[Kernenergienieuws] SP voor kernenergie?
Laka Foundation
info
Ma Jun 18 12:17:50 UTC 2012
Met vandaag een bericht van Herman Damveld:
De SP zegt in het concept-verkiezingsprogramma tegen kernenergie te
zijn, maar pleit stilzwijgend voor kernenergie.
In het conceptverkiezingsprogramma van de SP staat: “De komende vier
jaar komt er een moratorium op kolencentrales en kerncentrales. Voor
kernafval kiezen we niet voor ondergrondse opslag, maar zetten we in
op hergebruik dan wel het bewerken tot isotopen die minder (lang)
gevaarlijk zijn.”
Dat klinkt mooi, maar wat betekent een moratorium? Dat de komende
vier jaar niet begonnen mag worden met de bouw van kolen- en
kerncentrales, maar daarna wel? En dat terwijl het om economische
redenen hoe dan ook niet gaan gebeuren dat een bedrijf nieuwe
centrales gaat bouwen. Niet voor niets is recent nog de bouw van een
kerncentrale in Zeeland afgeblazen.
Blijkt uit de tekst dat de SP vindt dat de bestaande kerncentrale
Borssele tot 2033 in bedrijf mag blijven? Stemt de SP stilzwijgend in
met deze kerncentrale? Is dat om te voorkomen dat er een strijdpunt
komt in het verkiezingsprogramma, zodat andere partijen de SP niet in
de regering willen?
En wat betekent de passage over het hergebruik van kernafval? Dat
komt er op neer dat de SP gaat pleiten voor de bouw van een nieuwe
opwerkingsfabriek, waar de verschillende radioactieve isotopen zoals
plutonium en americium van elkaar worden afgescheiden. Dergelijke
fabrieken staan in Engeland en Frankrijk en zijn daar nogal omstreden
omdat het plutonium geschikt is voor kernwapens.
Dan het bewerken van de afgescheiden radioactieve stoffen. De
bewerking is het beschieten van de radioactieve stoffen en dat moet
in een kerncentrale, bij voorkeur in snelle kweekreactoren. Die zijn
er nu niet.
De kweekreactor te Kalkar is omgebouwd tot pretpark. Om dat
beschieten uit te voeren moet er dus zo’n miljarden kostende snelle
kweekreactor gebouwd worden. In feite pleit de SP stilzwijgend voor
nieuwe kerncentrales, zwijgt over Borssele in plaats van te erkennen
dat we moeten stoppen met kernenergie omdat er geen oplossing is voor
het kernafval (zie tabel).
Tabel 1:
Vroegste tijdstip eindopslag hoogradioactief afval in landen met
kerncentrales
LAND
in 1989
in 1996
in 2012
Argentinië
2060
Armenië
?
België
2030
2035
2070/80
Brazilië
?
Bulgarije
?
Canada
2015/25
2025
2035
China
2050
Duitsland
2005/10
2010
2035
Finland
2020
2020
2020/25
Frankrijk
2010
2020
2025
Groot-Brittannië
2030
2075
Hongarije
2064
India
?
Iran
?
Italië
?
Japan
2035
Kazachstan
?
Korea, Zuid
?
Litouwen
?
Mexico
?
Nederland
2010
?
2130
Oekraïne
?
Pakistan
?
Roemenië
?
Rusland
2035
Slowakije
?
Slovenië
?
Spanje
2050
Taiwan
2055
Tsjechië
2065
Verenigde Staten
2010
2020
?
Zuid-Afrika
?
Zweden
2020
2020
2023/25
Zwitserland
2025
2020
2040
__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus
signature database 7228 (20120618) __________
The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.
http://www.eset.com
----------------------------------------------------------------------
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
stichting Laka Laka foundation
documentatie en onderzoeks- documentation and research
centrum kernenergie centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam 1054 RD Amsterdam, Netherlands
tel: 020-6168294 tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org e-mail: info at laka.org
----------------------------------------------------------------------
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst