[Kernenergienieuws] MER advies over ERH

Laka Foundation laka
Wo Dec 22 09:34:51 UTC 2010


Gisteren  heeft de Commissie Milieueffecten Rapport haar advies  
uitgebracht over het ERH voornemen een kerncentrale te bouwen.
Opmerkelijk op het eerste gezicht, want het lijkt alsof ze een  
discussie wensen over nut en noodzakelijkheid van nieuw  
kernenergievermogen –en daar, is hun eigen standaardantwoord, is de  
MER niet voor). Maar ws. is het gewoon om een discussie over de  
fysieke inpasbaarheid van verschillende initiatieven (Delta en ERH in  
Borsele) de procedure niet te laten vertragen, door ze los van elkaar  
te behandelen. Opmerkelijk is ook dat in het persbericht letterlijk  
staat dat ze dat adviseert door "het streven van de regering om de  
vestiging van nieuwe kerncentrales op korte termijn mogelijk te maken".

Enfin, hieronder het persbericht van de Commissie MER en het advies via
www.laka.org/nieuws/12-mer-ehr.pdf

Belangrijk misschien nog wel om te vermelden dat hier geen  
reactiemogelijkheden (inspraak) op zijn.

-----------

Persbericht Commissie MER, 21 december
Derde kerncentrale in Borssele: laat strategische afweging kernenergie  
parallel lopen met onderzoek van ERH

Na Delta heeft ook Energy Resources Holding (ERH) aangegeven een  
kerncentrale te willen bouwen in Borssele. De Commissie ziet geen  
redenen om andere inhoudseisen te stellen aan het milieueffectrapport  
(MER) van ERH dan aan dat van Delta, omdat de verschillen tussen beide  
initiatieven bijzonder klein zijn. Ze adviseert om nu ook de discussie  
te voeren over de ruimtelijke inpassing van nieuwe kerncentrales.

Het project-MER dat ERH zal opstellen, onderbouwt slechts de eigen  
vergunningaanvraag  en beperkt zich tot de inventarisatie van effecten  
van de bouw en exploitatie van een kerncentrale in Borssele. De  
Commissie ziet geen redenen om andere inhoudseisen te stellen aan het  
milieueffectrapport (MER) van ERH dan aan dat van Delta, omdat de  
verschillen tussen beide initiatieven bijzonder klein zijn.

Of en waar nieuwe centrales kunnen worden gebouwd is een discussie die  
los van dit initiatief moet worden gevoerd. De verantwoordelijkheid  
voor de ruimtelijke inpassing van kerncentrales ligt bij de Ministers  
van EL&I en I&M. Ze moeten daarvoor een rijksinpassingsplan opstellen  
met een plan-MER. In dit plan-MER kunnen bijvoorbeeld vragen  
beantwoord worden over het nut en de noodzaak van extra kerncentrales  
in Nederland, over de voor- en nadelen van verschillende  
vestigingslocaties en over de eventuele cumulatieve effecten van  
meerdere energiecentrales op de uiteindelijk gekozen locatie.

De Commissie adviseert deze discussie nú te voeren, vanwege:
* de omvang van de vele initiatieven in het gebied van  
Borssele en de Sloehaven,
* het streven van de regering om de vestiging van  
nieuwe kerncentrales op korte termijn mogelijk te maken
* en de grote maatschappelijke betrokkenheid bij  
vragen rond duurzame energievoorziening en klimaatverandering.

Arcadis heeft in opdracht van de rijksoverheid al een begin gemaakt  
met dit onderzoek, in de vorm van een studie naar de inpasbaarheid van  
verschillende energieproductie- initiatieven in het Sloegebied. De  
resultaten van dit onderzoek worden in januari 2011 opgeleverd.


-----------------

Onderzoek naar ruimte voor stroomfabrieken
PZC, woensdag 22 december 2010 | 07:24

MIDDELBURG - Volgende maand moet duidelijk zijn hoeveel ruimte in het  
Sloegebied beschikbaar is voor nieuwe elektriciteitscentrales.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door adviesbureau Arcadis in opdracht  
van de rijksoverheid.

Aanleiding: de plannen van Delta en ERH om een nieuwe kerncentrale bij  
Borssele te bouwen. Beide ondernemingen hebben een startnotie voor de  
bouw van een nieuwe kerncentrale ingediend. De commissie voor de  
milieueffectrapportage heeft besloten dat aan het milieueffectrapport  
van ERH dezelfde eisen zullen worden gesteld als aan dat van Delta,  
omdat de verschillen tussen de twee plannen bijzonder klein zijn.

In haar beoordeling van de startnotitie van ERH stelt de commissie  
voor de milieueffectrapportage dat de vraag of en waar nieuwe  
centrales kunnen worden gebouwd, los staat van het plan van ERH. De  
verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke inpassing van kerncentrales  
ligt bij de ministers van EL&I en M&I. Zij moeten in verband met de  
vele initiatieven voor stroomfabrieken daarvoor een  
rijksinpassingsplan opstellen met een afzonderlijk  
milieueffectrapport. Met de opdracht aan Arcadis is daarmee een begin  
gemaakt.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst