[Kernenergienieuws] 6 juni 2011

Laka Foundation laka
Ma Jun 6 10:57:48 UTC 2011


Vandaag:

** Transporten kernafval door België mogelijk gestopt
Wil je op de hoogte gehouden worden over de transporten die deze week  
plaats zouden moeten gaan plaatsvinden, en van de flashmob die  
Borssele2Nee organiseert, volg dan op Twitter Borssele2Nee via
http://twitter.com/#!/Borssele2Nee


Laatste nieuws van de NOS (6 juni, : De burgemeester van Gent stapt  
naar de rechter om meer informatie te krijgen over het transport van  
kernafval door zijn Belgische stad. Daniël Termont weigert het  
transport door te laten zolang hij niet meer duidelijkheid krijgt.


verder parlementair nieuws:

** Minister de Jager (Financiën) legt nog een keer uit hoe het nu zit  
met de aansprakelijkheid van EPZ: "Op grond van de huidige wetgeving  
is de exploitant van Borssele (NV EPZ) aansprakelijk voor €340  
miljoen." Daarboven op dekt de staat de kosten van een groot ongeval  
tot een totaal bedrag van 3,2 miljard.
Lees meer op: http://tinyurl.com/3bcue26

** Daarnaast is er een brief van het ministerie van Economische Zaken,  
Landbouw en Innovatie aan EPZ gestuurd  met het verzoek een stresstest  
uit te voeren om de veiligheid van de kerncentrale in Borssele te  
controleren. Het gaat hierbij om de veiligheid in buitengewone  
situaties, zoals bij natuurrampen. (het lijkt er op alsof Verhagen van  
te voren uitsluit dat de kerncentrale bij het niet slagen voor de test  
dicht gaat, hij heeft het alleen over 'maatregelen om de  
veiligheidsmarges te vergroten'.)
Lees de brief (3 kantjes) zelf op: http://tinyurl.com/3nnsmet

** En een link naar en interview in HP/De Tijd met Henk Keilman,  
'groene zakenman en miljonair' :
http://www.hpdetijd.nl/2011-06-04/wilders-belemmert-de-ontwikkeling-van-duurzame-energie


----------------

Transporten kernafval door België mogelijk gestopt
PZC,  vrijdag 03 juni 2011 |

BORSSELE/BRUSSEL – De Belgische spoorwegmaatschapppij NMBS overweegt  
het voor volgende week geplande transport van kernafval van Borssele  
naar het Franse La Hague te stoppen.

Een woordvoerster heeft dat vrijdag gezegd in de Vlaamse krant De  
Morgen. Ze reageert op een dreigement van burgemeester Daniël Termont  
van Gent om maandag naar de rechter te stappen om een verbod op het  
transport door zijn stad af te dwingen. Hij vindt het te gevaarlijk.

Volgens de woordvoerster heeft de NMBS weinig andere keus dan aan de  
wensen van de burgemeester tegemoet te komen. "Allerlei eisen van de  
Nederlandse regering maken dat het transport dit specifieke traject  
moet volgen. Het transport moet van de Nederlandse regering ook  
overdag gebeuren, wat de keuze aan trajecten erg beperkt."

De NMBS heeft vorige week naar alternatieve routes gezocht, maar er  
geen gevonden.

Termont is verontwaardigd dat hij pas in een laat stadium op de hoogte  
is gesteld van het beoogde transport en niet bij de beslissing erover  
is betrokken. Volgens hem zijn de veiligheidsvoorschriften onvoldoende  
om een transport van kernafval met een groot stralingsgevaar door  
stedelijk gebied toe te staan.

Het transport van Borssele naar de opwerkingsfabriek van La Hague  
heeft al enkele jaren niet meer plaatsgevonden. Volgens gouverneur van  
de provincie Oost-Vlaanderen André Denys gingen dergelijke transporten  
tot drie jaar geleden gemiddeld drie keer per jaar door Gent.

Een woordvoerster van de kerncentrale in Borssele zei de zaak rustig  
af te wachten. "Alle benodigde vergunningen zijn er", zegt ze. Wat de  
exploitant van de kerncentrale doet als het transport niet doorgaat,  
is volgens de woordvoerster niet bekend.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst