[Kernenergienieuws] 28 maart 2011

Laka Foundation laka
Ma Mrt 28 10:27:33 UTC 2011


Twee weken nadat prof.dr. ing. Tim van der Hagen (TU Delft) op tv zei  
dat het ergste nu wel achter de rug was met de reactoren in Fukushima  
in Japan, wordt het alleen maar erger.
Vandaag met nieuws over:

** GroenLinks: Laat Nederlanders zelf beslissen over nieuwe kerncentrales

** In actie bij kerncentrale Borssele

** Herman Damveld heeft een artikel geschreven: "Kernenergie na Fukushima. De
illusie van de wederopstanding van kernenergie", waarin hij de  
ontwikkelingen tm vandaag heeft verwerkt.  Als je het wilt ontvangen,  
kun je een mail sturen naar:
hdamveld op xs4all.nl

** Verder heeft het Institute for Energy and Environmental Research  
een persbericht uitgegeven met cijfers over straling Fukushima
http://www.ieer.org/comments/Fukushima_IEER_press_release_2011-03-25.pdf


--------------------

In actie bij kerncentrale Borssele
Greenpeace, 27 maart 2011

Nederland — Greenpeace heeft een nucleaire versie van ‘De schreeuw’  
van Edvard Munch op de kerncentrale in Borssele geprojecteerd.  
Greenpeace vraagt met de actie aandacht voor de gevaren van  
kernenergie. Ike Teuling, stralingsexpert bij Greenpeace: “Nederland  
moet af van kernenergie. Er zijn voldoende schone en veilige  
alternatieven. Kernenergie is onlosmakelijk verbonden met  
onbeheersbare en onnodige risico’s.”

Het is ruim twee weken geleden dat de verwoestende aardbeving Japan  
trof. De kernramp die op het natuurgeweld volgde, houdt het land nog  
altijd zijn greep. Technici zijn er nog niet in geslaagd om de op hol  
geslagen reactoren onder controle te krijgen. Drinkwater is tot in  
Tokyo radioactief, groenten zijn besmet. Sinds zaterdagochtend voert  
een team stralingsexperts van Greenpeace metingen uit in de omgeving  
van Fukushima. Hun eerste bevindingen zijn zorgwekkend.

Ook Borssele door het oog van de naald
Een ramp als in Fukushima kan ook in kerncentrale Borssele  
plaatsvinden. Kerncentrale Borssele is al meerdere malen door het oog  
van de naald gekropen omdat de noodkoeling niet functioneerde. De  
Japanse kerncentrales hebben de aardbeving en tsunami redelijk goed  
doorstaan, de problemen ontstonden toen de noodkoelsystemen uitvielen.  
De kern raakte oververhit met explosies en lozingen van  
radioactiviteit tot gevolg.

Kabinet staat voor belangrijke keuze
Stralingsexpert Teuling: “De nucleaire crisis in Japan drukt ons op  
een afschuwelijke manier met de neus op de feiten. Ook al is de kans  
op een dergelijke ramp klein, als het mis gaat ontstaat een  
oncontroleerbare situatie en kunnen de gevolgen enorm zijn. Nu de  
discussie over nieuwe kerncentrales in Nederland is losgebarsten,  
staat ons kabinet voor een belangrijke keuze. Wil dit kabinet  
daadwerkelijk Nederland blijvend opzadelen met kernenergie, inclusief  
alle veiligheidsrisico’s en levensgevaarlijk kernafval? Met ‘De  
Schreeuw’ van Munch roepen wij kabinet-Rutte op te kiezen voor de vele  
schone en veilige alternatieven.”


----------------

GroenLinks: Laat Nederlanders zelf beslissen over nieuwe kerncentrales
GroenLinks, Maandag 28 maart 2011, 08:48u

Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil een referendum over de  
vergunningverlening voor nieuwe kerncentrales. GroenLinks is bezig met  
een initiatiefwet om dit in de Kernenergiewet te regelen. Van  
Tongeren: “Een referendum is hét middel om te toetsen of er breed  
draagvlak is voor zo'n ingrijpend en omstreden besluit als de bouw van  
een nieuwe kerncentrale. Als we nu nieuwe kerncentrales bouwen, zitten  
we nog heel lang vast aan de gevolgen van dat besluit. Dan moet er op  
z'n minst breed draagvlak voor zijn.”

GroenLinks verwacht dat een Kamermeerderheid het voorstel voor een   
referendum zal omarmen. De partij rekent op steun van de oppositie en  
van de PVV. De PVV is in haar verkiezingsprogramma verklaard  
voorstander van referenda.

Van Tongeren: “In het verleden hebben de PVV en GroenLinks  
samengewerkt om een referendum over de Europese Grondwet te  
organiseren. Natuurlijk dachten de PVV en GroenLinks volstrekt  
verschillend over de inhoud van dat Verdrag. Maar we waren het er wel  
over eens dat alle Nederlanders er zelf over moesten kunnen beslissen.  
Ondanks het inhoudelijke verschil van mening over kernenergie, reken  
ik daarom nu weer op de PVV.”

Een woordvoerder van energiebedrijf Delta, dat de nieuwe kerncentrale  
in het Zeeuwse Borssele wil bouwen, heeft gezegd dat ook zij hechten  
aan een breed maatschappelijk draagvlak voor de bouw van nieuwe  
kerncentrales. Zesenzeventig Kamerzetels vinden zij niet voldoende.

GroenLinks is tegen de bouw van nieuwe kerncentrales. De huidige   
kerncentrale in Borssele moet dicht totdat de resultaten van de  
Europese veiligheidstoets, de zogenaamde stresstest, bekend zijn. Van  
Tongeren: “Nederland heeft kernenergie niet nodig, we exporteren  
stroom. Bovendien drukt de vieze kernenergie wind- en zonnestroom uit  
de markt. Tel daar de hoge kosten, de veiligheidsrisico’s en de  
problemen met kernafval bij op en de keuze is snel gemaakt. We kunnen  
onze energie veel beter in schone stroom stoppen."

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst