[Kernenergienieuws] 13 september 2010
Laka Foundation
laka
Ma Sep 13 08:06:44 UTC 2010
Vandaag:
** CDA: Drenthe kan ondergrondse opslag kernafval niet tegenhouden (11-9)
verder een paar opinie-stukjes
maar eerst:
Sorry, een beetje laat, maar overmorgen is er een
informatiebijeenkomst en hoorzitting over de aanvraag voor een
MOX-vergunning door EPZ:
De aanvraag heeft betrekking op het inzetten van mengoxide splijtstof
(MOX) en gecompenseerd gerecycled uranium (c-ERU) als reactorbrandstof
naast verrijkt uranium (brandstofdiversificatie). Van 22 juli tot en
met 30 september 2010 heeft iedereen in het kader van de
vergunningprocedure de gelegenheid om zienswijzen in te dienen op de
inhoud van de vergunningaanvraag en het MER.
15 september 2010
19:30 tot 21:30 uur
Vergader- en Congrescentrum De Stenge
Stengeplein 1, 4451 CZ Heinkenszand
Aanmelden:
E-mail: Postbus.AanvraagEPZ op minvrom.nl (vermeld graag: ‘EPZ MER
Brandstofdiversificatie KCB’)
Telefonisch: 070- 3394991 (Inspraakpunt Aanvraag EPZ MER
Brandstofdiversificatie
-----------------------
CDA: Drenthe kan ondergrondse opslag kernafval niet tegenhouden
11-09-2010, rtv drenthe
ASSEN - Als Drenthe als aandeelhouder participeert in een tweede
kerncentrale bij Borssele, kan de provincie de deur niet langer
dichthouden voor ondergrondse opslag van kernafval. Dat vindt het CDA
in de Staten, zo bleek zaterdag in het Radio Drenthe-programma Cassata.
Eerder deze week werd bekend dat de provincie en ook Drentse gemeenten
als voormalig Essent-aandeelhouder betrokken zijn bij dit plan voor
een tweede kerncentrale. Ze participeren als overheden in het bedrijf
dat het plan heeft gemaakt.
PvdA, GroenLinks en de SP in Drenthe zijn tegen kernenergie en willen
geen tweede centrale. Ook vrezen ze de consequentie dat Drenthe dan
niet langer kan zeggen tegen opslag van kernafval in zoutkoepels te
zijn. In het radioprogramma Cassata zaterdag sprak Jan Langenkamp van
Groen Links nadrukkelijk die vrees uit.
------------------
Volkskrant, opinie, zaterdag, 11 september
'Nieuwe kerncentrale dient geen enkel doel'
Een nieuwe kerncentrale? 'Er is geen enkel belang dat deze
miljardeninvestering rechtvaardigt', stelt Ron Wit van Natuur en
Milieu in de Volkskrant van afgelopen zaterdag.
Zijn argumenten:
- Al zonder de kolencentrales in aanbouw (EON, Electrabel in Rotterdam
en RWE in Eemshaven) is Nederland een grote exporteur van stroom.
- De stroomproducenten moeten zelf hun uitstoot verminderen, maar
andere bedrijven kunnen dan meer uitstoten, omdat het EU-plafond
gelijk blijft.
- Als de voormalige aandeelhouders van Essent (zes provincies en een
aantal gemeenten) investeren in een nieuwe kerncentrale verstoren zij
de markt. Marktpartijen willen het risico niet nemen.
-----------------
NRC opinie, 11 september 2010
'Recycling van kernafval kan debat openbreken'
’Een nieuwe splijtstofcyclus kan het vastgelopen debat over
kernenergie doen kantelen’. Dat stelt Vehnam Taebi (TU Delft) op de
opiniepagina van NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag.
Hij constateert dat het debat over kernenergie eigenlijk niet gevoerd
wordt. En daarom wordt er ook niet gekeken naar de betekenis voor dat
debat van nieuwe ontwikkelingen, zoals de zogenaamde snelle
kernreactors die de levensduur van radioactief afval tot een paar
honderd jaar kunnen terugbrengen.
(ach, ja dan constateer ik maar weer dat er eigenlijk niet gedacht
wordt, want dat gaat over imaginaire reactoren en een imaginaire
techniek. En heeft niets te maken met wat er nu gebouwd zou moeten
gaan worden in nederland. –al denk ik ook dat er geen debat wordt
gevoerd- het is onderbuik politiek)
------------------
New Energy tv, 11 september 2010
'Nieuwe kabinet vindt duurzaamheid niet belangrijk'
Het kabinet dat nu voorbereid wordt vindt duurzaamheid niet
belangrijk. Maxime Verhagen riskeert daarmee een splitsing in het CDA,
vreest Niels van der Stappen van het CDA-Duurzaamheidsberaad.
Het CDA-Duurzaamheidsberaad heeft daarover een bezorgde brief aan
Verhagen geschreven, maar maakt de inhoud van de brief niet openbaar.
In een interview van New Energy TV zegt Van der Stappen dat vele
CDA-leden duurzaamheid wél belangrijk vinden. Van der Stappen denkt
dat het onderwerp op het komende CDA-congres aan de orde komt.
Uit een bericht van New Energy TV
>> (...) Niels van der Stappen van het CDA-duurzaamheidsberaad zegt
>> voor de camera van New-Energy TV dat de eigen partij veel meer oog
>> moet hebben voor het issue van duurzaamheid. In een brief luidt het
>> duurzaamheidsberaad de noodklok: 'De top riskeert een scheuring'.
>> Volgens Van der Stappen is het vreemd dat de conservatieven binnen
>> het CDA zo weinig oog hebben voor milieubehoud. 'Conservatisme
>> betekent behouden', aldus Van der Stappen. Ook ziet hij echte
>> kansen voor ondernemerschap in de hoek van hernieuwbare energie;
>> ook dat is bepaald geen on-rechts thema.
http://www.new-energy.tv/laatste_nieuws/op_zoek_naar_groen_rechts_3.html
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst