[Kernenergienieuws] 4 juli 2012

Laka Foundation laka
Wo Jul 4 08:06:27 UTC 2012


Gisteren heeft in Belgie de staatssecretaris van Energie heeft  
voorstel gepubliceerd om de in 2003 dor de Belgische regering besloten  
'kernuitstap' (oudste 3 kerncentrales in 2015 stilleggen) vorm te  
geven: Doel 1 en 2 in 2016 sluiten en Tihange in 2025 ?dus feitelijk  
10 jaar langer open laten. Het nieuws vandaag gaat vooral hierover en  
de reacties er op.

en verder: Gemeente Tiel slaat uitnodiging af om voorgelicht te worden  
bij de COVRA, nadat ze motie hadden aangenomen om geen opslag van  
kernafval op (onder) hun grondgebied toe te staan.
zie:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/rivierenland/11318856/Tiel-wil-geen-uitleg-over-kernopslag.ece


------------------

Wathelet wil kerncentrales Doel sluiten en Tihange langer openhouden
Bewerkt door: Stijn Vossen
HetLaatsteNieuws, 3/07/12 - 17u54  Bron: belga.be

De kerncentrales Doel 1 en 2 sluiten in april 2016 en Tihange 1  
openhouden tot in 2025. Dat zijn twee kernpunten uit het  
uitrustingsplan voor de energiebevoorrading waarmee staatssecretaris  
voor Energie Melchior Wathelet morgen naar het kernkabinet trekt. Het  
regeerakkoord voorziet dat er binnen de zes maanden na de start van de  
regering werk zou worden gemaakt van zo'n plan. Het moet de  
energiebevoorrading van ons land op korte en lange termijn op een  
geloofwaardige manier verzekeren.

Daarom lanceerde de administratie Energie een enquête bij een  
honderdtal producenten en investeerders om naar hun intenties te  
polsen. Intussen stoomde de administratie een rapport klaar over de  
elektriciteitsproductiemiddelen voor de periode 2012-2017. Dat rapport  
moest de impact van die intenties op de bevoorradingszekerheid  
evalueren.

Het rapport van de administratie zou er vanaf 2015 tussen 800 en 1.200  
mW ontbreken om in ons land een minimale bevoorradingszekerheid te  
garanderen. In 2017 zou sprake zijn van een tekort tot 2.000 mW.  
Vandaar de nood aan maatregelen die op korte termijn - twee tot drie  
jaar - operationeel kunnen zijn. De staatssecretaris schuift in zijn  
plan alvast drie pistes naar voren.

Tihange openhouden
Volgens de wet op de kernuitstap zouden de drie oudste kerncentrales  
van ons land - Doel 1 en 2 en Tihange 1 - in 2015 de deuren sluiten.  
Wathelet stelt echter voor Tihange 1, dat een capaciteit van 900 mW  
heeft, tien jaar langer open te houden. Tegelijkertijd wil hij de  
capaciteit van Tihange 1 ter beschikking stellen van de markt om zo de  
concurrentie aan te zwengelen. De sluiting van Doel 1 en 2 in 2015  
moet bovendien onder meer de risico's verlagen die verbonden zijn aan  
overproductie.

De definitieve kalender voor de kernuitstap zou dan in de wet uit 2003  
worden ingeschreven en de uitzonderingsclausule - die werd  
ingeschreven voor het geval de bevoorradingszekerheid in het gedrang  
kwam - zou worden geschrapt. Dat moet de uitstap een definitief  
karakter geven. Voor de sluiting van Doel 3 schuift Wathelet 1 april  
2022 naar voren. Een jaar later zou het de beurt zijn aan Tihange 2,  
terwijl op 1 april 2025 Doel 4 en Tihange 3 zouden dichtgaan (net als  
Tihange 1 dus).

Strategische reserve
De staatssecretaris wil ook de mogelijkheid voorzien dat een producent  
die beslist een energiecentrale te sluiten, kan worden verplicht die  
ter beschikking van de markt te stellen. Indien daar nood aan is, kan  
de capaciteit tijdelijk in een strategische reserve worden geplaatst.  
Dat systeem moet toelaten indien nodig de 1.277 mW flexibele  
capaciteit te behouden waarvan de sluiting is voorzien in 2014.

Voorts wil Wathelet openbare aanbestedingen opstarten om investeringen  
in moderne gascentrales aan te trekken. De investeerders zouden een  
gegarandeerde vergoeding krijgen indien de marktwerking een  
onvoldoende rentabiliteit van die centrales toelaat.


------------------------------

'Voorstel Wathelet is geen regeringsstandpunt'
Nieuwsblad, dinsdag 03 juli 2012, 21u40 Bron: belga

Het uitrustingsplan voor de energiebevoorrading dat staatssecretaris  
voor Energie Melchior Wathelet (CDH) woensdag op de tafel van het  
kernkabinet zal leggen, is zeker nog geen regeringsstandpunt. Dat  
benadrukte Open VLD-volksvertegenwoordiger Willem-Frederik Schiltz  
dinsdagavond in de studio van Terzake.
Wathelet stelt voor om de kerncentrales Doel 1 en 2 in april 2016 te  
sluiten en Tihange open te houden tot 2025. 'Maar dit is geen  
regeringsstandpunt zoals het beslist wordt op een kernkabinet', zei  
Schiltz, die daarmee te kennen gaf dat het plan van Wathelet nog  
bediscussieerd zal worden.

Het plan 'bevat ongetwijfeld een aantal elementen waarvan we zullen  
moeten zien of ze haalbaar zijn', klonk het. Schiltz en zijn partij  
zijn hoe dan ook 'geen datumfetisjisten', verwees hij naar de  
voorgestelde sluitingsdata.

De veiligheid, de bevoorradingszekerheid en een 'omslag' in de  
energievoorziening zijn de drie elementen waar Open VLD rekening mee  
houdt.


------------------------

"Tihange openhouden druist in tegen wet op kernuitstap"
Bewerkt door: Stijn Vossen
HetLaatsteNieuws, 3/07/12 - 18u15  Bron: belga.be

Tihange I tien jaar langer openhouden tot 2025 en Doel I en II een  
jaar later sluiten in 2016, is voor Greenpeace "totaal  
onaanvaardbaar". "Dit druist in tegen de letter en de geest van de wet  
op de kernuitstap en tegen het regeerakkoord", zegt Elio Glorieux van  
de milieuorganisatie.

Staatssecretaris voor Energie Melchior Wathelet (cdH) trekt morgen  
naar het kernkabinet met zijn uitrustingsplan voor de  
energiebevoorrading. Glorieux is "ontzettend ontgoocheld" over de  
plannen. "Ik hoop dat Open Vld en sp.a morgen voet bij stuk houden en  
dit 'compromis à la Belge' niet zullen aanvaarden."

Volgens de energiecampaigner van Greenpeace België heeft de verlenging  
met tien jaar voor Tihange niets te maken met de uitzonderingsclausule  
voor de bevoorradingszekerheid uit de wet op de kernuitstap van 2003.  
"Je kan de uitstap enkel uitstellen in functie van  
bevoorradingsproblemen", klinkt het. "Tien jaar extra heeft daar niets  
mee te maken."

Nieuwe spelers
Anderzijds zegt Greenpeace dat het uitrustingsplan geen ruimte laat  
voor nieuwe spelers. Met Doel I en II verdwijnt 900 MW aan productie,  
of 7,5 procent van de markt, aldus de milieuorganisatie. Dat is  
volgens hen te weinig voor nieuwe gascentrales om te concurreren met  
elektriciteit uit kernenergie. "Een veel te laks signaal naar de markt."

Door de verlenging van Tihange zullen de gascentrales ook minder  
draaiuren hebben, vervolgt Glorieux, waardoor een  
compensatiemechanisme uit Wathelets uitrustingsplan speelt voor  
investeerders in gascentrales. De langere levensduur van Tihange I  
wordt zo uiteindelijk door de burger betaald, luidt de redenering.


--------------------------

Groen: 'Euromillions voor nucleaire sector'
De Standaard, dinsdag 03 juli 2012, 18u52

Groen-kamerlid Kristof Calvo is niet te spreken over het voorstel om  
de kerncentrale Tihange 1 langer open te houden. Hij noemt de  
beslissing 'de Euromillions voor de nucleaire sector', zegt Calvo.

'Van de wet op de kernuitstap blijft eigenlijk niks over. Er wordt met  
alles geschoven: een deel schuift op naar 2016, een ander deel wordt  
meteen met 10 jaar verlengd', aldus Calvo.

Hij wijst erop dat de oudste reactoren 'eerder het probleem, dan de  
oplossing zijn'. Ze kunnen en moeten worden vervangen, vindt Calvo.  
'En die situatie wordt nu gebetonneerd: dank u Wathelet.'
Hij wijst erop dat gascentrales tegen 2016/2017 drie keer het vermogen  
van Tihange 1, Doel 1 en Doel 2 samen zullen hebben. 'Er hoeft dus  
niet met 10 jaar te worden verlengd.'

Gisteren nog pleitte SP.A-voorzitter Bruno Tobback voor de uitstap in  
2015, 'en nu dit', klaagt Calvo nog. 'Als de SP.A hiermee akkoord  
gaat, heeft men nog 0,0 geloofwaardigheid rond de groene thema?s. Hun  
kiezers van 2010 worden bedrogen.'

N-VA: 'Volstaat niet voor energiebevoorrading'
Ook zijn collega-oppositielid Bert Wollants (N-VA) stelt zich grote  
vragen bij de voorstellen van de regering over de kernuitstap. Hij  
vreest dat ze niet zullen volstaan om de energiebevoorrading te  
verzekeren. Ook het plan om Doel 1 en 2 tot april 2016 open te houden,  
is volgens hem niet logisch.

'De uitbaters van deze centrales zullen grote investeringen moeten  
doen om deze verlenging veilig te laten verlopen. Maar als deze  
centrales slechts enkele maanden extra zullen draaien, kunnen de  
kosten niet gerecupereerd worden', redeneert Wollants.


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst