[Kernenergienieuws] SP voor kernenergie?

Laka Foundation info
Ma Jun 18 12:17:50 UTC 2012


Met vandaag een bericht van Herman Damveld:

De SP zegt in het concept-verkiezingsprogramma tegen kernenergie te 
zijn, maar pleit stilzwijgend voor kernenergie. 

In het conceptverkiezingsprogramma van de SP staat: “De komende vier 
jaar komt er een moratorium op kolencentrales en kerncentrales. Voor 
kernafval kiezen we niet voor ondergrondse opslag, maar zetten we in 
op hergebruik dan wel het bewerken tot isotopen die minder (lang) 
gevaarlijk zijn.”

Dat klinkt mooi, maar wat betekent een moratorium? Dat de komende 
vier jaar niet begonnen mag worden met de bouw van kolen- en 
kerncentrales, maar daarna wel? En dat terwijl het om economische 
redenen hoe dan ook niet gaan gebeuren dat een bedrijf nieuwe 
centrales gaat bouwen. Niet voor niets is recent nog de bouw van een 
kerncentrale in Zeeland afgeblazen. 

Blijkt uit de tekst dat de SP vindt dat de bestaande kerncentrale 
Borssele tot 2033 in bedrijf mag blijven? Stemt de SP stilzwijgend in 
met deze kerncentrale? Is dat om te voorkomen dat er een strijdpunt 
komt in het verkiezingsprogramma, zodat andere partijen de SP niet in 
de regering willen? 

En wat betekent de passage over het hergebruik van kernafval? Dat 
komt er op neer dat de SP gaat pleiten voor de bouw van een nieuwe
opwerkingsfabriek, waar de verschillende radioactieve isotopen zoals
plutonium en americium van elkaar worden afgescheiden. Dergelijke
fabrieken staan in Engeland en Frankrijk en zijn daar nogal omstreden
omdat het plutonium geschikt is voor kernwapens. 

Dan het bewerken van de afgescheiden radioactieve stoffen. De 
bewerking is het beschieten van de radioactieve stoffen en dat moet 
in een kerncentrale, bij voorkeur in snelle kweekreactoren. Die zijn 
er nu niet.
De kweekreactor te Kalkar is omgebouwd tot pretpark. Om dat 
beschieten uit te voeren moet er dus zo’n miljarden kostende snelle 
kweekreactor gebouwd worden. In feite pleit de SP stilzwijgend voor 
nieuwe kerncentrales, zwijgt over Borssele in plaats van te erkennen 
dat we moeten stoppen met kernenergie omdat er geen oplossing is voor 
het kernafval (zie tabel).



Tabel 1:

Vroegste tijdstip eindopslag hoogradioactief afval in landen met
kerncentrales


LAND

in 1989

in 1996

in 2012


Argentinië


2060


Armenië

?


België

  2030

2035

2070/80


Brazilië


?


Bulgarije

?


Canada

2015/25

2025

2035


China

2050


Duitsland

2005/10

2010

2035


Finland

2020

2020

2020/25


Frankrijk

2010

2020

2025


Groot-Brittannië

2030

2075


Hongarije


2064


India

?


Iran


?


Italië

?


Japan

2035


Kazachstan

?



Korea, Zuid

?


Litouwen


?


Mexico

?


Nederland

2010

?

2130


Oekraïne


?


Pakistan

?


Roemenië

?


Rusland

2035


Slowakije

?


Slovenië

?


Spanje

2050


Taiwan

2055


Tsjechië

2065


Verenigde Staten

2010

2020

?


Zuid-Afrika

?


Zweden

2020

2020

2023/25


Zwitserland

2025

2020

2040












__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus
signature database 7228 (20120618) __________

The message was checked by ESET NOD32 Antivirus.

http://www.eset.com



----------------------------------------------------------------------
                            www.laka.org
                   www.kernenergieinnederland.nl

stichting Laka                                         Laka foundation
documentatie en onderzoeks-                documentation and research
centrum kernenergie                        centre on nuclear energy
Ketelhuisplein 43                                 Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam                    1054 RD Amsterdam, Netherlands 
tel: 020-6168294                                tel: +31-20-6168294
e-mail: info at laka.org                            e-mail: info at laka.org       
----------------------------------------------------------------------




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst