[Kernenergienieuws] 19 juli 2012
Laka Foundation
laka
Do Jul 19 14:36:22 UTC 2012
Vandaag:
** Standpunt Piratenpartij
** Overzicht kernenergie standpunten politieke partijen
** 29 juli Dam Amsterdam, solidariteitsactie met Japanse
antikernenergie-strijd
** NRG start 'ompakken' nucleair afval Petten
----------------------
** Alle (concept) verkiezingsprogramma's van de politieke partijen
die kans maken om in de Tweede kamer te komen bij de verkleizingen op
12 september zijn nu bekend.
De standpunt van de Piratenpartij met betrekking tot kernenergie
hadden we nog niet gehad, maar hier komt die: Uit hun programma:
'Enter slogan here' (inclusief fouten letterlijk overgenomen)
Energie
19.5 Geen gepolariseerde discussie over "Kernenergie".
Wij zijn ons bewust van de gevaren die Plutonium en Uranium centrales
voor de maatschapij vormen. De geldkraan voor onderzoek en
ontwikkeling naar kernenergie mag echter niet gesloten worden.
Onderzoek naar en ontwikkelingen in de richting van bijvoorbeeld
Thorium-reactoren moeten serieus genomen worden. We moeten ons niet
bang laten maken door de term "Kern-energie", zonder gedegen onderzoek
naar de gevaren en baten kan men geen afgewogen beslissingen nemen.
(It is five minutes to midnight 2008)
----------------------
** Laka heeft een nieuwe pagina gemaakt met het overzicht van de
standpunten en nog meer .
Nu nog overzichtelijker op: www.laka.org/verkiezingen.html
-----------------
** 29 juli Dam Amsterdam, solidariteitsactie met Japanse
antikernenergie-strijd
Begin mei werd in Japan de laatste van 54 kerncentrales uitgeschakeld.
Maar een atoomvrij Japan duurde niet lang, want begin juli werd de
reactor in Ohi herstart. Al enkele weken zijn er op vrijdags grote
demonstraties met meer dan 100.000 mensen in Tokio tegen het
heropstarten van de na Fukushima stilgelegde kerncentrales. Op zondag
29 juli is er een grote omsingeling (menselijke keten) van het kantoor
van premier Noda.
Uit solidariteit worden in een aantal steden op hetzelfde moment ook
acties gehouden. Zo ook in Amsterdam. Op De Dam is van 12 tot 14 uur
een solidariteits-programma met een menselijke keten en andere
activiteiten.
De actie wordt georganiseerd door in Nederland verblijvende Japanners
in samenwerking met WISE, Laka en het LPTK.
Komt allen en zegt het voort.
De flyer kun je downloaden via www.laka.org www.stopkernenergie.nl
------------------
NRG start 'ompakken' nucleair afval Petten
Vroege Vogels, woensdag 18 juli 2012 15.03
Nuclear Research & Consultancy Group (NRG) gaat vanaf september tests
uitvoeren met het sorteren en herverpakken van hoog en middenhoog
radioactief afval, dat deels al sinds de jaren 60 in de duinen van
Petten ligt opgeslagen. Dit maakte het bedrijf woensdag bekend.
Afgeslankte versie
De testopstelling is een sterk afgeslankte versie van de grote
zogeheten 'ompakfabriek' die het bedrijf aanvankelijk wilde bouwen,
maar waarvoor de plannen ruim 2 jaar geleden werden geschrapt.
De opstelling wordt dit najaar getest en naar verwachting medio 2013
in gebruik genomen. In eerste instantie is dit voor extra onderzoek
naar zo?n 100 vaten met nucleair afval waarin ook het
kunststofmateriaal pvc is verpakt. Begin 2010 ontdekte NRG dat de
toestand van deze vaten was verslechterd en dat twee vaten aantoonbaar
waren aangetast. Deze worden straks met voorrang 'omgepakt'.
1700 vaten
In totaal liggen in de duinen bij Petten zo?n 1700 vaten opgeslagen in
bijna 300 ondergrondse betonnen buizen, pluggen genoemd. De exploitant
van de onderzoeksreactor in Petten moet het hoogradioactieve afval uit
de vaten scheiden, verwerken, compacteren en herverpakken om veilig op
transport te kunnen brengen naar de Centrale Opslag Voor Radio Actief
Afval (Covra) in Borssele.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst