[Kernenergienieuws] 4 juli 2012
Laka Foundation
laka
Wo Jul 4 08:06:27 UTC 2012
Gisteren heeft in Belgie de staatssecretaris van Energie heeft
voorstel gepubliceerd om de in 2003 dor de Belgische regering besloten
'kernuitstap' (oudste 3 kerncentrales in 2015 stilleggen) vorm te
geven: Doel 1 en 2 in 2016 sluiten en Tihange in 2025 ?dus feitelijk
10 jaar langer open laten. Het nieuws vandaag gaat vooral hierover en
de reacties er op.
en verder: Gemeente Tiel slaat uitnodiging af om voorgelicht te worden
bij de COVRA, nadat ze motie hadden aangenomen om geen opslag van
kernafval op (onder) hun grondgebied toe te staan.
zie:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/11318856/Tiel-wil-geen-uitleg-over-kernopslag.ece
------------------
Wathelet wil kerncentrales Doel sluiten en Tihange langer openhouden
Bewerkt door: Stijn Vossen
HetLaatsteNieuws, 3/07/12 - 17u54 Bron: belga.be
De kerncentrales Doel 1 en 2 sluiten in april 2016 en Tihange 1
openhouden tot in 2025. Dat zijn twee kernpunten uit het
uitrustingsplan voor de energiebevoorrading waarmee staatssecretaris
voor Energie Melchior Wathelet morgen naar het kernkabinet trekt. Het
regeerakkoord voorziet dat er binnen de zes maanden na de start van de
regering werk zou worden gemaakt van zo'n plan. Het moet de
energiebevoorrading van ons land op korte en lange termijn op een
geloofwaardige manier verzekeren.
Daarom lanceerde de administratie Energie een enquête bij een
honderdtal producenten en investeerders om naar hun intenties te
polsen. Intussen stoomde de administratie een rapport klaar over de
elektriciteitsproductiemiddelen voor de periode 2012-2017. Dat rapport
moest de impact van die intenties op de bevoorradingszekerheid
evalueren.
Het rapport van de administratie zou er vanaf 2015 tussen 800 en 1.200
mW ontbreken om in ons land een minimale bevoorradingszekerheid te
garanderen. In 2017 zou sprake zijn van een tekort tot 2.000 mW.
Vandaar de nood aan maatregelen die op korte termijn - twee tot drie
jaar - operationeel kunnen zijn. De staatssecretaris schuift in zijn
plan alvast drie pistes naar voren.
Tihange openhouden
Volgens de wet op de kernuitstap zouden de drie oudste kerncentrales
van ons land - Doel 1 en 2 en Tihange 1 - in 2015 de deuren sluiten.
Wathelet stelt echter voor Tihange 1, dat een capaciteit van 900 mW
heeft, tien jaar langer open te houden. Tegelijkertijd wil hij de
capaciteit van Tihange 1 ter beschikking stellen van de markt om zo de
concurrentie aan te zwengelen. De sluiting van Doel 1 en 2 in 2015
moet bovendien onder meer de risico's verlagen die verbonden zijn aan
overproductie.
De definitieve kalender voor de kernuitstap zou dan in de wet uit 2003
worden ingeschreven en de uitzonderingsclausule - die werd
ingeschreven voor het geval de bevoorradingszekerheid in het gedrang
kwam - zou worden geschrapt. Dat moet de uitstap een definitief
karakter geven. Voor de sluiting van Doel 3 schuift Wathelet 1 april
2022 naar voren. Een jaar later zou het de beurt zijn aan Tihange 2,
terwijl op 1 april 2025 Doel 4 en Tihange 3 zouden dichtgaan (net als
Tihange 1 dus).
Strategische reserve
De staatssecretaris wil ook de mogelijkheid voorzien dat een producent
die beslist een energiecentrale te sluiten, kan worden verplicht die
ter beschikking van de markt te stellen. Indien daar nood aan is, kan
de capaciteit tijdelijk in een strategische reserve worden geplaatst.
Dat systeem moet toelaten indien nodig de 1.277 mW flexibele
capaciteit te behouden waarvan de sluiting is voorzien in 2014.
Voorts wil Wathelet openbare aanbestedingen opstarten om investeringen
in moderne gascentrales aan te trekken. De investeerders zouden een
gegarandeerde vergoeding krijgen indien de marktwerking een
onvoldoende rentabiliteit van die centrales toelaat.
------------------------------
'Voorstel Wathelet is geen regeringsstandpunt'
Nieuwsblad, dinsdag 03 juli 2012, 21u40 Bron: belga
Het uitrustingsplan voor de energiebevoorrading dat staatssecretaris
voor Energie Melchior Wathelet (CDH) woensdag op de tafel van het
kernkabinet zal leggen, is zeker nog geen regeringsstandpunt. Dat
benadrukte Open VLD-volksvertegenwoordiger Willem-Frederik Schiltz
dinsdagavond in de studio van Terzake.
Wathelet stelt voor om de kerncentrales Doel 1 en 2 in april 2016 te
sluiten en Tihange open te houden tot 2025. 'Maar dit is geen
regeringsstandpunt zoals het beslist wordt op een kernkabinet', zei
Schiltz, die daarmee te kennen gaf dat het plan van Wathelet nog
bediscussieerd zal worden.
Het plan 'bevat ongetwijfeld een aantal elementen waarvan we zullen
moeten zien of ze haalbaar zijn', klonk het. Schiltz en zijn partij
zijn hoe dan ook 'geen datumfetisjisten', verwees hij naar de
voorgestelde sluitingsdata.
De veiligheid, de bevoorradingszekerheid en een 'omslag' in de
energievoorziening zijn de drie elementen waar Open VLD rekening mee
houdt.
------------------------
"Tihange openhouden druist in tegen wet op kernuitstap"
Bewerkt door: Stijn Vossen
HetLaatsteNieuws, 3/07/12 - 18u15 Bron: belga.be
Tihange I tien jaar langer openhouden tot 2025 en Doel I en II een
jaar later sluiten in 2016, is voor Greenpeace "totaal
onaanvaardbaar". "Dit druist in tegen de letter en de geest van de wet
op de kernuitstap en tegen het regeerakkoord", zegt Elio Glorieux van
de milieuorganisatie.
Staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (cdH) trekt morgen
naar het kernkabinet met zijn uitrustingsplan voor de
energiebevoorrading. Glorieux is "ontzettend ontgoocheld" over de
plannen. "Ik hoop dat Open Vld en sp.a morgen voet bij stuk houden en
dit 'compromis à la Belge' niet zullen aanvaarden."
Volgens de energiecampaigner van Greenpeace België heeft de verlenging
met tien jaar voor Tihange niets te maken met de uitzonderingsclausule
voor de bevoorradingszekerheid uit de wet op de kernuitstap van 2003.
"Je kan de uitstap enkel uitstellen in functie van
bevoorradingsproblemen", klinkt het. "Tien jaar extra heeft daar niets
mee te maken."
Nieuwe spelers
Anderzijds zegt Greenpeace dat het uitrustingsplan geen ruimte laat
voor nieuwe spelers. Met Doel I en II verdwijnt 900 MW aan productie,
of 7,5 procent van de markt, aldus de milieuorganisatie. Dat is
volgens hen te weinig voor nieuwe gascentrales om te concurreren met
elektriciteit uit kernenergie. "Een veel te laks signaal naar de markt."
Door de verlenging van Tihange zullen de gascentrales ook minder
draaiuren hebben, vervolgt Glorieux, waardoor een
compensatiemechanisme uit Wathelets uitrustingsplan speelt voor
investeerders in gascentrales. De langere levensduur van Tihange I
wordt zo uiteindelijk door de burger betaald, luidt de redenering.
--------------------------
Groen: 'Euromillions voor nucleaire sector'
De Standaard, dinsdag 03 juli 2012, 18u52
Groen-kamerlid Kristof Calvo is niet te spreken over het voorstel om
de kerncentrale Tihange 1 langer open te houden. Hij noemt de
beslissing 'de Euromillions voor de nucleaire sector', zegt Calvo.
'Van de wet op de kernuitstap blijft eigenlijk niks over. Er wordt met
alles geschoven: een deel schuift op naar 2016, een ander deel wordt
meteen met 10 jaar verlengd', aldus Calvo.
Hij wijst erop dat de oudste reactoren 'eerder het probleem, dan de
oplossing zijn'. Ze kunnen en moeten worden vervangen, vindt Calvo.
'En die situatie wordt nu gebetonneerd: dank u Wathelet.'
Hij wijst erop dat gascentrales tegen 2016/2017 drie keer het vermogen
van Tihange 1, Doel 1 en Doel 2 samen zullen hebben. 'Er hoeft dus
niet met 10 jaar te worden verlengd.'
Gisteren nog pleitte SP.A-voorzitter Bruno Tobback voor de uitstap in
2015, 'en nu dit', klaagt Calvo nog. 'Als de SP.A hiermee akkoord
gaat, heeft men nog 0,0 geloofwaardigheid rond de groene thema?s. Hun
kiezers van 2010 worden bedrogen.'
N-VA: 'Volstaat niet voor energiebevoorrading'
Ook zijn collega-oppositielid Bert Wollants (N-VA) stelt zich grote
vragen bij de voorstellen van de regering over de kernuitstap. Hij
vreest dat ze niet zullen volstaan om de energiebevoorrading te
verzekeren. Ook het plan om Doel 1 en 2 tot april 2016 open te houden,
is volgens hem niet logisch.
'De uitbaters van deze centrales zullen grote investeringen moeten
doen om deze verlenging veilig te laten verlopen. Maar als deze
centrales slechts enkele maanden extra zullen draaien, kunnen de
kosten niet gerecupereerd worden', redeneert Wollants.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst