[Kernenergienieuws] 5 februari 2013
Laka Foundation
laka
Di Feb 5 10:16:41 UTC 2013
Met vandaag:
** Vandaag: Transport Borssele ? La Hague
** Kamervragen Euratom richtlijn
** HFR maanden dicht, maar geen tekort aan medische isotopen
** Kernenergienieuws goed gelezen en gebruikt!
------------------
** Vandaag: Transport Borssele ? La Hague
Vandaag vindt er weer een transport plaats met uitgewerkte brandstof
uit Borssele naar de opwerkingsfabriek in la Hague in Frankrijk. De
trein zal via Goes, Bergen op Zoom en Roosendaal naar Belgie
vertrekken en wordt, volgens de Belgische krant Het Laatste Nieuws,
vanavond om 21.20 aan de Belgisch-Franse grensplaats Moeskroen
verwacht. Het vorige transport, op 11 december, vertrok om ongeveer 15
uur. Dus als je snel bent kun je'm nog uitzwaaien!
Tot september 2013 zijn er nu nog 4 dergelijke transporten mogelijk
http://www.hln.be/hln/nl/6756/Kernenergie/article/detail/1573965/2013/02/04/Nucleair-transport-morgen-in-Moeskroen-verwacht.dhtml?show=react
----------------
** Kamervragen Euratom richtlijn
Er zijn kamervragen gesteld naar aanleiding van de Richtlijn
2011/70/Euratom over de opslag van radioactief afval. De antwoorden
zijn er nog niet, maar de vragen vind je hier:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-206000.pdf
-----------------
Opmerkelijk:
** HFR maanden dicht, maar geen tekort aan medische isotopen
Terwijl de op 1 na grootste producent van medische
radioactieve-isotopen, de HFR in Petten, al weer maanden stil ligt (en
kan ook nog wel even duren?) laat Covidien ?het bedrijf dat de
isotopen verkoopt- haar klanten weten dat de levering van de isotopen
op geen enkel moment in problemen komt. Dat komt, maar dat vertellen
ze er niet bij, vooral door de val van de reactor-isotoop technologie
?SPECT- en de opkomst van de versneller-isotoop technologie ?PET-.
Duidelijker kunne de verschuivingen op de markt niet aangetoond
worden, hetgeen betekend dat er over 10 jaar al absoluut geen markt
meer is voor de (isotopen uit de) nieuwe reactor Pallas.
Binnenkort meer hierover.
-----------------
Ook opmerkelijk (of nog opmerkelijker?):
** Kernenergienieuws goed gelezen en gebruikt!
zo goed worden we gelezen: de eerste drie reacties bij een artikel op
Omroep Zeeland over het opnieuw uitstellen van het opstarten van
Doel-3 en Tihange-2 (nu minstens tot april): de eerst drie berichten
letterlijk uit Kernenergienieuws.
Mooi! Vooral blijven doen!
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-02-04/361256/opstarten-belgische-kerncentrales-weer-uitgesteld
(de volgende keer een verwijzing naar de bron -kernenergienieuws- is ook mooi)
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst