[Kernenergienieuws] aankondiging LPTK, Fukushima en goed nieuws VS

Laka Foundation laka
Vr Aug 30 09:30:40 UTC 2013


Op deze laatste dag van de zomermaand augustus een paar aankondigingen  
en wat goed nieuws uit de VS.

** 1 september: bijeenkomst Landelijk Platform Tegen Kernenergie
De bijeenkomst begint zondag om 14 uur en zal tot uiterlijk 16.30 uur  
duren. Het wordt gehouden in de vergaderzaal van Milieudefensie,  
Nieuwe Looiersstraat 31, Amsterdam (zijstraat Vijzelstraat, in de  
buurt van het Weteringcircuit, centrum).

** 4 september Fukushima-avond met Wim Turkenburg
Woensdag is er in Amsterdam een informatie avond met Wim Turkenburg  
over de situatie in Fukushima (zie  
http://hopestepjapan.com/2013/08/26/4-september-2013/). Toegang is  
gratis. Begint om 18.30 in 't Japans Cultureel Centrum op de  
Nieuwezijds Voorburgwal 177, 1012 RK Amsterdam.


-----------------

** Golf van sluitingen kerncentrales in VS

In de VS zijn de afgelopen 6 maanden al 4 kerncentrales gesloten die  
nog een vergunning hadden om lang in bedrijf te zijn (of zelfs net  
toestemming voor bedrijfsduurverlenging hadden gekregen). De berichten  
waren er al langer, maar nu blijkt dat ook vrijwel afgeschreven  
kerncentrales te duur zijn en het goedkoper is om ze te sluiten.

Net voor de zomer, in juni, werd de sluiting van  San Onofre 2 & 3  
aangekondigd; in mei die van Kewaunee en in februari werd besloten  
Crystal River te sluiten.

En bij die 4 blijft het niet: 27 augustus werd de sluiting "om  
economische redenen" aangekondigd van Vermont Yankee. Een centrale die  
net een jarenlange juridische strijd had gewonnen tegen de staat  
Vermont die besloten had de centrale te sluiten. De uitkomst werd  
gezien als een waarschuwing voor potentiele locaties: het is vrijwel  
onmogelijk om zelf besluiten te nemen, ondanks dat juist in de VS de  
Staten veel macht hebben voor eigen beleid, tenminste, veel meer dan  
bijvoorbeeld provincies in Nederland.

Vermont Yankee is een van de 23 reactoren in de VS die van hetzelfde  
type zijn als de Fukushima-reactoren. Met de aangekondigde sluiting  
van Vermont Yankee (bij de volgende brandstofwisseling in 2014)  
blijven er nog maar 99 reactoren over in de VS.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle nieuwbouw projecten  
die gestopt worden. Hoopte de nucleaire industrie jaren geleden nog op  
10-tallen nieuwe reactoren, en is er door de regering Bush, maar ook  
nog onder Obama, vele tientallen miljarden steun gegeven, er komt niet  
veel van terecht. Begin augustus werd de bouw van twee rectoren in  
Levy, Florida, gestopt, ondanks dat er al een miljard aan uitgegeven  
was. Twee maanden daarvoor werd de bouw van twee units in North  
Carolina gestopt en de bouw "vertraagd" van 2 units in South Carolina.


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst