[Kernenergienieuws] borssele 2 van de baan

Laka Foundation laka
Do Apr 12 14:36:40 UTC 2012


Delta bereidt zich voor op jarenlange somberheid op Nederlandse energiemarkt
Ivo Bökkerink
Financieel Dagblad, donderdag 12 april 2012, 00:00

Voor het Zeeuwse energiebedrijf Delta stond 2011 in het teken van de  
vruchteloze poging een tweede kerncentrale van de grond te krijgen.

Interim-ceo Frank Verhagen bereidt Delta voor op de magere jaren die  
gaan komen.

Een varkenscyclus in gang gezet
Delta?s Frank Verhagen knikt bevestigend: de eind 2011 in de ijskast  
gezette plannen voor Borssele 2 komen er waarschijnlijk de komende  
jaren niet meer uit. De Nederlandse energiemarkt kampt met flinke  
overcapaciteit. En die neemt nog toe als binnenkort ook megacentrales  
als die van RWE bij de Eemshaven klaar zijn.

Een miljardeninvestering als een kerncentrale is dus niet verantwoord,  
zeker niet voor een relatief klein bedrijf als Delta met een jaaromzet  
van ruim ??2 mrd. ?We hebben met zijn allen toch weer een  
varkenscyclus in gang gezet?, verzucht Verhagen. ?Alle nieuwe  
centrales die nog op de tekentafel liggen, zullen niet meer gebouwd  
worden. Dat zal de cyclus overigens versterken en over een aantal jaar  
weer tot tekorten leiden.?

Malaise op de energiemarkt
Cfo Verhagen neemt de toppositie bij Delta tijdelijk waar, tot de raad  
van commissarissen een opvolger heeft gevonden voor de eind december  
vertrokken Peter Boerma. Die liep uiteindelijk stuk op de door hem  
vurig bepleite ambitie toch in te zetten op Borssele 2.

Aan Verhagen om vandaag de jaarcijfers te presenteren. Daarin zal de  
malaise op de energiemarkt nog niet hard doorklinken. Ook dit jaar  
gaat het lang niet slecht. Maar de aandeelhouders, de provincie  
Zeeland en een aantal Zeeuwse gemeenten, zijn gisteren alvast  
bijgepraat over de komende jaren.

Marges verder drukken
De conclusie: Delta moet het in 2013 en 2014, en wellicht de jaren  
erna, niet hebben van zijn energietak. ?Voor het eerst in de  
geschiedenis gaan de brandstofprijzen tijdens een recessie niet  
omlaag. Dat komt doordat het bij Zuid-Afrika rechtsaf naar Azië gaat  
in plaats van Europa?, aldus Verhagen.

Het resultaat is dat energiebedrijven de winstgevendheid van hun  
centrales bij de huidige stroomprijzen achteruit zien hollen. ?Het  
verschil tussen de opbrengsten en gaskosten is ?1 à ??2 per  
megawattuur. Daar kun je geen centrale mee exploiteren.? De  
RWE-centrale in de Eemshaven zal de marges voor de sector straks naar  
verwachting verder drukken.

Energie, afval, water en internet onder één dak
Delta mag volgens Verhagen dan een efficiënt park hebben in  
vergelijking met andere producenten, het houdt vooral zijn  
kolencentrale angstvallig in de gaten. Als de markt niet aantrekt of  
het niet loont hem om te bouwen naar een biomassacentrale, dan zal hij  
gesloten moeten worden.

Ondertussen werpt de strategie om naast energie ook afval, water en  
internet onder één dak te houden vrucht af. Die onderdelen draaien wel  
goed en moeten Delta door de komende jaren helpen.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst