[Kernenergienieuws] 10 juni 2011

Laka Foundation laka
Vr Jun 10 08:08:05 UTC 2011


Vandaag:

** Delta wil zonnecellen snel kwijt (PZC, 8 juni)

** Column preses Protestantse Kerk: nieuwe kerncentrale 'bizar plan'  
(PKN.nl, 9 juni)

** Partijnieuws,
De Jonge Socialisten, de jongerenorganisatie binnen de PvdA heeft op  
haar partijcongres afgelopen weekend besloten gewoon weer tegen de  
bouw van nieuwe kerncentrales te zijn. Ze waren voor kernenergie  
voornamelijk (of uitsluitend?) door een besluit doorgedrukt op een  
slechtbezochte partijdag. Daarmee is dat ook weer rechtgezet…


----------------

'( Was al duidelijk, Delta kiest voor kernenergie. Wat vooral opvalt  
zijn de reacties onder dit artikel in de PZC: echt allemaal  
vernietigend over Delta, ook als bedrijf. Dat zou ze toch te denken  
moeten geven…)

Delta wil zonnecellen snel kwijt
PZC,  woensdag 08 juni 2011 | 21:57 | Laatst bijgewerkt op: woensdag  
08 juni 2011 | 22:59

MIDDELBURG - Delta sluit haar zonnecellenfabriek Solland Solar in  
Heerlen als zich niet snel een koper voor het bedrijf aandient.
Daarmee staat de werkgelegenheid van 280 Limburgers op het spel.

Eind vorig jaar besloot het Zeeuwse energiebedrijf zich uit de wereld  
van de zonne-energie terug te trekken, omdat deze sector niet heeft  
gebracht - en binnen afzienbare tijd zal brengen - wat Delta zich  
ervan had voorgesteld. Daarom is op voorhand al 265 miljoen euro op  
deze activiteiten afgeboekt en werd besloten het bedrijf van de hand  
te doen. Dat verkooptraject is in gang gezet, maar heeft nog geen  
resultaten opgeleverd. De situatie is: wel kijkers, maar geen kopers.

De aandeelhouders krijgen volgende week een voorstel de Delta-directie  
te machtigen Solland desnoods in delen te verkopen en de overige  
activiteiten te beëindigen. Lukt dat niet binnen een nog niet nader  
aangeduide termijn, dan wordt Solland in zijn geheel gesloten.



---------------


Peter Verhoeff, preses van de Protestantse Kerk, vindt de  
kabinetsplannen voor de bouw van een tweede kerncentrale een "bizar  
plan". "Aan kernenergie kleven onmiskenbaar onzekerheden en nadelen".

Dat schrijft Verhoeff in de column Commentaar bij de tijd. Verhoeff  
doet dat op persoonlijke titel: "Moet de kerk hier ook iets van  
vinden? Mijn antwoord zou zijn dat de kerk niet eens iets kan vinden.  
Ikzelf als individueel kerklid daarentegen vind wel degelijk iets."

"Stoppen dus met kernenergie? Wat mij betreft zou dat inderdaad zeer  
serieus overwogen moeten worden", zo schrijft Verhoeff. Maar daarmee  
zijn we er niet: we schieten er niks mee op als kerncentrales worden  
vervangen door kolencentrales. Het is veel beter als we zuiniger met  
energie omgaan, zodat er ook minder energiecentrales nodig zijn, aldus  
Verhoeff.

De column (op http://www.pkn.nl/2/info.aspx?page=16314&mode=1):

Kernenergie
Recent besloten Duitsland en Zwitserland te stoppen met kernenergie.  
In 2022 wordt de laatste centrale gesloten. Die besluiten zijn  
natuurlijk niet los te zien van de ramp in Fukushima. Heel verstandig,  
oordelen sommigen dan ook over de voorgenomen sluiting. Paniekvoetbal,  
zeggen anderen.

De eerste vraag is of de kerk hier ook iets van moet vinden. Mijn  
antwoord zou zijn dat de kerk niet eens iets kan vinden. Ikzelf als  
individueel kerklid daarentegen vind wel degelijk iets. Ik geloof  
namelijk dat deze aarde schepping is. En ik geloof ook dat God ons  
vraagt om voor zijn schepping te zorgen. Met een mooi ouderwets woord:  
mensen zijn rentmeesters van de aarde.

Fukushima leert ons dat kernenergie gevaren met zich meebrengt. Nu  
weet ik dat de omstandigheden van Japan enerzijds en Duitsland,  
Zwitserland en Nederland anderzijds niet helemaal vergelijkbaar zijn.  
Zo zijn hier geen aardbevingen en tsunami’s. Dat laat echter onverlet  
dat kernenergie risico’s in zich draagt. Zijn onze centrales voldoende  
beschermd tegen een neerstortend vliegtuig? Kunnen ze een  
terroristische aanslag doorstaan? En dan is er ook nog het probleem  
van het kernafval. Aan kernenergie kleven onmiskenbaar onzekerheden en  
nadelen.

De Nederlandse regering heeft inmiddels ook een positie ingenomen. Wat  
mij betreft een volstrekt origineel standpunt. Niet alleen wil het  
kabinet onze enige kerncentrale openhouden, men wil er zelfs een  
tweede bijbouwen. Ik vind dat een bizar plan. Waar anderen met  
kernenergie stoppen, verdubbelt Nederland zijn inspanningen. Met alle  
risico’s waar we ons recent weer van bewust geworden zijn, lijkt dat  
toch echt een beetje roekeloos.

Stoppen dus met kernenergie? Wat mij betreft zou dat inderdaad zeer  
serieus overwogen moeten worden. Bij twijfel moet je niet inhalen en  
de nadelen en onzekerheden laten zich nu eenmaal niet wegpoetsen. Er  
hoort echter wel een ‘maar’ bij. Want nu alleen stoppen roepen is te  
makkelijk.
Wie de aarde leefbaar wil houden, zal ten eerste kritisch moeten zijn  
op zijn eigen energieverbruik. Er wordt individueel (stroomslurpende  
tv’s) en collectief (snelwegverlichting) veel verspild. Daarnaast zal  
er veel meer werk van natuurlijke energiebronnen (zon, wind,  
waterkracht) gemaakt moeten worden. Je kunt niet kerncentrales sluiten  
en er kolencentrales voor in de plaats zetten.
Dat alles gaat niet vanzelf. Zuinig zijn met energie vraagt offers en  
ontwikkeling van natuurlijke energie vraagt investeringen. Maar ik ben  
ervan overtuigd dat werkelijke inspanningen op dit gebied ons ver  
kunnen brengen. Mij lijkt de kans op een duurzaam leefbare aarde die  
inzet meer dan waard. En dat is geen kwestie van paniekvoetbal. Meer  
een zaak van goed nadenken. En ja, voor mij dus ook een zaak van geloof.

9 juni 2011 – ds. Peter Verhoeff, preses van de generale synode van de  
Protestantse Kerk in Nederland


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst