[Kernenergienieuws] 13 september 2010

Laka Foundation laka
Ma Sep 13 08:06:44 UTC 2010


Vandaag:

** CDA: Drenthe kan ondergrondse opslag kernafval niet tegenhouden (11-9)

verder een paar opinie-stukjes

maar eerst:
Sorry, een beetje laat, maar overmorgen is er een  
informatiebijeenkomst en hoorzitting over de aanvraag voor een  
MOX-vergunning door EPZ:
De aanvraag heeft betrekking op het inzetten van mengoxide splijtstof  
(MOX) en gecompenseerd gerecycled uranium (c-ERU) als reactorbrandstof  
naast verrijkt uranium (brandstofdiversificatie). Van 22 juli tot en  
met 30 september 2010 heeft iedereen in het kader van de  
vergunningprocedure de gelegenheid om zienswijzen in te dienen op de  
inhoud van de vergunningaanvraag en het MER.

15 september 2010
19:30 tot 21:30 uur
Vergader- en Congrescentrum De Stenge
Stengeplein 1, 4451 CZ Heinkenszand

Aanmelden:
E-mail: Postbus.AanvraagEPZ op minvrom.nl (vermeld graag: ‘EPZ MER  
Brandstofdiversificatie KCB’)
Telefonisch: 070- 3394991 (Inspraakpunt Aanvraag EPZ MER  
Brandstofdiversificatie

-----------------------

CDA: Drenthe kan ondergrondse opslag kernafval niet tegenhouden
11-09-2010, rtv drenthe

ASSEN - Als Drenthe als aandeelhouder participeert in een tweede  
kerncentrale bij Borssele, kan de provincie de deur niet langer  
dichthouden voor ondergrondse opslag van kernafval. Dat vindt het CDA  
in de Staten, zo bleek zaterdag in het Radio Drenthe-programma Cassata.

Eerder deze week werd bekend dat de provincie en ook Drentse gemeenten  
als voormalig Essent-aandeelhouder betrokken zijn bij dit plan voor  
een tweede kerncentrale. Ze participeren als overheden in het bedrijf  
dat het plan heeft gemaakt.

PvdA, GroenLinks en de SP in Drenthe zijn tegen kernenergie en willen  
geen tweede centrale. Ook vrezen ze de consequentie dat Drenthe dan  
niet langer kan zeggen tegen opslag van kernafval in zoutkoepels te  
zijn. In het radioprogramma Cassata zaterdag sprak Jan Langenkamp van  
Groen Links nadrukkelijk die vrees uit.


------------------

Volkskrant, opinie, zaterdag, 11 september
'Nieuwe kerncentrale dient geen enkel doel'
Een nieuwe kerncentrale? 'Er is geen enkel belang dat deze  
miljardeninvestering rechtvaardigt', stelt Ron Wit van Natuur en  
Milieu in de Volkskrant van afgelopen zaterdag.
Zijn argumenten:
- Al zonder de kolencentrales in aanbouw (EON, Electrabel in Rotterdam  
en RWE in Eemshaven) is Nederland een grote exporteur van stroom.
- De stroomproducenten moeten zelf hun uitstoot verminderen, maar  
andere bedrijven kunnen dan meer uitstoten, omdat het EU-plafond  
gelijk blijft.
- Als de voormalige aandeelhouders van Essent (zes provincies en een  
aantal gemeenten) investeren in een nieuwe kerncentrale verstoren  zij  
de markt. Marktpartijen willen het risico niet nemen.

-----------------

NRC opinie, 11 september 2010
'Recycling van kernafval kan debat openbreken'
’Een nieuwe splijtstofcyclus kan het vastgelopen debat over  
kernenergie doen kantelen’. Dat stelt Vehnam Taebi (TU Delft) op de  
opiniepagina van NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag.
Hij constateert dat het debat over kernenergie eigenlijk niet gevoerd  
wordt. En daarom wordt er ook niet gekeken naar de betekenis voor dat  
debat van nieuwe ontwikkelingen, zoals de zogenaamde snelle  
kernreactors die de levensduur van radioactief afval tot een paar  
honderd jaar kunnen terugbrengen.
(ach, ja dan constateer ik maar weer dat er eigenlijk niet gedacht  
wordt, want dat gaat over imaginaire reactoren en een imaginaire  
techniek. En heeft niets te maken met wat er nu gebouwd zou moeten  
gaan worden in nederland. –al denk ik ook dat er geen debat wordt  
gevoerd- het is onderbuik politiek)


------------------

New Energy tv, 11 september 2010
'Nieuwe kabinet vindt duurzaamheid niet belangrijk'
Het kabinet dat nu voorbereid wordt vindt duurzaamheid niet  
belangrijk. Maxime Verhagen riskeert daarmee een splitsing in het CDA,  
vreest Niels van der Stappen van het CDA-Duurzaamheidsberaad.
Het CDA-Duurzaamheidsberaad heeft daarover een bezorgde brief aan  
Verhagen geschreven, maar maakt de inhoud van de brief niet openbaar.
In een interview van New Energy TV zegt Van der Stappen dat vele  
CDA-leden duurzaamheid wél belangrijk vinden. Van der Stappen denkt  
dat het onderwerp op het komende CDA-congres aan de orde komt.

Uit een bericht van New Energy TV
>> (...) Niels van der Stappen van het CDA-duurzaamheidsberaad zegt  
>> voor de camera van New-Energy TV dat de eigen partij veel meer oog  
>> moet hebben voor het issue van duurzaamheid. In een brief luidt het  
>> duurzaamheidsberaad de noodklok: 'De top riskeert een scheuring'.  
>> Volgens Van der Stappen is het vreemd dat de conservatieven binnen  
>> het CDA zo weinig oog hebben voor milieubehoud. 'Conservatisme  
>> betekent behouden', aldus Van der Stappen. Ook ziet hij echte  
>> kansen voor ondernemerschap in de hoek van hernieuwbare energie;  
>> ook dat is bepaald geen on-rechts thema.
http://www.new-energy.tv/laatste_nieuws/op_zoek_naar_groen_rechts_3.html



-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst