[Kernenergienieuws] 8 maart 2011
Laka Foundation
laka
Di Mrt 8 15:50:30 UTC 2011
** Kerntransport per spoor vanuit Borssele mag doorgaan
** Over Belgie, de ' uitstap' en de hernieuwde discussie:
----------------
Kerntransport per spoor vanuit Borssele mag doorgaan
PZC, maandag 07 maart 2011 | 14:27 |
DEN HAAG - De transporten van kernafval vanuit de kerncentrale in
Borssele naar Frankrijk kunnen gewoon doorgaan. De Raad van State
heeft vandaag besloten dat de vergunning die het ministerie van
Economische Zaken daarvoor heeft verleend niet wordt geschorst.
Milieuorganisatie Greenpeace had het Haagse rechtscollege daar in een
spoedprocedure om gevraagd. Volgens Greenpeace is de veiligheid
onvoldoende gewaarborgd en zou minister Maxime Verhagen van
Economische Zaken onderzoek moeten doen naar de mogelijkheid van
vervoer over zee. De Raad van State oordeelt echter dat Greenpeace
onvoldoende heeft onderbouwd dat de veiligheid van het transport per
spoor niet in orde zou zijn. En omdat alleen een vergunning is
aangevraagd voor transport per spoor hoeft de minister de risico's van
vervoer per schip niet te onderzoeken. Het Nederlandse kernafval wordt
bewerkt in het Franse La Hague. Binnenkort moet de minister een
beslissing nemen over de bezwaren van Greenpeace.
----------------------
Over Belgie, de ' uitstap' en de hernieuwde discussie:
De panorama-uitzending van vorig weekend over de falende Belgische
elektriciteitsmarkt heeft heel wat stof doen opwaaien. Het tekort aan
investeringen in nieuwe elektriciteitscentrales in ons land zorgt
ervoor dat we meer en meer afhankelijk worden van geïmporteerde
elektriciteit.
De panorama reportage wordt door sommigen – waaronder aftredend
energieminister Magnette - maar al te graag aangegrepen om te pleiten
voor een verlenging van de levensduur van de kerncentrales. Als we die
centrales zoals voorzien in de wet op de kernuitstap stapsgewijs
sluiten, dreigen we helemaal in de problemen te komen stellen zij. Dit
is echter de wereld op zijn kop. De sluiting van de kerncentrales is
niet het probleem, wel de blijvende onzekerheid over de kernuitstap.
Deze onzekerheid zet een rem op de noodzakelijke transitie van ons
energiesysteem naar een meer duurzame en decentrale hernieuwbare
energievoorziening, bestendigt de monopoliepositie van Electrabel en
creëert bovendien onduidelijkheid over de noodzakelijke investeringen
in het elektriciteitsnetwerk.
Lees verder op:
http://bondbeterleefmilieu.be/page.php/milieublog/2011/03/207
Groen! pleit daarom voor duidelijkheid. De volgende regering moet de
bestaande wet op de geleidelijke kernuitstap expliciet bevestigen. Die
wet voorziet dat de drie oudste en kleinste kerncentrales in 2015
sluiten. Ondanks het slechte investeringsklimaat, is er voldoende
vervangcapaciteit voor die drie centrales. "Het langer openhouden van
Doel 1, Doel 2 en Tihange 1 vereist bovendien 800 miljoen euro
veiligheidsinvesteringen. Dat geld kunnen we veel beter gebruiken voor
groene technologie en het ondersteunen van nieuwe spelers", zegt Calvo.
Tegelijk wil Groen! de productiecapaciteit van de andere kerncentrales
(quasi volledig in handen Electrabel), die pas zouden sluiten in 2025,
vandaag al herverdelen onder meerdere spelers. Zo breken we de markt
open voor andere spelers, die dan tijdelijk kunnen genieten van de
goedkopere nucleaire capaciteit. Nu al beslissen over de levensduur
van de nieuwste kerncentrales is nergens voor nodig. In de wet op de
kernuitstap is er een clausule voorzien die een oplossing voorziet als
er zich een probleem van bevoorradingszekerheid stelt.
Meer:
http://www.groen.be/actualiteit/Persbericht-kernuitstap-uitstellen-geeft-enkel-electrabel-meer-zekerheid_2017.aspx
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst