[Kernenergienieuws] 6 juni 2011
Laka Foundation
laka
Ma Jun 6 10:57:48 UTC 2011
Vandaag:
** Transporten kernafval door België mogelijk gestopt
Wil je op de hoogte gehouden worden over de transporten die deze week
plaats zouden moeten gaan plaatsvinden, en van de flashmob die
Borssele2Nee organiseert, volg dan op Twitter Borssele2Nee via
http://twitter.com/#!/Borssele2Nee
Laatste nieuws van de NOS (6 juni, : De burgemeester van Gent stapt
naar de rechter om meer informatie te krijgen over het transport van
kernafval door zijn Belgische stad. Daniël Termont weigert het
transport door te laten zolang hij niet meer duidelijkheid krijgt.
verder parlementair nieuws:
** Minister de Jager (Financiën) legt nog een keer uit hoe het nu zit
met de aansprakelijkheid van EPZ: "Op grond van de huidige wetgeving
is de exploitant van Borssele (NV EPZ) aansprakelijk voor €340
miljoen." Daarboven op dekt de staat de kosten van een groot ongeval
tot een totaal bedrag van 3,2 miljard.
Lees meer op: http://tinyurl.com/3bcue26
** Daarnaast is er een brief van het ministerie van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie aan EPZ gestuurd met het verzoek een stresstest
uit te voeren om de veiligheid van de kerncentrale in Borssele te
controleren. Het gaat hierbij om de veiligheid in buitengewone
situaties, zoals bij natuurrampen. (het lijkt er op alsof Verhagen van
te voren uitsluit dat de kerncentrale bij het niet slagen voor de test
dicht gaat, hij heeft het alleen over 'maatregelen om de
veiligheidsmarges te vergroten'.)
Lees de brief (3 kantjes) zelf op: http://tinyurl.com/3nnsmet
** En een link naar en interview in HP/De Tijd met Henk Keilman,
'groene zakenman en miljonair' :
http://www.hpdetijd.nl/2011-06-04/wilders-belemmert-de-ontwikkeling-van-duurzame-energie
----------------
Transporten kernafval door België mogelijk gestopt
PZC, vrijdag 03 juni 2011 |
BORSSELE/BRUSSEL – De Belgische spoorwegmaatschapppij NMBS overweegt
het voor volgende week geplande transport van kernafval van Borssele
naar het Franse La Hague te stoppen.
Een woordvoerster heeft dat vrijdag gezegd in de Vlaamse krant De
Morgen. Ze reageert op een dreigement van burgemeester Daniël Termont
van Gent om maandag naar de rechter te stappen om een verbod op het
transport door zijn stad af te dwingen. Hij vindt het te gevaarlijk.
Volgens de woordvoerster heeft de NMBS weinig andere keus dan aan de
wensen van de burgemeester tegemoet te komen. "Allerlei eisen van de
Nederlandse regering maken dat het transport dit specifieke traject
moet volgen. Het transport moet van de Nederlandse regering ook
overdag gebeuren, wat de keuze aan trajecten erg beperkt."
De NMBS heeft vorige week naar alternatieve routes gezocht, maar er
geen gevonden.
Termont is verontwaardigd dat hij pas in een laat stadium op de hoogte
is gesteld van het beoogde transport en niet bij de beslissing erover
is betrokken. Volgens hem zijn de veiligheidsvoorschriften onvoldoende
om een transport van kernafval met een groot stralingsgevaar door
stedelijk gebied toe te staan.
Het transport van Borssele naar de opwerkingsfabriek van La Hague
heeft al enkele jaren niet meer plaatsgevonden. Volgens gouverneur van
de provincie Oost-Vlaanderen André Denys gingen dergelijke transporten
tot drie jaar geleden gemiddeld drie keer per jaar door Gent.
Een woordvoerster van de kerncentrale in Borssele zei de zaak rustig
af te wachten. "Alle benodigde vergunningen zijn er", zegt ze. Wat de
exploitant van de kerncentrale doet als het transport niet doorgaat,
is volgens de woordvoerster niet bekend.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst