[Kernenergienieuws] 19 augustus 2010
Laka Foundation
info
Do Aug 19 07:38:11 UTC 2010
Komkommertijd, twee beetje afgeleide berichtjes
** 'Zonnepanelen niet gevaarlijk bij brandblussen' (18-8 –lees ook
het einde)
** Atoomstroom stapt grootzakelijke markt op (17-8)
-------------------
'Zonnepanelen niet gevaarlijk bij brandblussen'
Trouw, 18 augustus
(Novum) - Brandweerlieden lopen geen enkel gevaar op een elektrische
schok als ze een brand moeten blussen in een pand waar zonnepanelen
zijn aangebracht. Dat laat ondernemingsorganisatie voor de
installatiebranche en de technische detailhandel Uneto-VNI weten.
De organisatie reageert hiermee op een eerder onderzoek van het
Nederlandse Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV). Volgens het NIFV is
het risico op een elektrische schok bij het blussen van brand in de
buurt van elektrische zonnepanelen namelijk groot. Zodra een
zonnepaneel licht opvangt, laadt het ook op, ook al is het
elektrische circuit uitgeschakeld.
Volgens Uneto-VNI mist het onderzoek van NIFV 'elke grond'. Voordat
bij brand elektrocutie optreedt door een zonnepaneel, zou er eerst
aan enkele voorwaarden voldaan moeten worden, die in de praktijk
nooit tegelijkertijd zouden voorkomen. Zo zou een brandweerman geen
schoenen en handschoenen moeten dragen en zowel de positief als de
negatief geladen elektriciteitsdraden tegelijkertijd moeten aanraken.
Ook de stelling van het NIFV dat de combinatie van water en brand nog
gevaarlijker is, is volgens de brancheorganisatie onjuist. Als er
water bij de beide elektriciteitsdraden komt, zou namelijk
kortsluiting optreden en zou er geen gevaarlijke spanning meer
aanwezig zijn.
NIFV laat desgevraagd weten dat Uneto-VNI een wel erg optimistisch
beeld schetst van de gevaren. Er zouden wel degelijk risico's kleven
aan de zonnepanelen. Het instituut steekt echter ook de hand in eigen
boezem. "Het is inderdaad nog niet helemaal duidelijk waaruit de
gevaren bestaan en hoe groot die zijn. Dat moeten we nog
onderzoeken", aldus een woordvoerder, die daaraan toevoegt dat de
publicatie van de voorlopige uitkomsten in de media 'ongelukkig''
was.
---------------
Atoomstroom stapt grootzakelijke markt op
Energiekeuze.nl, 17-08-2010
Atoomstroom zal zich vanaf september ook richten op de grootzakelijke
markt. Directeur Sjef Peeraer heeft daartoe besloten nadat
grootzakelijke klanten zich vanzelf op de stoep van de kernenergie-
leverancier meldden.
Atoomstroom kwam in het najaar van 2008 de markt op als nieuwe
leverancier. Het bedrijf levert 100% kernenergie aan afnemers, door
nucleaire stroom in te kopen van producenten en het aandeel
kernenergie uit de brandstofmix over te nemen van leveranciers die
daar vanaf willen (door middel van 'swaps'). De klanten van
Atoomstroom zitten tot nu toe in het kleinverbruikers-segment.
Volgens Peeraer bestaat zo'n 80% van zijn afnemers op dit moment uit
consumenten en zo’n 20% uit zakelijke afnemers.
"Vanwege de lagere marges deden we tot nu toe niets op de
grootzakelijke markt", aldus Peeraar. "De volumes die je verkoopt
nemen wel toe, maar de marges groeien niet recht evenredig mee, dus
het risico was hoger. Maar het komt ons eigenlijk aanwaaien, we
krijgen veel aanvragen voor grootverbruik. Dan het is zonde om daar
niets mee te doen." Vanaf september zal Atoomstroom op de site
aangeven dat er grootzakelijke klanten welkom zijn en dat er op
verzoek prijsopgaves gemaakt kunnen worden. "Het is toch meer
maatwerk."
Atoomstroom durfde in het begin de grootzakelijke stap ook niet aan
omdat het bedrijf nog niet zeker wist of het wel voldoende nucleair
energie kon inkopen om de claim van 100% atoomstroom te kunnen
garanderen, legt Peeraer uit. Een kleine twee jaar na de aftrap heeft
hij daar "nu minder zorgen om". "Ik ken inmiddels ook meer mensen in
de sector waardoor er meer deuren opengaan en er meer swap-partners
zijn. En ik heb goede contacten met buitenlandse leveranciers."
Net als bij de kleinzakelijke en consumentenklanten zal Atoomstroom
eerst alleen stroom verkopen, en pas in een later stadium daar ook
standaard gas voor aanbieden. "Met het gascontract dat we nu hebben
afgesloten, hebben we een beetje ruimte om gas aan grootzakelijke
klanten te verkopen", aldus Peeraer. "Om alle grootzakelijke klanten
gas aan te kunnen bieden, moeten we nog een aanvullend gascontract
sluiten."
Peeraer zal zich nu vooral op de onderkant van de grootzakelijke
markt richten, dus op de meer onbekendere bedrijven. Het werven van
bij het publiek bekende grote bedrijven noemt hij een een 'uphill
battle'. "Zulke bedrijven hebben koudwatervrees om expliciet voor
nucleair te kiezen, om PR-redenen. Toch sluit ik niet uit dat we dit
binnenkort toch voor elkaar gaan krijgen. We hebben nu al wat
kleinere bedrijven die Atoomstroom gebruiken in hun marketing. Zo is
er een duurzame houtzagerij die ons logo op de eigen website heeft
vermeld. Het is toch een kwestie van één schaap over de dam."
©, Energeia, 2010
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst