[Kernenergienieuws] 24 september 2010
Laka Foundation
laka
Vr Sep 24 08:23:04 UTC 2010
Vandaag:
** CO2-opslag verdeelt milieuclubs (23-9)
** Verhoogde kans op leukemie rondom kerncentrale niet vast te stellen (22-9)
** Borsele moet bij krimp creatief durven denken (22-9)
** TU Delft wordt reserveproducent medisch isotopen (23-9)
----------------
Rtvdrenthe.nl, 23-9-2010
CO2-opslag verdeelt milieuclubs
ASSEN - Het Noordelijke Zoutkoepeloverleg beëindigt met onmiddellijke
ingang de samenwerking met de Natuur- en Milieufederaties Drenthe en
Groningen. Aanleiding is de uitspraak van de twee natuur- en
milieuclubs dat CO2-opslag in noordelijke gasvelden onontkoombaar is.
Het Zoutkoepeloverleg is het daar niet mee eens en vreest dat straks
ook kernenergie en ondergrondse opslag van kernafval bespreekbaar
wordt. Voorzitter Roelof Heida van het Zoutkoepeloverleg vindt de
Milieufederaties door hun houding in de CO2-discussie niet langer een
betrouwbare partner in de strijd tegen kernafval in zoutkoepels. De
Milieufederaties zitten in een lastig pakket, maar de zorgen over de
klimaatverandering door te veel kooldioxide in de atmosfeer wegen het
zwaarst.
De Tweede Kamer bespreekt voorlopig de plannen voor CO2-opslag in
Noord-Nederland nog niet. De kamerfracties zouden volgende week
woensdag met demissionair minister Verhoeven van Economische Zaken
overleggen over de plannen om onder meer in Eleveld bij Assen CO2 in
de grond te stoppen. Op verzoek van het CDA wordt daarmee gewacht tot
er een nieuw kabinet is. De VVD ziet als grootste partij weinig in de
opslag en bouwt liever nieuwe kerncentrales. PvdA, CDA, CU en D66
waren tot dusver voor een proef met de ondergrondse opslag van CO2. De
gemeente Assen en Midden-Drenthe hebben zich al tegen de opslag
uitgesproken.
------------------
* Kamerbrief:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/kamerstukken/Wed22Sep20101217250200/RB2010018329BriefaanTweedeKameroverrapportRIVMkinderkanker.pdf
* Rapport:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/kamerstukken/Wed22Sep20101217250200/RB2010018329aRIVM-rapportKinderkankerDekkers.pdf
Verhoogde kans op leukemie rondom kerncentrale niet vast te stellen
PZC, woensdag 22 september 2010 |
DEN HAAG - Omwonenden van de kerncentrale in Borssele lopen een extra
stralingsdosis op. Maar die is vele malen kleiner dan de natuurlijke
achtergrondstraling.
Of er een verhoogde kans is op leukemie, is niet vast te stellen.
Dat schrijft demissionair minister Tineke Huizinga (VROM,
ChristenUnie) aan de Tweede Kamer naar aanleiding van een rapport van
het RIVM. Dat heeft nader onderzoek gedaan naar de resultaten van een
Duitse studie uit 2007. Daaruit bleek dat kinderen die binnen vijf
kilometer van een kerncentrale wonen meer kans lopen op leukemie.
Als er al sprake zou zijn van een verhoogd risico in de omgeving van
de kerncentrale Borssele, dan zal dat met epidemiologisch onderzoek
niet vast te stellen zijn, aldus minister Huizinga. Om eventuele extra
gevallen van kinderkanker vast te kunnen stellen is een onderzoek
nodig dat vele tientallen jaren duurt. Een periode die de verwachte
levensduur van de centrale in Borssele verre overschrijdt, aldus de
minister.
----------------
Borsele moet bij krimp creatief durven denken
PZC, donderdag 23 september 2010 | 22:57
HEINKENSZAND - In tijden van krimp en vergrijzing moet je zo af en toe
van de gebaande paden durven afwijken, vindt directeur Peter Bevers
van corporatie R&B Wonen.
Dus mag je gerust eens nadenken over een nieuw dorp, waar alle
bouwmedewerkers voor een tweede kerncentrale bij Borssele worden
gehuisvest.
En is die klus geklaard? Dan maak je er gewoon een vakantiedorp van.
Bevers gaf donderdagavond tijdens de informatieve raadsvergadering van
Borsele zijn toehoorders het creatieve voorbeeld als een speldenprikje
mee, voordat zij zich bogen over stellingen in het kader van de
concept-woonvisie 2010-2015. Daarin wordt ingespeeld op ontwikkelingen
als de krimp, vergrijzing en recessie.
Na 2015 zwakt de behoefte aan nieuwe woningen in Borsele af. "Daar
moet je op inspelen met inbreiding. Het aanpassen van woningen
bijvoorbeeld, zodat mensen langer in het dorp blijven", zei Bevers. In
de discussieronde werd onder meer geopperd om ook starterswoningen zó
te bouwen, dat ze eenvoudig kunnen worden getransformeerd tot een
ander types huizen.
-----------------
TU Delft wordt reserveproducent medisch isotopen
Submitted by Redactie Medicalfacts/Janine Budding on 23 September,
2010 – 08:59
De TU Delft gaat in geval van nood medische isotopen produceren voor
de Nederlandse ziekenhuizen. Daarvoor wordt de onderzoeksreactor
aangepast. De afgelopen twee jaar heeft Nederland regelmatig te maken
gehad met een isotopen-tekort. Slechts vijf kernreactoren in de wereld
zorgen voor de productie van medisch isotopen. In Petten staat een van
de producenten, een oude reactor. Die reactor kwam begin dit jaar stil
te liggen door een lekkende leiding, maar draait nu weer.
In februari van dit jaar liet de TU Delft weten een deel van de
productie van medische isotopen reactor Petten overnemen te kunnen
nemen. Het RID maakte toen bekend ongeveer tien procent van de
productie van de Nuclear Research & consultancy Group (NRG) in Petten
over te willen nemen. Inmiddels is deze oplossing dus gefiatteerd door
minister Klink waardoor er nu een einde komt aan de nijpende tekorten
zoals afgelopen jaar. Vorig jaar werden behandelingen, door een eerder
stilleggen van de reactor ook al uitgesteld. Dit besluit is heel
belangrijk om een dreigend tekort aan medisch isotopen te voorkomen.
Normaal gesproken levert NRG Covidien bestraald verrijkt uranium, waar
het bedrijf dan het 99-molybdeen uit wint. Het RID gaat nu, in geval
van nood, de NRG-rol gedeeltelijk overnemen.
De onderzoeksreactor van de TU Delft kan tijdelijk een deel van de
productie van medische isotopen overnemen van de kernreactor in
Petten. Het reactorinstituut heeft ongeveer anderhalve maand nodig om
de productie van radio-isotopen voor te bereiden, schat prof.dr. Bert
Wolterbeek (toegepaste natuurwetenschappen).
De reactoren in Petten en Canada zijn verantwoordelijk voor tachtig
procent van de wereldproductie van radio-isotopen.
Productie draaien in de Delftse onderzoeksreactor gaat weliswaar ten
koste van het onderzoek, maar de RID-onderzoekers steunen het aanbod
unaniem, zo bleek aan het begin van dit jaar.
Molybdeen
Het Reactor Instituut Delft heeft de mogelijkheden berekend voor met
name de productie van één zeer belangrijk medisch isotoop:
molybdeen-99. Het materiaal wordt jaarlijks miljoenen keren gebruikt,
vooral voor het opsporen van diverse tumoren. Wolterbeek: ”We denken
in Delft zo’n tien procent van de molybdeenproductie van Petten te
kunnen overnemen.
De isotopen worden gebruikt voor het opsporen van tumoren en de
behandeling van kanker. De verbouwing van de reactor duurt enkele
maanden. Dan kan de TU voorzien in de behoefte aan isotopen voor de
Nederlandse ziekenhuizen.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst