[Kernenergienieuws] 19 juli 2012

Laka Foundation laka
Do Jul 19 14:36:22 UTC 2012


Vandaag:

** Standpunt Piratenpartij

** Overzicht kernenergie standpunten politieke partijen

** 29 juli Dam Amsterdam, solidariteitsactie met Japanse  
antikernenergie-strijd

** NRG start 'ompakken' nucleair afval Petten


----------------------

** Alle (concept) verkiezingsprogramma's  van de politieke partijen  
die kans maken om in de Tweede kamer te komen bij de verkleizingen op  
12 september zijn nu bekend.


De standpunt van de Piratenpartij met betrekking tot kernenergie  
hadden we nog niet gehad, maar hier komt die: Uit hun programma:  
'Enter slogan here' (inclusief fouten letterlijk overgenomen)

Energie
19.5 Geen gepolariseerde discussie over "Kernenergie".
Wij zijn ons bewust van de gevaren die Plutonium en Uranium centrales  
voor de maatschapij vormen. De geldkraan voor onderzoek en  
ontwikkeling naar kernenergie mag echter niet gesloten worden.  
Onderzoek naar en ontwikkelingen in de richting van bijvoorbeeld  
Thorium-reactoren moeten serieus genomen worden. We moeten ons niet  
bang laten maken door de term "Kern-energie", zonder gedegen onderzoek  
naar de gevaren en baten kan men geen afgewogen beslissingen nemen.  
(It is five minutes to midnight 2008)


----------------------

** Laka heeft een nieuwe pagina gemaakt met het overzicht van de  
standpunten en nog meer .
Nu nog overzichtelijker op: www.laka.org/verkiezingen.html


-----------------

** 29 juli Dam Amsterdam, solidariteitsactie met Japanse  
antikernenergie-strijd

Begin mei werd in Japan de laatste van 54 kerncentrales uitgeschakeld.  
Maar een atoomvrij Japan duurde niet lang, want begin juli werd de  
reactor in Ohi herstart. Al enkele weken zijn er op vrijdags grote  
demonstraties met meer dan 100.000 mensen in Tokio tegen het  
heropstarten van de na Fukushima stilgelegde kerncentrales. Op zondag  
29 juli is er een grote omsingeling (menselijke keten) van het kantoor  
van premier Noda.

Uit solidariteit worden in een aantal steden op hetzelfde moment ook  
acties gehouden. Zo ook in Amsterdam. Op De Dam is van 12 tot 14 uur  
een solidariteits-programma met een menselijke keten en andere  
activiteiten.
De actie wordt georganiseerd door in Nederland verblijvende Japanners  
in samenwerking met WISE, Laka en het LPTK.
Komt allen en zegt het voort.

De flyer kun je downloaden via www.laka.org www.stopkernenergie.nl


------------------

NRG start 'ompakken' nucleair afval Petten
Vroege Vogels, woensdag 18 juli 2012 15.03


Nuclear Research & Consultancy Group (NRG) gaat vanaf september tests  
uitvoeren met het sorteren en herverpakken van hoog en middenhoog  
radioactief afval, dat deels al sinds de jaren 60 in de duinen van  
Petten ligt opgeslagen. Dit maakte het bedrijf woensdag bekend.

Afgeslankte versie
De testopstelling is een sterk afgeslankte versie van de grote  
zogeheten 'ompakfabriek' die het bedrijf aanvankelijk wilde bouwen,  
maar waarvoor de plannen ruim 2 jaar geleden werden geschrapt.

De opstelling wordt dit najaar getest en naar verwachting medio 2013  
in gebruik genomen. In eerste instantie is dit voor extra onderzoek  
naar zo?n 100 vaten met nucleair afval waarin ook het  
kunststofmateriaal pvc is verpakt. Begin 2010 ontdekte NRG dat de  
toestand van deze vaten was verslechterd en dat twee vaten aantoonbaar  
waren aangetast. Deze worden straks met voorrang 'omgepakt'.

1700 vaten
In totaal liggen in de duinen bij Petten zo?n 1700 vaten opgeslagen in  
bijna 300 ondergrondse betonnen buizen, pluggen genoemd. De exploitant  
van de onderzoeksreactor in Petten moet het hoogradioactieve afval uit  
de vaten scheiden, verwerken, compacteren en herverpakken om veilig op  
transport te kunnen brengen naar de Centrale Opslag Voor Radio Actief  
Afval (Covra) in Borssele.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst