[Kernenergienieuws] 24 september 2010

Laka Foundation laka
Vr Sep 24 08:23:04 UTC 2010


Vandaag:

** CO2-opslag verdeelt milieuclubs (23-9)

** Verhoogde kans op leukemie rondom kerncentrale niet vast te stellen (22-9)

** Borsele moet bij krimp creatief durven denken (22-9)

** TU Delft wordt reserveproducent medisch isotopen (23-9)


----------------

Rtvdrenthe.nl, 23-9-2010
CO2-opslag verdeelt milieuclubs

ASSEN - Het Noordelijke Zoutkoepeloverleg beëindigt met onmiddellijke  
ingang de samenwerking met de Natuur- en Milieufederaties Drenthe en  
Groningen. Aanleiding is de uitspraak van de twee natuur- en  
milieuclubs dat CO2-opslag in noordelijke gasvelden onontkoombaar is.

Het Zoutkoepeloverleg is het daar niet mee eens en vreest dat straks  
ook kernenergie en ondergrondse opslag van kernafval bespreekbaar  
wordt. Voorzitter Roelof Heida van het Zoutkoepeloverleg vindt de  
Milieufederaties door hun houding in de CO2-discussie niet langer een  
betrouwbare partner in de strijd tegen kernafval in zoutkoepels. De  
Milieufederaties zitten in een lastig pakket, maar de zorgen over de  
klimaatverandering door te veel kooldioxide in de atmosfeer wegen het  
zwaarst.

De Tweede Kamer bespreekt voorlopig de plannen voor CO2-opslag in  
Noord-Nederland nog niet. De kamerfracties zouden volgende week  
woensdag met demissionair minister Verhoeven van Economische Zaken  
overleggen over de plannen om onder meer in Eleveld bij Assen CO2 in  
de grond te stoppen. Op verzoek van het CDA wordt daarmee gewacht tot  
er een nieuw kabinet is. De VVD ziet als grootste partij weinig in de  
opslag en bouwt liever nieuwe kerncentrales. PvdA, CDA, CU en D66  
waren tot dusver voor een proef met de ondergrondse opslag van CO2. De  
gemeente Assen en Midden-Drenthe hebben zich al tegen de opslag  
uitgesproken.


------------------

* Kamerbrief:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/kamerstukken/Wed22Sep20101217250200/RB2010018329BriefaanTweedeKameroverrapportRIVMkinderkanker.pdf

* Rapport:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/kamerstukken/Wed22Sep20101217250200/RB2010018329aRIVM-rapportKinderkankerDekkers.pdf

Verhoogde kans op leukemie rondom kerncentrale niet vast te stellen
PZC, woensdag 22 september 2010 |

DEN HAAG - Omwonenden van de kerncentrale in Borssele lopen een extra  
stralingsdosis op. Maar die is vele malen kleiner dan de natuurlijke  
achtergrondstraling.

Of er een verhoogde kans is op leukemie, is niet vast te stellen.

Dat schrijft demissionair minister Tineke Huizinga (VROM,  
ChristenUnie) aan de Tweede Kamer naar aanleiding van een rapport van  
het RIVM. Dat heeft nader onderzoek gedaan naar de resultaten van een  
Duitse studie uit 2007. Daaruit bleek dat kinderen die binnen vijf  
kilometer van een kerncentrale wonen meer kans lopen op leukemie.

Als er al sprake zou zijn van een verhoogd risico in de omgeving van  
de kerncentrale Borssele, dan zal dat met epidemiologisch onderzoek  
niet vast te stellen zijn, aldus minister Huizinga. Om eventuele extra  
gevallen van kinderkanker vast te kunnen stellen is een onderzoek  
nodig dat vele tientallen jaren duurt. Een periode die de verwachte  
levensduur van de centrale in Borssele verre overschrijdt, aldus de  
minister.

----------------

Borsele moet bij krimp creatief durven denken
PZC, donderdag 23 september 2010 | 22:57

HEINKENSZAND - In tijden van krimp en vergrijzing moet je zo af en toe  
van de gebaande paden durven afwijken, vindt directeur Peter Bevers  
van corporatie R&B Wonen.
Dus mag je gerust eens nadenken over een nieuw dorp, waar alle  
bouwmedewerkers voor een tweede kerncentrale bij Borssele worden  
gehuisvest.

En is die klus geklaard? Dan maak je er gewoon een vakantiedorp van.  
Bevers gaf donderdagavond tijdens de informatieve raadsvergadering van  
Borsele zijn toehoorders het creatieve voorbeeld als een speldenprikje  
mee, voordat zij zich bogen over stellingen in het kader van de  
concept-woonvisie 2010-2015. Daarin wordt ingespeeld op ontwikkelingen  
als de krimp, vergrijzing en recessie.

Na 2015 zwakt de behoefte aan nieuwe woningen in Borsele af. "Daar  
moet je op inspelen met inbreiding. Het aanpassen van woningen  
bijvoorbeeld, zodat mensen langer in het dorp blijven", zei Bevers. In  
de discussieronde werd onder meer geopperd om ook starterswoningen zó  
te bouwen, dat ze eenvoudig kunnen worden getransformeerd tot een  
ander types huizen.


-----------------

TU Delft wordt reserveproducent medisch isotopen
Submitted by Redactie Medicalfacts/Janine Budding on 23 September,  
2010 – 08:59

De TU Delft gaat in geval van nood medische isotopen produceren voor  
de Nederlandse ziekenhuizen. Daarvoor wordt de onderzoeksreactor  
aangepast. De afgelopen twee jaar heeft Nederland regelmatig te maken  
gehad met een isotopen-tekort. Slechts vijf kernreactoren in de wereld  
zorgen voor de productie van medisch isotopen. In Petten staat een van  
de producenten, een oude reactor. Die reactor kwam begin dit jaar stil  
te liggen door een lekkende leiding, maar draait nu weer.

In februari van dit jaar liet de TU Delft weten een deel van de  
productie van medische isotopen reactor Petten overnemen te kunnen  
nemen. Het RID maakte toen bekend ongeveer tien procent van de  
productie van de Nuclear Research & consultancy Group (NRG) in Petten  
over te willen nemen. Inmiddels is deze oplossing dus gefiatteerd door  
minister Klink waardoor er nu een einde komt  aan de nijpende tekorten  
zoals afgelopen jaar. Vorig jaar werden behandelingen, door een eerder  
stilleggen van de reactor ook al uitgesteld. Dit besluit is heel  
belangrijk om een dreigend tekort aan medisch isotopen te voorkomen.

Normaal gesproken levert NRG Covidien bestraald verrijkt uranium, waar  
het bedrijf dan het 99-molybdeen uit wint. Het RID gaat nu, in geval  
van nood, de NRG-rol gedeeltelijk overnemen.

De onderzoeksreactor van de TU Delft kan tijdelijk een deel van de  
productie van medische isotopen overnemen van de kernreactor in  
Petten. Het reactorinstituut heeft ongeveer anderhalve maand nodig om  
de productie van radio-isotopen voor te bereiden, schat prof.dr. Bert  
Wolterbeek (toegepaste natuurwetenschappen).

De reactoren in Petten en Canada zijn verantwoordelijk voor tachtig  
procent van de wereldproductie van radio-isotopen.

Productie draaien in de Delftse onderzoeksreactor gaat weliswaar ten  
koste van het onderzoek, maar de RID-onderzoekers steunen het aanbod  
unaniem, zo bleek aan het begin van dit jaar.

Molybdeen
Het Reactor Instituut Delft heeft de mogelijkheden berekend voor met  
name de productie van één zeer belangrijk medisch isotoop:  
molybdeen-99. Het materiaal wordt jaarlijks miljoenen keren gebruikt,  
vooral voor het opsporen van diverse tumoren. Wolterbeek: ”We denken  
in Delft zo’n tien procent van de molybdeenproductie van Petten te  
kunnen overnemen.

De isotopen worden gebruikt voor het opsporen van tumoren en de  
behandeling van kanker. De verbouwing van de reactor duurt enkele  
maanden. Dan kan de TU voorzien in de behoefte aan isotopen voor de  
Nederlandse ziekenhuizen.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst