[Kernenergienieuws] 22 juni 2011
Laka Foundation
laka
Wo Jun 22 07:43:16 UTC 2011
Deze keer:
** GroenLinks verzet zich tegen de uitbreiding van Urenco. (21-6)
** Kernenergie: ‘No bucks, no Buck Rogers’ (FD, 21-6)(zonder garanties
geen kerncentrale)
----------------
RTV-Oost, dinsdag 21 juni 2011
GroenLinks verzet zich tegen de uitbreiding van Urenco.
De uraniumverrijker uit Almelo levert aan een groot aantal
kerncentrales in de wereld. Morgen debatteert de Tweede Kamer over
energie. GroenLinks wil dat energieminister Verhagen een streep zet
door de uitbreidingsplannen van Urenco. De minister geeft deze maand
een oordeel over de plannen van Urenco.
---------------
Kernenergie: ‘No bucks, no Buck Rogers’
FD Selections, dinsdag 21 juni 2011
Weero Koster
De houding van het kabinet is niet realistisch, omdat bij kernenergie
de markt niet financiert wat de overheid niet regelt. Er is geen
principiële keuze voor kernenergie zonder de daarbij behorende
verantwoordelijkheid.
Energierapport: Kernenergie noodzakelijk
Het Energierapport 2011 is gepubliceerd. Het kabinet vindt kernenergie
noodzakelijk. Kernenergie stoot geen CO2 uit, vermindert de
afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en versterkt de
leveringszekerheid. Het levert banen en kennis op. Voor het afval
komen er strenge eisen, want “de vervuiler betaalt”, en eind 2014 komt
er duidelijkheid over de eindbestemming. Het kabinet gaat ruimte te
geven aan marktpartijen om te investeren in nieuwe kerncentrales. En
dat alles binnen strenge normen voor veiligheid en milieu volgens de
laatste stand der techniek, inclusief de EU “stresstest”. Die ruimte
schept het kabinet door ruimtelijke inpassing in Borssele faciliteren
en de vergunningverlening versnellen.
‘No bucks, no Buck Rogers’
Borssele is gebouwd in de veilige tijd van de openbare nutsbedrijven.
Bij de private financiering van kerncentrales zijn de grootste
obstakels: hogere kosten bij de bouw, gedurende de levensduur (30 tot
60 jaar) of bij amovering. Alle drie vaak door aanscherping van de
regelgeving. Het verschil tussen kerncentrales en gas- of
kolencentrales is dat de initiële investering veel hoger is. Die hoge
bouwkosten worden terugverdiend met de lagere operationele kosten en
de opbrengst van emissierechten. De ervaringen met de bouw van nieuwe
types zijn slecht: voorbeelden vormen de nieuwe Finse en Franse
centrales. Jaren te laat en vele malen duurder.
Zonder Staatsgaranties kunnen nieuwe types eigenlijk alleen op de
balans van een financieel sterk energiebedrijf worden gefinancierd. In
Europa hebben we daar nog een handjevol van, maar hun aantal slinkt.
Zij kunnen niet alle in Europa voorziene centrales op hun balans
nemen. In landen waar dat soort energiebedrijven weinig voorkomen,
zoals de VS, is directe overheidssteun voor de financiering van de
bouw nodig.
Na de bouw kan de businesscase negatief worden doordat de operationele
kosten oplopen en de hoge investeringslasten niet kunnen worden
terugverdiend. Een notoire boosdoener is de overheid, die om
begrijpelijke politieke redenen gaandeweg de (lange) wedstrijd de
regels wijzigt. Om die reden is in Amerika de vergunningverlening
veranderd zodat van tevoren zekerheid wordt verschaft over de
vereisten voor de bouw en voor het in bedrijf houden van de
kerncentrale gedurende de levensduur.
Kernenergie moet; markt lost op; Rutte waakt
De houding van het kabinet is helaas niet erg realistisch. Inpassen in
Borssele en procedures versnellen is niet genoeg. Als de weinige
sterke energiebedrijven al overtuigd kunnen worden dat zij de
bouwrisico’s op zich moeten nemen, moeten ze duidelijkheid hebben over
de bouwvereisten en de lasten gedurende en na de levensduur. Dat is
niet te rijmen met de vrijheid van toekomstige regeringen om over het
milieu te waken met “voortschrijdend inzicht”. Bovendien is een deel
van de regels–afval en opslag- op dit moment nog niet eens
vastgesteld. Het is een illusie te denken dat de markt financiert wat
de overheid hier niet regelt. Voorspelbare reactie is dat de Staat
wordt gevraagd een garantie te verschaffen tegen hogere kosten ten
gevolge van aanscherping van de regels. Ook daarin is Amerika ons al
voorgegaan.
Weero Koster is advocaat/partner van Norton Rose LLP
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst