[Kernenergienieuws] MER advies over ERH
Laka Foundation
laka
Wo Dec 22 09:34:51 UTC 2010
Gisteren heeft de Commissie Milieueffecten Rapport haar advies
uitgebracht over het ERH voornemen een kerncentrale te bouwen.
Opmerkelijk op het eerste gezicht, want het lijkt alsof ze een
discussie wensen over nut en noodzakelijkheid van nieuw
kernenergievermogen –en daar, is hun eigen standaardantwoord, is de
MER niet voor). Maar ws. is het gewoon om een discussie over de
fysieke inpasbaarheid van verschillende initiatieven (Delta en ERH in
Borsele) de procedure niet te laten vertragen, door ze los van elkaar
te behandelen. Opmerkelijk is ook dat in het persbericht letterlijk
staat dat ze dat adviseert door "het streven van de regering om de
vestiging van nieuwe kerncentrales op korte termijn mogelijk te maken".
Enfin, hieronder het persbericht van de Commissie MER en het advies via
www.laka.org/nieuws/12-mer-ehr.pdf
Belangrijk misschien nog wel om te vermelden dat hier geen
reactiemogelijkheden (inspraak) op zijn.
-----------
Persbericht Commissie MER, 21 december
Derde kerncentrale in Borssele: laat strategische afweging kernenergie
parallel lopen met onderzoek van ERH
Na Delta heeft ook Energy Resources Holding (ERH) aangegeven een
kerncentrale te willen bouwen in Borssele. De Commissie ziet geen
redenen om andere inhoudseisen te stellen aan het milieueffectrapport
(MER) van ERH dan aan dat van Delta, omdat de verschillen tussen beide
initiatieven bijzonder klein zijn. Ze adviseert om nu ook de discussie
te voeren over de ruimtelijke inpassing van nieuwe kerncentrales.
Het project-MER dat ERH zal opstellen, onderbouwt slechts de eigen
vergunningaanvraag en beperkt zich tot de inventarisatie van effecten
van de bouw en exploitatie van een kerncentrale in Borssele. De
Commissie ziet geen redenen om andere inhoudseisen te stellen aan het
milieueffectrapport (MER) van ERH dan aan dat van Delta, omdat de
verschillen tussen beide initiatieven bijzonder klein zijn.
Of en waar nieuwe centrales kunnen worden gebouwd is een discussie die
los van dit initiatief moet worden gevoerd. De verantwoordelijkheid
voor de ruimtelijke inpassing van kerncentrales ligt bij de Ministers
van EL&I en I&M. Ze moeten daarvoor een rijksinpassingsplan opstellen
met een plan-MER. In dit plan-MER kunnen bijvoorbeeld vragen
beantwoord worden over het nut en de noodzaak van extra kerncentrales
in Nederland, over de voor- en nadelen van verschillende
vestigingslocaties en over de eventuele cumulatieve effecten van
meerdere energiecentrales op de uiteindelijk gekozen locatie.
De Commissie adviseert deze discussie nú te voeren, vanwege:
* de omvang van de vele initiatieven in het gebied van
Borssele en de Sloehaven,
* het streven van de regering om de vestiging van
nieuwe kerncentrales op korte termijn mogelijk te maken
* en de grote maatschappelijke betrokkenheid bij
vragen rond duurzame energievoorziening en klimaatverandering.
Arcadis heeft in opdracht van de rijksoverheid al een begin gemaakt
met dit onderzoek, in de vorm van een studie naar de inpasbaarheid van
verschillende energieproductie- initiatieven in het Sloegebied. De
resultaten van dit onderzoek worden in januari 2011 opgeleverd.
-----------------
Onderzoek naar ruimte voor stroomfabrieken
PZC, woensdag 22 december 2010 | 07:24
MIDDELBURG - Volgende maand moet duidelijk zijn hoeveel ruimte in het
Sloegebied beschikbaar is voor nieuwe elektriciteitscentrales.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door adviesbureau Arcadis in opdracht
van de rijksoverheid.
Aanleiding: de plannen van Delta en ERH om een nieuwe kerncentrale bij
Borssele te bouwen. Beide ondernemingen hebben een startnotie voor de
bouw van een nieuwe kerncentrale ingediend. De commissie voor de
milieueffectrapportage heeft besloten dat aan het milieueffectrapport
van ERH dezelfde eisen zullen worden gesteld als aan dat van Delta,
omdat de verschillen tussen de twee plannen bijzonder klein zijn.
In haar beoordeling van de startnotitie van ERH stelt de commissie
voor de milieueffectrapportage dat de vraag of en waar nieuwe
centrales kunnen worden gebouwd, los staat van het plan van ERH. De
verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke inpassing van kerncentrales
ligt bij de ministers van EL&I en M&I. Zij moeten in verband met de
vele initiatieven voor stroomfabrieken daarvoor een
rijksinpassingsplan opstellen met een afzonderlijk
milieueffectrapport. Met de opdracht aan Arcadis is daarmee een begin
gemaakt.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst