[Kernenergienieuws] 9 september 2010
laka op antenna.nl
laka
Do Sep 9 09:03:31 UTC 2010
(deze mail kan er wat anders uitzien. Omdat vooral de gmail accounts
moeite hebben met de mail op deze lijst, proberen we het nu op een
andere manier te versturen.)
Vandaag: nog veel reacties van aandeelhouders die van niets weten over
de plannen van ERH voor nieuwe kerncentrale, maar eerst Belgische
afvalplannen en Nederlands drinkwater.
** 'Brabants drinkwater in gevaar' (7-9)
** Tilburg moet NEE zeggen tegen kerncentrale (9-9)
** 'Oneerlijke concurrentie bij bouw tweede kerncentrale' (8-9)
** Provincie hoopt op oplossing conflict over kerncentrale (8-9)
** Brabantse Statenfracties verrast door plan voor kerncentrale ERH (8-9)
** Raad Den Bosch debatteert over tweede kerncentrale (9-9)
** Kernreactor Petten opnieuw gestart (9-9)
--------------------
'Brabants drinkwater in gevaar'
BN De Stem,door Peter Ullenbroeck. dinsdag 07 september 2010
BREDA - Drinkwaterbedrijf Brabant Water slaat alarm over het Belgische
plan om in de grensstreek nucleair afval diep onder de grond op te
slaan.
Volgens directeur Guijo van Nuland komt de drinkwatervoorziening voor
2,2 miljoen Brabanders door 'ernstig in gevaar' als de Belgen hun
voornemen doorzetten. 'Dat zou uitermate ongewenst zijn.' Om Brabant
van drinkwater te voorzien pompt het nutsbedrijf grondwater op in de
provincie dat van oorsprong uit de hoger gelegen Belgische Kempen
afkomstig is. Dat is precies het gebied waar de Belgen op langere
termijn overwegen hun hoog radioactieve afval in tweehonderd meter
diep gelegen kleilagen op te slaan. Van Nuland: ,,Als dit doorgaat zal
dit onze drinkwatervoorziening in gevaar brengen.
Zelfs wanneer de Belgen alleen maar proefboringen in dat gebied gaan
doen, loopt de kwaliteit van ons drinkwater al risico's. Dat water is
nu nog veilig ingepakt in die kleilagen, boringen tasten dat aan.'''
Het drinkwaterbedrijf dat officieel bezwaar heeft aangetekend bij de
Belgen, zegt op korte termijn met de Nederlandse gemeenten aan de
Belgische grens en de provincie Noord-Brabant om tafel te willen om
het plan tegen te houden. Komende donderdag is er al een eerste
overleg gepland met de gemeenten Bergeijk, Reusel-de Mierden en
Valkenswaard in Zuid-Oost Brabant.
Afgelopen maandag liep in België de termijn van de eerste
'publieksraadpleging' over het ondergrondse opslagplan af. In totaal
zijn er 2700 reacties binnengekomen bij de Belgische instelling voor
radioactief afval, Niras. Of het alleen om bezwaren gaat, is
onduidelijk. ,,Inhoudelijk bestuderen we de reacties nog'', is alles
wat een woordvoerster van de instelling kwijt wil. Ook niet duidelijk
is hoeveel reacties uit Nederland afkomstig zijn.
In opdracht van de vorige Belgische regering maakte het in Mol
gevestigde Niras een plan om hoog radioactief afval dat nu nog bij
kerncentrales zoals in Doel ligt opgeslagen, in containers op
tweehonderd meter diepte onder de grond op te bergen. De bodem in de
grensstreek tussen de gemeenten Essen en Lommel is daar volgens de
instelling het meest geschikt voor.
Dit plan en de inspraakreacties, worden later dit jaar naar de
eventuele nieuwe Belgische regering gestuurd. Die neemt vervolgens een
principebesluit over de ondergrondse oplossing voor het Belgische
kernafvalprobleem. Als de regering daartoe besluit, wordt in het
gebied tussen Essen en Lommel één opslagplaats aangewezen. Rond 2035,
is de verwachting, zullen dan de eerste containers kunnen worden
neergelaten
------------------------
SP Tilburg, 8-9-2010
Tilburg moet NEE zeggen tegen kerncentrale
08-09-2010 • ‘De gemeente Tilburg moet zich als aandeelhouder van ERH
verzetten tegen de bouw van een nieuwe kerncentrale’, zo stelt SP
fractievoorzitter Veerle Slegers vandaag in schriftelijke vragen aan
het college. ‘Het verbaast ons ook bijzonder dat de gemeenteraad niet
gekend is in deze procedure. Ik kan me ook niet voorstellen dat het
college zelf eensgezind is als het over kernenergie gaat’
Het voormalige Essent-energiehandelsbedrijf Energy Resource Holding
heeft een aanvraag voor een tweede kerncentrale bij Borssele
voorgelegd aan haar aandeelhouders. Slegers: ‘Volgens de
nieuwsberichten hierover heeft de gemeente Tilburg als aandeelhouder
in ieder geval geen duidelijk ‘nee’ uitgesproken. Terwijl het college
vanwege de nog steeds voortgaande brede maatschappelijke discussie
over nut, noodzaak en risico’s van kernenergie zo niet de formele dan
wel de morele verantwoordelijkheid heeft om dergelijke plannen voor te
leggen aan en te bespreken met de volksvertegenwoordiging’ aldus de SP.
De SP fractie vraagt het college dan ook om op zo kort mogelijke
termijn alsnog de raad te betrekken bij dit dossier. ‘Volgens de
toenmalige voorstanders van de uitverkoop van Essent was het bedrijf
te klein om de energievoorziening in Brabant veilig te stellen. En nu
zou die club wel een peperdure kerncentrale kunnen bouwen?
Tegelijkertijd laait de discussie op over de opslag van kernafval in
België vlakbij de Nederlandse grens. Volgens mij moet er in de
gemeenteraad echt nog fors wat geworsteld worden voordat zo’n
ingrijpend besluit genomen kan worden’, aldus Veerle Slegers. De
fractie rekent echter ook nog op een veto van in ieder geval
GroenLinks in het college.
---------------------
'Oneerlijke concurrentie bij bouw tweede kerncentrale'
BN De Stem, woensdag 08 september 2010 | 15:41
DEN HAAG - Er treedt oneerlijke concurrentie op als zes provincies en
een reeks gemeenten - verenigd in Energy Resources Holding - een
tweede kerncentrale gaan bouwen in Borssele.
Dat vindt de Tweede Kamerfractie van GroenLinks. Kamerlid Liesbeth van
Tongeren heeft vragen gesteld over het voornemen van ERH aan de
demissionair ministers Maria van der Hoeven (Economische Zaken, CDA)
en Tineke Huizinga (VROM, ChristenUnie).
Overheden kunnen volgens Van Tongeren onder gunstiger voorwaarden geld
lenen dan commerciële bedrijven. Het Zeeuwse energiebedrijf Delta
vroeg eerder al een vergunning aan voor de bouw van een tweede
kerncentrale
----------------------
Provincie hoopt op oplossing conflict over kerncentrale
PZC, woensdag 08 september 2010 | 15:12
MIDDELBURG - Het is het dagelijks provinciebestuur een lief ding waard
als energiebedrijf Delta en de voormalige aandeelhouders van Essent
hun geschil over de eigendom van kerncentrale-exploitant EPZ zouden
bijleggen.
Delta verzet zich ertegen dat de helft van de aandelen in EPZ naar het
Duitse energieconcern RWE gaan. ,,Een minnelijke oplossing valt
natuurlijk te verkiezen'', zei gedeputeerde Kees van Beveren (CDA,
aandeelhoudersvertegenwoordiger van de provincie bij Delta) in de
statencommissie bestuurlijke en financiële zaken. ,,Want stel dat
Delta de zaak bij de rechter wint, wat dan?''
------------------
Brabantse Statenfracties verrast door plan voor kerncentrale ERH
EnergieGids 08-09-2010
De Noord-Brabantse Statenfracties van D66, GroenLinks en SP zijn
verrast door de aankondiging van Energy Resource Holding (ERH) om een
tweede kerncentrale te bouwen bij Borssele in Zeeland.
Gisteren meldde ERH dat ze een startnotitie voor een tweede
kerncentrale bij Borssele heeft ingediend. De provincie Noord-Brabant
is mede-aandeelhouder in ERH (naast nog eens 5 provincies) en de drie
fracties laten op Omroep Brabant weten niet geconsulteerd te zijn over
de startnotitie. SP heeft dan ook gisteren vragen gesteld aan het
provinciebestuur. Verder wil D66 weten wat de positie is van het
provinciebestuur, en GroenLinks is het meest uitgesproken. De groene
partij wil dat publiek geld alleen voor schone energie wordt gebruikt
en niet voor kerncentrales.
Volgens gedeputeerde Lily Jacobs is slechts een bouwvergunningaanvraag
gedaan, wat onder andere nodig is voor de bepaling van de marktwaarde
van de kerncentrale. Volgens haar hoeft dit nog niet te betekenen dat
er ook daadwerkelijk gebouwd gaat worden.
Juist vorige week stelden Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant voor
te deelnemen in de Stichting Essent Sustainability Development, met de
andere voormalige aandeelhouders van Essent. Deze stichting zal
toezien op de uitvoering van de met energiebedrijf RWE gemaakte
afspraken over investeringen in duurzame energieproductie in Nederland.
Bij de verkoop van de aandelen Essent zijn op dringend verzoek van de
aandeelhouders tussen RWE en Essent afspraken gemaakt over
investeringen in duurzame energieproductie in Nederland. De Stichting
Essent Sustainability Development ontvangt periodiek een
voortgangsrapportage van Essent/RWE op basis waarvan zij beoordeelt of
de investeringen in duurzame energieproductie volgens afspraak worden
gerealiseerd. Wanneer Essent/RWE in gebreke blijft, kan via de rechter
een boete van €20 miljoen euro worden afgedwongen. Dit bedrag kan
worden verhoogd met nog eens €20 miljoen euro als RWE/Essent een
termijn wordt gegeven om de inbreuk te verhelpen en deze daar niet aan
voldoet. Mochten er boetes betaald moeten worden, ontvangen
aandeelhouders deze bedragen. Deze dienen te worden besteed aan
duurzame energieprojecten in de regio.
Bron: Omroep Brabant/Provincie Brabant
---------------------
Omroep Brabant, 9 september
Raad Den Bosch debatteert over tweede kerncentrale
DEN BOSCH - De politieke partij Bosch Belang wil een debat over het
plan van EHR om in Borssele een tweede kerncentrale te bouwen.
Het bedrijf EHR uit Den Bosch komt voort uit Essent. De gemeente Den
Bosch is daarvan aandeelhouder.
Gevoelige kwestie
Volgens Bosch Belang is de bouw van een kerncentrale een politiek
gevoelige kwestie. Daarom had de gemeenteraad geïnformeerd moeten
worden.
Het debat vindt plaats na de Bossche gemeenteraadsvergadering van 21
september.
-----------------------
Kernreactor Petten opnieuw gestart
Brabants Dagblad, donderdag 09 september 2010 | 09:29
PETTEN – Exploitant Nucleair Research & consultancy Group (NRG) wil
vandaag de nucleaire onderzoeksreactor in Petten na een maandenlange
reparatiestop opstarten.
Dit zegt een woordvoerster van het bedrijf.
Volgens haar zijn de reparaties met succes uitgevoerd en heeft de
overheid de noodzakelijke vergunningen voor de opstart afgegeven.
NRG nam de reactor half februari uit de roulatie wegens een zeer
complexe, maar noodzakelijke reparatie van het koelsysteem. Daarin
waren luchtbelletjes aangetroffen. Als gevolg daarvan lag de reactor
van augustus 2008 tot begin februari 2009 ook al stil.
Nadat afdichtingen en een detectiesysteem waren aangebracht, kon NRG
de reactor op 12 februari vorig jaar weer opstarten. Het ministerie
van VROM gaf hiervoor een tijdelijke vergunning af. Die verplichtte
NRG ertoe uiterlijk 1 maart 2010 de definitieve reparatie van het
koelsysteem ter hand te nemen.
De luchtbellen werden ontdekt in koelwaterleidingen in de betonnen
constructie van de reactor. De reparatie aan de leidingen heeft
maanden in beslag genomen. De kernreactor in Petten tekent voor een
belangrijk deel van de wereldproductie van medische isotopen, die
worden ingezet bij kankerbehandeling en diagnostiek.
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst