[Kernenergienieuws] Radioactief afval Euratom richtlijn
Laka Foundation
laka
Do Aug 1 09:45:20 UTC 2013
Geen geld voor eindberging radioactief afval
Eindelijk geeft ook de Minister van Economische zaken toe wat al
minstens 35 jaar wordt gezegd door de antikernenergie-beweging en al
even lang door de kernindustrie en autoriteiten wordt ontkent: bij de
opslag van radioactief afval worden niet alle kosten doorberekend. In
een aanpassing van wetgeving over radioactief afval (in verband met de
implementatie van de Euratom richtlijn 2011/70) staat het duidelijk:
"In Nederland wordt hieraan ('de vervuiler zorgt dat er voldoende
middelen zijn', laka) uitvoering gegeven doordat de COVRA de kosten
voor de conditionering, tijdelijke opslag en de toekomstige
eindberging van radioactief afval op een kostendekkende wijze in
rekening brengt bij haar klanten. De kosten voor onderzoek en
ontwikkeling van een inrichting voor eindberging zijn daarin momenteel
nog niet verdisconteerd."
Dat lijkt ons duidelijke taal.
De veranderde wetteksten (vandaag 1 augustus gepubliceerd, het
Koninklijk Besluit is al van 25 juni) zijn wel interessant: het
beschrijft onder meer puntsgewijs de inhoud van het Nationaal
Programma, waar overigens nog wel inspraakprocedures over komen. Zo'n
Nationaal Programma moet elke lidstaat voor 23 augustus 2015
vastgesteld hebben. Voor het eerste algemene uitgangspunt hebben we
alvast een goede tip: die luidt namelijk:"de beperking van het
ontstaan van radioactieve afvalstoffen tot het praktisch haalbare
minimum, zowel wat de activiteit als het volume betreft".
Een ander interessant punt is deze (Het Besluit kerninstallaties,
splijtstoffen en ertsen, Artikel 40a, punt 3.f): "onderzoeks-,
ontwikkelings- en demonstratieactiviteiten die nodig zijn om
oplossingen voor het beheer van radioactieve afvalstoffen toe te passen"
Wat wordt precies bedoelt met demonstratieactiviteiten? Dat is nieuw:
is dat een verwijzing naar een fase met een (ondergronds)
test-laboratorium, zoals in andere landen (Frankrijk, Belgie), of
zelfs een verwijzing naar komende proefboringen?
Verder wordt nog duidelijker dat export naar een andere EU-lidstaat of
zelfs een derde land (onder voorwaarden) als een reële optie wordt
gezien door de Richtlijn 2011/70Euratom. Nederland legt nu in
wetgeving vast onder welke voorwaarden die export mag plaatsvinden.
Ook wordt in de toelichting nog kort gerefereerd aan de 9 zienswijzen
die ingediend zijn naar aanleiding van het besluit op 14 december,
waarbij die van Stichting Laka, de Stichting Noordelijke Ondergrond
Afvalvrij en de provincie Groningen met name genoemd worden.
Daarover wordt gezegd: "De zienswijzen van de genoemde stichtingen
bevatten hoofdzakelijk (rand)voorwaarden waaraan volgens hen moet zijn
voldaan alvorens met een discussie over de eindberging kan worden
begonnen. Dit onderwerp valt buiten de reikwijdte van het
ontwerpbesluit. Wel zijn de (rand)voorwaarden ter kennisgeving
aangenomen."
Drie wetten zijn met dit Koninklijk Besluit aangepast:
- Het Besluit in-, uit- en doorvoer radioactieve afvalstoffen en
bestraalde splijtstoffen;
- Het Besluit kerninstallaties, splijtstoffen en ertsen; en
- Het Besluit stralingsbescherming
De link naar het Koninklijk Besluit is:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-328.pdf
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst