[Kernenergienieuws] 17 juli 2012
Laka Foundation
laka
Di Jul 17 12:48:59 UTC 2012
Vandaag
** Het DKP was de laatste politieke partij die nog met het
(concept-)verkiezingsprogramma moest komen. Er staat ook nog iets in
over kernenergie, maar wie weet wat het betekent mag het zeggen?
"Keerpunt 10: Nieuwe energie
De energiekosten zullen stijgen in de komende jaren. Om dat een halt
toe te roepen is DPK voor innovatie van alternatieven van de huidige
kernenergie."
* Er zijn nogal wat standpunten aangescherpt door de partijcongressen.
Voor een volledig overzicht: www.laka.org/zelfdoen.html#stemtegen
** Verder heeft Noord-Holland gisteren 40 miljoen voor de nieuwe
Pallas reactor beschikbaar gesteld. In januari ?toen de landelijke
overheid 40 miljoen gaf- was er sprake van dat Pallas 500 miljoen zou
kosten -wee keer zoveel als 2 jaar daarvoor-, nu wordt in dit artikel
gesproken van 600 miljoen?
Provincie waagt het erop met Pallas
Noordhollands Dagblad, 17 juli 2012
Petten - Onder het motto 'als we niets doen, komen we zeker nergens',
is gisteren in het provinciehuis in Haarlem besloten de ontwikkeling
van een nieuwe kernreactor in Petten voor te financieren.
Hoe de wereldwijde productie van medische isotopen er de komende
decennia uit komt te zien, is koffiedik kijken. Of er investeerders
zijn voor een nieuwe kernreactor voor de productie van dit
geneeskundig radioactief materiaal, is dus onduidelijk. En of de
provincie iets zal terugzien van de maximaal veertig miljoen die zij
in zo'n reactor wil stoppen, is daarmee ook de vraag.
Provinciale Staten besloten daarom gisteren dat er alleen stapje voor
stapje mag worden geïnvesteerd, steeds met instemming van de
volksvertegenwoordigers. Dat gezegd zijnde, waagde bijna iedereen de
sprong.
GroenLinks en de Partij voor de Dieren vinden het een verkeerde keus.
Volgens hen investeert Noord-Holland hiermee in een technologie met
veel nadelen. En dat terwijl elders op de wereld wordt gewerkt aan de
ontwikkeling van veilige alternatieven. ,,Cyclotrons waarmee praktisch
alle medische isotopen kunnen worden gemaakt, zijn al binnen het
bereik van vrijwel ieder ziekenhuis", aldus Bram van Liere (Partij
voor de Dieren).
Dat is de weg waar Canada voor heeft gekozen. Maar Noord-Holland
gelooft voorzichtig in Pallas, zoals de nieuwe reactor is gedoopt.
,,Het is werkelijk nog niet zo ver dat cyclotrons de hele productie
van medische isotopen kunnen verzorgen. En die zijn van groot belang
voor de behandeling van vele, soms zeer ernstige ziekten'', aldus
gedeputeerde Jan van Run (Economische Zaken). Bovendien zijn er nog
het economisch belang en de internationale uitstraling.
De SP vindt dat Noord-Holland zich niet met overheidsgelden in zo'n
onduidelijke markt hoort te wagen. De andere partijen vinden het te
vroeg het nu al op te geven. Zeker omdat er nog de nodige 'go or no
go' momenten zullen volgen, zoals Van Run beloofde. Dat moet het
financiële risico beperken. Het Rijk draagt ook veertig miljoen bij.
Van Run heeft tevens goede hoop op Europees geld. Pallas moet rond
2022 in bedrijf zijn en kost in totaal zeshonderd miljoen euro.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst