[Kernenergienieuws] 31 augustus 2012

Laka Foundation laka
Vr Aug 31 07:41:28 UTC 2012


met:

Dinsdag 28 augustus is weer een transport uit La Hague, Frankrijk, bij  
de Centrale Opslag Voor Radioactief Afval (COVRA) in Zeeland  
aangekomen, vernemen we uit de Belgische krant Het Nieuwsblad. Het  
gaat om opgewerkte brandstof uit de kerncentrale Borssele. Een a twee  
keer per jaar vindt zo'n transport per trein plaats.


verder:

Tevredenheid over opslag jodiumpillen
De Limburger.nl, 29 augustus 2012

De Veiligheidsregio Zuid-Limburg is blij dat de ministers Maxime  
Verhagen en Edith Schippers hebben toegezegd dat er een opslag voor  
jodiumpillen in Limburg komt. Waar en wanneer is nog niet bekend. Wel  
dat de pillen bij een ramp eerder beschikbaar zijn.

Maastricht, Door Ruud Maas
Dat er een opslag komt, bevestigt minister Verhagen (Economische  
Zaken) ook namens zijn collega Schippers (Volksgezondheid). Hij doet  
dat in antwoord op Kamervragen van GroenLinks naar aanleiding van  
berichten over een lek in de Belgische kerncentrale Tihange 1 ten  
zuiden van Luik.

Nu ligt er enkel een voorraad jodiumpillen opgeslagen in Zoetermeer.  
Volgens de Veiligheidsregio duurt het lang om de pillen bij een  
nucleaire ramp in Limburg te krijgen, ook al loopt de provincie niet  
direct gevaar. Voor alle zekerheid vroeg ze om een opslagplaats in de  
provincie. Die komt er nu, al is niet bekend waar, wanneer en hoeveel  
pillen er komen te liggen. De eisen komen overeen met die van andere  
opslagplaatsen voor medicijnen (een afsluitbare ruimte die niet te  
koud, te warm of te nat is). ?We willen voorbereid zijn?, zegt  
woordvoerster Charlotte Smeets.

Burgemeester Onno Hoes laat via zijn woordvoerder weten wat verbaasd  
te zijn over de toezegging. ?Formeel hebben wij daar nog geen brief  
van de minister over ontvangen.? Smeets zegt eveneens officieel geen  
brief te hebben ontvangen. Details kan ze daarom niet geven. ?Ik neem  
aan dat we nog zaken moeten overleggen, bijvoorbeeld waar de opslag  
geografisch gezien het beste kan liggen.?

De pillen zijn nodig, omdat bij een nucleaire ramp radioactief jodium  
kan vrijkomen, legt Annemieke Horikx van het Geneesmiddel Informatie  
Centrum uit. Wanneer de schildklier bij inademing dat jodium opneemt,  
kan dat het lichaam bedreigen en neemt de kans op schildklierkanker  
flink toe. Pillen met niet-radioactief jodium, die de overheid in  
geval van nood aan mensen in de omgeving van een kerncentrale  
uitdeelt, zorgen ervoor dat de schildklier bij inname al verzadigd is  
en er minder radioactief jodium bij kan. ?Maar na inname moet men  
alsnog uit het gebied vertrekken.?


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst