[Kernenergienieuws] 22 september 2011
Laka Foundation
laka
Do Sep 22 07:36:36 UTC 2011
Vandaag:
** Overijssel verkoopt aandelen 'Borssele' (21-9)
** Feitelijke einde van Atoomstroom? (21-9)
--------------
** Overijssel verkoopt aandelen 'Borssele'
De Stentor, woensdag 21 september 2011
De provincie Overijssel verkoopt de aandelen in de kerncentrale
Borssele aan RWE en incasseert daarmee 156 miljoen euro.
Een motie van GroenLinks om de verkoop aan te houden, strandde
gisteravond bij Provinciale Staten in Zwolle. Alleen SP steunde
GroenLinks, de rest vond het geen probleem. ,,Zelfs de PvdA is
blijkbaar voor de tweede kerncentrale geworden. En de VVD voor
staatsteun aan een commercieel bedrijf'', aldus GL
--------------
** Feitelijke einde van Atoomstroom?
Tegenstroom, 21 september
In 2008 zette het bedrijf Atoomstroom zichzelf met veel bravoure in de
markt als aanbieder van 100% alleen stroom uit kerncentrales.
Natuurlijk kreeg het bedrijf veel aandacht, met slimme acties kreeg
Atoomstroom veel gratis publiciteit. Het provoceerde het WNF door hen
voor elke nieuwe klant een donatie te geven, het provoceerde andere
milieuorganisaties door opzichtig acties tegen kolencentrales te
steunen. Ze benaderde alle inwoners van Urk (tegen windmolens) en
Barendrecht (tegen opslag CO2) om klant te worden en het bedrijf
roerde zich in het publieke debat over kernenergie. Volgens de
directeur is er geen andere keuze dan kernenergie, zelfs als we
daarvoor eens in de twintig, dertig jaar een ramp als in Fukushima
moeten accepteren. Natuurlijk wilde Atoomstroom ook aantonen dat
kernenergie wel degelijk betaalbaar is, "anders zou het bedrijf toch
geen klanten werven"?. Maar het valt toch een beetje tegen. In oktober
2008 maakte Atoomstroom bekend in drie jaar tijd 200.000 klanten te
willen hebben, naar eigen zeggen de "principiele voorstanders van
kernenergie". Bij de lancering stelde het zich ten doel de grootste
leverancier van CO2-vrije stroom te worden.
Met een brief (16 september 2011) maakt het bedrijf bekend zich niet
meer alleen met levering van kernenergie bezig te gaan houden. Het
gaat zichzelf nu opnieuw positioneren als 'serviceorganisatie voor
energiebedrijven die meerdere merken gaat bedienen'. Ofwel; het wordt
een call-center die voor willekeurig welk bedrijf ook de contacten met
de klanten verzorgt. In het bericht staat ook dat Atoomstroom als merk
blijft bestaan en nu bijna 20.000 klanten heeft...
De verpakking is aardig maar eigenlijk komt het er gewoon op neer dat
het avontuur Atoomstroom over is
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst