[Kernenergienieuws] 1 maart 2011

Laka Foundation laka
Di Mrt 1 10:48:23 UTC 2011


Vandaag:

** Nederland krijgt geen nieuwe energie (28-2)

** Gratis af te halen: kernafval (28-2)

** De Jager: Kernenergie van belang voor rentmeesters (28-2)

Eerst maar eentje om te lachen:

Telegraaf, 1 maart
PVV-plan: Kerncentrale in Achterhoek

AMSTERDAM -  De PVV in Gelderland wil een kerncentrale in de  
Achterhoek realiseren. Lijsttrekker in de provincie Marjolein Faber  
zegt dat haar partij niet in duurzame energie gelooft.

Ze lanceerde haar idee dan ook als reactie op een subsidieaanvraag  
voor de Achterhoekse Groene Energie Maatschappij (AGEM). Initieel  
dacht ze aan Winterswijk als locatie voor de centrale, zo meldt De  
Gelderlander. Toen haar duidelijk werd dat een kerncentrale aan een  
rivier moet liggen, veranderde ze dat in de Achterhoek.


---------------------------------


Duurzaamnieuws, 28 februari 2011
Nederland krijgt geen nieuwe energie

"Met grote teleurstelling hebben wij kennis genomen van de afwijzing  
van ons met 45.939 steunbetuigingen ingediende burgerinitiatief  
“Nederland krijgt nieuwe energie” door de Commissie  
Burgerinitiatieven. Waar de kern van ons burgerinitiatief nu juist een  
kamerbreed (dus van links tot rechts) gesteund Deltaplan is om ons  
land uiterlijk in 2050 onafhankelijk te maken van schaarse en  
vervuilende energiebronnen, sneuvelt ons partijoverstijgende voorstel  
op een ronduit bespottelijke afwijzing waardoor ons burgerinitiatief  
niet behandeld mag worden tijdens een openbare zitting."
Dat schrijft initiatiefnemer Marco Witschge in een e-mail reactie naar  
de ondersteuners.

Minachting van democratische rechten
De commissie onder voorzitterschap van Helma Nepperus (VVD) geeft in  
haar verslag aan dat ze het burgerinitiatief afwijst omdat het een  
onderwerp zou betreffen waarover korter dan twee jaar voor indiening  
van het burgerinitiatief door de Kamer een besluit is genomen.
Concreet wordt daarbij verwezen naar een overleg van de vaste  
commissie voor Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ELI) op 6  
december 2010, waarin minister Verhagen heeft aangekondigd dat het  
kabinet in februari 2011 een plan van aanpak voor de “green deal” aan  
de Kamer zal aanbieden.

"Het is natuurlijk volstrekt belachelijk dat de commissie een  
burgerinitiatief op basis daarvan weigert, omdat de invulling van de  
aangevoerde “green deal” tot op heden nog volstrekt onduidelijk is en  
de Kamer om die reden daarover nog helemaal geen besluit heeft kunnen  
nemen. De afwijzing van ons burgerinitiatief is in strijd met zowel de  
letter als de geest van de bepalingen omtrent het Burgerinitiatief",   
aldus Witschge.

"Met de nu toegepaste wijze van argumentatie kan elk mogelijk  
burgerinitiatief worden afgewezen. De afwijzing getuigt van minachting  
voor de democratische rechten van burgers die vanuit hun positieve  
betrokkenheid bij een belangrijke maatschappelijke uitdaging het  
initiatief hebben genomen voor een nieuwe oplossingsrichting."

In reactie op de afwijzing door de commissie, hebben de Kamerfracties  
van ChristenUnie, D66, GroenLinks, Partij van de Arbeid, Partij voor  
de Dieren, SGP en SP inmiddels aangekondigd dat zij in een zogenaamde  
speciale procedure gezamenlijk zullen vragen om een openbare  
hoorzitting. Of dit gaat lukken valt echter nog te bezien, want de  
coalitiepartijen kunnen dit opnieuw met hun krappe meerderheid in de  
Tweede Kamer blokkeren.


------------------

Gratis af te halen: kernafval
Door: DeOndernemer
Gepubliceerd: 28 februari
GroenLinks deelt kernafval uit. Geïnteresseerden kunnen morgen naar de  
GroenLinkskraam op de Brink in Deventer komen.

De provincie Overijssel is grootaandeelhouder van de centrale in  
Borssele en heeft onlangs een vergunningaanvraag gedaan voor een  
tweede centrale. Het huidige provinciebestuur (CDA, PvdA en VVD) doet  
geen moeite de nieuwe kerncentrale te blokkeren. Kandidaat Provinciaal  
Statenlid Robert Jansen wil dat de provincie stopt met kernenergie en  
de vergunningaanvraag direct intrekt. 100 procent inzetten op schone  
duurzame energie is het enige juiste alternatief.

Minister Verhagen (CDA) heeft onlangs bekend gemaakt dat de bouw van  
een nieuwe kerncentrale in 2015 kan beginnen. Een van de  
vergunningaanvragers van de nieuwe kerncentrale is Energy Resources  
Holding (ERH), een organisatie die onder verantwoordelijkheid valt van  
onder andere de provincies Noord-Brabant en Overijssel. GroenLinks wil  
dat ERH de aanvraag per direct intrekt en daarmee de bouw van een  
nieuwe kerncentrale voorkomt.

GroenLinkser Robert Jansen: 'Kernenergie is onveilig en niet duurzaam,  
het zadelt toekomstige generaties voor honderdduizenden jaren op met  
zeer giftig radioactief afval. Ook is kernenergie duur en raakt  
uranium op. Daarnaast zijn de kolencentrales op dit moment zo zwaar  
gesubsidieerd, dat duurzame schone energie nauwelijks kans krijgt.  
GroenLinks wil de duurzame energiesector wél een eerlijke kans geven'.


--------------------------------

De Jager: Kernenergie van belang voor rentmeesters
Reformatorisch Dagblad, 01-03-2011 10:19

DEN HAAG – CDA-minister De Jager (Financiën) ziet kernenergie als een  
bewijs van goed rentmeesterschap.

De bewindsman zegt dat in een interview in de bijlage Mens & financiën  
die dinsdag bij het Reformatorisch Dagblad verschijnt. Volgens De  
Jager betekent goed rentmeesterschap verantwoordelijkheid nemen voor  
het milieu. „De aarde is in bruikleen voor de tijd dat je er leeft. We  
hebben de taak om deze aarde net zo goed weer op te leveren, als toen  
we hem in gebruik namen.”

Kernenergie kan daar volgens hem een grote rol in spelen. „We kunnen  
niet alles voor toekomstige generaties opmaken zonder stil te staan  
bij de gevolgen. Windmolens kunnen prachtig werken. Maar door de  
subsidies is het een dure vorm van energieopwekking. Ik ben een Zeeuw  
en Zeeuwen hebben een nuchtere kijk op het leven. Als je  
energievoorziening verengt tot zee en zon is het moeilijk om grote  
stappen vooruit te komen. Daarom is het goed om onderwerpen als  
kernenergie nuchter en met feitenkennis te bekijken. Dat is ook goed  
rentmeesterschap.”

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst