ook de stelling van het NIFV dat de combinatie van water en brand nog 
gevaarlijker is, is volgens de brancheorganisatie onjuist. Als er 
water bij de beide elektriciteitsdraden komt, zou namelijk 
kortsluiting optreden en zou er geen gevaarlijke spanning meer 
aanwezig zijn.

NIFV laat desgevraagd weten dat Uneto-VNI een wel erg optimistisch 
beeld schetst van de gevaren. Er zouden wel degelijk risico's kleven 
aan de zonnepanelen. Het instituut steekt echter ook de hand in eigen 
boezem. "Het is inderdaad nog niet helemaal duidelijk waaruit de 
gevaren bestaan en hoe groot die zijn. Dat moeten we nog 
onderzoeken", aldus een woordvoerder, die daaraan toevoegt dat de 
publicatie van de voorlopige uitkomsten in de media 'ongelukkig'' 
was.


---------------

Atoomstroom stapt grootzakelijke markt op
Energiekeuze.nl, 17-08-2010

Atoomstroom zal zich vanaf september ook richten op de grootzakelijke 
markt. Directeur Sjef Peeraer heeft daartoe besloten nadat 
grootzakelijke klanten zich vanzelf op de stoep van de kernenergie-
leverancier meldden.

Atoomstroom kwam in het najaar van 2008 de markt op als nieuwe 
leverancier. Het bedrijf levert 100% kernenergie aan afnemers, door 
nucleaire stroom in te kopen van producenten en het aandeel 
kernenergie uit de brandstofmix over te nemen van leveranciers die 
daar vanaf willen (door middel van 'swaps'). De klanten van 
Atoomstroom zitten tot nu toe in het kleinverbruikers-segment. 
Volgens Peeraer bestaat zo'n 80% van zijn afnemers op dit moment uit 
consumenten en zo’n 20% uit zakelijke afnemers.

"Vanwege de lagere marges deden we tot nu toe niets op de 
grootzakelijke markt", aldus Peeraar. "De volumes die je verkoopt 
nemen wel toe, maar de marges groeien niet recht evenredig mee, dus 
het risico was hoger. Maar het komt ons eigenlijk aanwaaien, we 
krijgen veel aanvragen voor grootverbruik. Dan het is zonde om daar 
niets mee te doen." Vanaf september zal Atoomstroom op de site 
aangeven dat er grootzakelijke klanten welkom zijn en dat er op 
verzoek prijsopgaves gemaakt kunnen worden. "Het is toch meer 
maatwerk."

Atoomstroom durfde in het begin de grootzakelijke stap ook niet aan 
omdat het bedrijf nog niet zeker wist of het wel voldoende nucleair 
energie kon inkopen om de claim van 100% atoomstroom te kunnen 
garanderen, legt Peeraer uit. Een kleine twee jaar na de aftrap heeft 
hij daar "nu minder zorgen om". "Ik ken inmiddels ook meer mensen in 
de sector waardoor er meer deuren opengaan en er meer swap-partners 
zijn. En ik heb goede contacten met buitenlandse leveranciers."

Net als bij de kleinzakelijke en consumentenklanten zal Atoomstroom 
eerst alleen stroom verkopen, en pas in een later stadium daar ook 
standaard gas voor aanbieden. "Met het gascontract dat we nu hebben 
afgesloten, hebben we een beetje ruimte om gas aan grootzakelijke 
klanten te verkopen", aldus Peeraer. "Om alle grootzakelijke klanten 
gas aan te kunnen bieden, moeten we nog een aanvullend gascontract 
sluiten."

Peeraer zal zich nu vooral op de onderkant van de grootzakelijke 
markt richten, dus op de meer onbekendere bedrijven. Het werven van 
bij het publiek bekende grote bedrijven noemt hij een een 'uphill 
battle'. "Zulke bedrijven hebben koudwatervrees om expliciet voor 
nucleair te kiezen, om PR-redenen. Toch sluit ik niet uit dat we dit 
binnenkort toch voor elkaar gaan krijgen. We hebben nu al wat 
kleinere bedrijven die Atoomstroom gebruiken in hun marketing. Zo is 
er een duurzame houtzagerij die ons logo op de eigen website heeft 
vermeld. Het is toch een kwestie van één schaap over de dam."
©, Energeia, 2010




----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst