[Kernenergienieuws] Radioactief afval Euratom richtlijn

Laka Foundation laka
Do Aug 1 09:45:20 UTC 2013


Geen geld voor eindberging radioactief afval

Eindelijk geeft ook de Minister van Economische zaken toe wat al  
minstens 35 jaar wordt gezegd door de antikernenergie-beweging en al  
even lang door de kernindustrie en autoriteiten wordt ontkent: bij de  
opslag van radioactief afval worden niet alle kosten doorberekend. In  
een aanpassing van wetgeving over radioactief afval (in verband met de  
implementatie van de Euratom richtlijn 2011/70) staat het duidelijk:  
"In Nederland wordt hieraan ('de vervuiler zorgt dat er voldoende  
middelen zijn', laka) uitvoering gegeven doordat de COVRA de kosten  
voor de conditionering, tijdelijke opslag en de toekomstige  
eindberging van radioactief afval op een kostendekkende wijze in  
rekening brengt bij haar klanten. De kosten voor onderzoek en  
ontwikkeling van een inrichting voor eindberging zijn daarin momenteel  
nog niet verdisconteerd."
Dat lijkt ons duidelijke taal.

De veranderde wetteksten (vandaag 1 augustus gepubliceerd, het  
Koninklijk Besluit is al van 25 juni) zijn wel interessant: het  
beschrijft onder meer puntsgewijs de inhoud van het Nationaal  
Programma, waar overigens nog wel inspraakprocedures over komen. Zo'n  
Nationaal Programma moet elke lidstaat voor 23 augustus 2015  
vastgesteld hebben. Voor het eerste algemene uitgangspunt hebben we  
alvast een goede tip: die luidt namelijk:"de beperking van het  
ontstaan van radioactieve afvalstoffen tot het praktisch haalbare  
minimum, zowel wat de activiteit als het volume betreft".

Een ander interessant punt is deze (Het Besluit kerninstallaties,  
splijtstoffen en ertsen, Artikel 40a, punt 3.f): "onderzoeks-,  
ontwikkelings- en demonstratieactiviteiten die nodig zijn om  
oplossingen voor het beheer van radioactieve afvalstoffen toe te passen"
Wat wordt precies bedoelt met demonstratieactiviteiten? Dat is nieuw:  
is dat een verwijzing naar een fase met een (ondergronds)  
test-laboratorium, zoals in andere landen (Frankrijk, Belgie), of  
zelfs een verwijzing naar komende proefboringen?

Verder wordt nog duidelijker dat export naar een andere EU-lidstaat of  
zelfs een derde land (onder voorwaarden) als een reële optie wordt  
gezien door de Richtlijn 2011/70Euratom. Nederland legt nu in  
wetgeving vast onder welke voorwaarden die export mag plaatsvinden.

Ook wordt in de toelichting nog kort gerefereerd aan de 9 zienswijzen  
die ingediend zijn naar aanleiding van het besluit op 14 december,  
waarbij die van Stichting Laka, de Stichting Noordelijke Ondergrond  
Afvalvrij en de provincie Groningen met name genoemd worden.
Daarover wordt gezegd: "De zienswijzen van de genoemde stichtingen  
bevatten hoofdzakelijk (rand)voorwaarden waaraan volgens hen moet zijn  
voldaan alvorens met een discussie over de eindberging kan worden  
begonnen. Dit onderwerp valt buiten de reikwijdte van het  
ontwerpbesluit. Wel zijn de (rand)voorwaarden ter kennisgeving  
aangenomen."

Drie wetten zijn met dit Koninklijk Besluit aangepast:
- Het Besluit in-, uit- en doorvoer radioactieve afvalstoffen en  
bestraalde splijtstoffen;
- Het Besluit kerninstallaties, splijtstoffen en ertsen; en
- Het Besluit stralingsbescherming

De link naar het Koninklijk Besluit is:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-328.pdf


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst