[Kernenergienieuws] 28 december 2010
Laka Foundation
laka
Di Dec 28 13:14:24 UTC 2010
Met vandaag:
** Greenpeace vecht transport aan (ZR, 28-12)
** Waar is de overheid als regisseur? (FD, 27-12)
---------------------
Greenpeace vecht transport aan
Zeewse regio, Gepubliceerd op: 28-12-2010
BORSSELE - Begin 2011 staat voor het eerst sinds 2005 een transport
met hoogradioactief kernafval van kerncentrale Borssele naar Frankrijk
gepland. Het kernafval wordt in Frankrijk verwerkt en daarna deels
teruggezonden naar Nederland.
Greenpeace vecht de transportvergunning aan bij de Raad van State
omdat er grote hoeveelheden Nederlands kernafval in Frankrijk
achterblijven. Ike Teuling, campagneleider kernenergie: 'Door
kernafval naar Frankrijk te transporteren, is het afvalprobleem niet
opgelost. Een groot deel van het afval blijft daar achter en voor het
radioactieve materiaal dat wordt teruggestuurd is er alleen tijdelijke
opslaglocatie.'
Het kernafval zou volgens Greenpeace ook direct bij de COVRA vlak
naast de kerncentrale opgeslagen kunnen worden zonder verwerking in
Frankrijk. Zou zouden de risicovolle transporten voorkomen kunnen
worden.
----------------------
Waar is de overheid als regisseur?
Column Financieel Dagblad, 27 december
Mathijs Schiffers
Leuk stukje in The Wall Street Journal laatst. De Oekraïense overheid
gaat vanaf januari 2011 reisjes organiseren naar Tsjernobyl.
Toeristenreisjes wel te verstaan. De radioactieve straling rond de
stad, als gevolg van de explosie van een kernreactor in 1986, is zo
ver gedaald dat er nu met een gerust hart wat rondgeslenterd kan
worden. De animo schijnt groot te zijn.
Het bericht vormt een mooi sluitstuk van het taboe op kernenergie dat
sinds de ramp bestond, maar de laatste jaren langzaam maar zeker is
komen te vervallen. Ook in Nederland. Waar het vorige kabinet verdeeld
was over de wens om een nieuwe kerncentrale in Nederland te bouwen
(CDA: ja; PvdA: nee), is het nieuwe kabinet ronduit voorstander. De
ingenieurs van Arcadis kijken of er in Borssele, waar de enige
kerncentrale van Nederland staat, nog een of zelfs twee bij kunnen.
Begin 2011 volgt uitsluitsel.
Dat is niets te vroeg. Belangstellenden verdringen zich inmiddels, wat
al tot de nodige spanningen geleid heeft. Het Zeeuwse Delta was de
eerste die zichzelf naar voren schoof; het nutsbedrijf heeft de Franse
specialist EDF inmiddels als partner gestrikt. Energy Resources
Holding (samen met het Duitse RWE?) wil ook, evenals het eveneens
Franse GDF Suez. Vattenfall uit Zweden, eigenaar van Nuon, zou ook nog
een rol willen spelen, maar zit financieel wat lastig.
Geen CO2, dus goedkoper
Kernenergie is onmisbaar in de transitie naar een werkelijk duurzame
energiehuishouding, zeggen ze. Daarnaast, maar daar hoor je ze minder
over, speelt mee dat energiebedrijven vanaf 2013 moeten betalen voor
de CO2 die ze uitstoten. Een kerncentrale stoot geen CO2 uit en is dus
goedkoper in gebruik, wat welkom is in een sector waar de marges
afkalven.
Toch, ondanks de goede redenen voor meer kernenergie, staat nu al vast
dat die nieuwe centrale er niet zonder slag of stoot komt. Een sterke
regie van de overheid is nodig om te voorkomen dat er bakkelei
ontstaat tussen de gegadigden. Want de tegenstanders van kernenergie
zullen dat ongetwijfeld aangrijpen om het debat weer naar zich toe te
trekken.
Tender was beter, toch overheid bepalender
Er is wel eens geopperd dat de overheid beter een tender had kunnen
uitschrijven: wie wil er een kerncentrale bouwen, en wat heeft die
partij er voor over? Maar daarvoor is het te laat nu Delta al volop in
de procedure voor een vergunning zit en erop mag vertrouwen dat deze
procedure volgens het geldende protocol wordt afgehandeld.
Dat neemt niet weg dat het tijd wordt voor wat meer overheid in het
proces, en niet alleen achter de schermen.
Mathijs Schiffers is redacteur van Het Financieele Dagblad
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst