[Kernenergienieuws] borssele 2 van de baan
Laka Foundation
laka
Do Apr 12 14:36:40 UTC 2012
Delta bereidt zich voor op jarenlange somberheid op Nederlandse energiemarkt
Ivo Bökkerink
Financieel Dagblad, donderdag 12 april 2012, 00:00
Voor het Zeeuwse energiebedrijf Delta stond 2011 in het teken van de
vruchteloze poging een tweede kerncentrale van de grond te krijgen.
Interim-ceo Frank Verhagen bereidt Delta voor op de magere jaren die
gaan komen.
Een varkenscyclus in gang gezet
Delta?s Frank Verhagen knikt bevestigend: de eind 2011 in de ijskast
gezette plannen voor Borssele 2 komen er waarschijnlijk de komende
jaren niet meer uit. De Nederlandse energiemarkt kampt met flinke
overcapaciteit. En die neemt nog toe als binnenkort ook megacentrales
als die van RWE bij de Eemshaven klaar zijn.
Een miljardeninvestering als een kerncentrale is dus niet verantwoord,
zeker niet voor een relatief klein bedrijf als Delta met een jaaromzet
van ruim ??2 mrd. ?We hebben met zijn allen toch weer een
varkenscyclus in gang gezet?, verzucht Verhagen. ?Alle nieuwe
centrales die nog op de tekentafel liggen, zullen niet meer gebouwd
worden. Dat zal de cyclus overigens versterken en over een aantal jaar
weer tot tekorten leiden.?
Malaise op de energiemarkt
Cfo Verhagen neemt de toppositie bij Delta tijdelijk waar, tot de raad
van commissarissen een opvolger heeft gevonden voor de eind december
vertrokken Peter Boerma. Die liep uiteindelijk stuk op de door hem
vurig bepleite ambitie toch in te zetten op Borssele 2.
Aan Verhagen om vandaag de jaarcijfers te presenteren. Daarin zal de
malaise op de energiemarkt nog niet hard doorklinken. Ook dit jaar
gaat het lang niet slecht. Maar de aandeelhouders, de provincie
Zeeland en een aantal Zeeuwse gemeenten, zijn gisteren alvast
bijgepraat over de komende jaren.
Marges verder drukken
De conclusie: Delta moet het in 2013 en 2014, en wellicht de jaren
erna, niet hebben van zijn energietak. ?Voor het eerst in de
geschiedenis gaan de brandstofprijzen tijdens een recessie niet
omlaag. Dat komt doordat het bij Zuid-Afrika rechtsaf naar Azië gaat
in plaats van Europa?, aldus Verhagen.
Het resultaat is dat energiebedrijven de winstgevendheid van hun
centrales bij de huidige stroomprijzen achteruit zien hollen. ?Het
verschil tussen de opbrengsten en gaskosten is ?1 à ??2 per
megawattuur. Daar kun je geen centrale mee exploiteren.? De
RWE-centrale in de Eemshaven zal de marges voor de sector straks naar
verwachting verder drukken.
Energie, afval, water en internet onder één dak
Delta mag volgens Verhagen dan een efficiënt park hebben in
vergelijking met andere producenten, het houdt vooral zijn
kolencentrale angstvallig in de gaten. Als de markt niet aantrekt of
het niet loont hem om te bouwen naar een biomassacentrale, dan zal hij
gesloten moeten worden.
Ondertussen werpt de strategie om naast energie ook afval, water en
internet onder één dak te houden vrucht af. Die onderdelen draaien wel
goed en moeten Delta door de komende jaren helpen.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst