[Kernenergienieuws] 15 februari 2013

Laka Foundation laka
Vr Feb 15 11:40:14 UTC 2013


Vandaag:

Het plan van aanpak van NRG voor het afvoeren van het historisch  
radioactief afval op het terrein van de OLP (Onderzoekslocatie Petten)  
naar de centrale opslag voor radioactief afval (COVRA) is door de  
minister goedgekeurd.

In het Plan van aanpak beschrijft NRG hoe het bepaalde soorten  
radioactief afval wil afvoeren. Het gaat om de volgende categorieën  
afval:
* vaten met radioactief afval waarin splijtstoffen voorkomen;
* vaten met  alfahoudend afval;
* radioactief afval in de Waste Storage Facility (WSF), dat niet is  
opgeslagen in vaten;
* radioactief afval dat aanwezig is binnen de OLP, maar buiten de WSF.

Daarnaast beschrijft het Plan van aanpak wat er moet gebeuren met  
toekomstig radioactief afval. Bijvoorbeeld als de gebouwen van de Lage  
Flux Reactor volgens planning worden ontmanteld.

Omdat de links op de pagina van de Rijksoverheid (nog) niet werken  
zijn alle documenten nog niet beschikbaar, maar de inspraaktermijn  
loopt tot 14 maart

Ter herinnering waar het ook al weer overgaat, het nieuws van 26  
september vorig jaar:

26 september 2012
NRG: jaar meer tijd (en 25 miljoen) om radioactief afval af te voeren

Het ministerie van EL&I heeft de definitieve beschikking aan NRG  
bekend gemaakt in verband met het "zo spoedig mogelijk" afvoeren naar  
de COVRA van het historisch radioactief afval van het ECN. Tot en met  
8 november is er de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de Raad van  
State. Op 16 oktober is er volgens de kennisgeving een informatieavond  
in het Gemeentehuis van Zijpe met vertegenwoordigers van EL&I en NRG.  
De definitieve beschikking is op een belangrijk aantal punten  
gewijzigd ten opzichte van het ontwerp daarvan, vooral naar aanleiding  
van de ingebrachte zienswijzen van NRG en ECN. Een van de aanpassingen  
is dat de termijn waarop het afval moet zijn afgevoerd met 1 jaar is  
verlengd tot en met 31 december 2017.

Lange geschiedenis: Al in 1996 werd duidelijk dat van een aantal vaten  
in de zogenoemde pluggenloods op de OLP in Petten de verpakking  
gecorrodeerd was en omstreeks die tijd is ook tijdens een  
publieksavond aan omwonenden beloofd dat het hoog-radioactief afval zo  
spoedig mogelijk naar COVRA zou worden afgevoerd. In 2003 kwam de  
HABOG (de speciale inrichting bij COVRA) voor het ontvangen van  
hoogradioactief afval gereed. Maar pas in 2012(!) gaat ECN/NRG op  
aandringen van de overheid een "Plan van aanpak" opstellen om het  
hoogradioactieve afval naar COVRA af te voeren. Dit is dus 16 jaar na  
1996!

En nu heeft de overheid 25 miljoen ter beschikking gesteld (in verband  
met de financiële situatie bij ECN en NRG) om het afval op te ruimen.  
Waarom is ECN/ NRG niet direct na 1996 geld gaan reserveren voor het  
afvoeren van het hoogradioactieve afval? En waarom heeft de  
overheid/inclusief toezichthouder VROM/EL&I/KFD de situatie in Petten  
met betrekking tot het hoogradioactieve afval zo lang gedoogd?


De documenten met het plan van aanpak zijn te vinden op: (als de links  
op die pagina tenminste gaan werken?):
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/documenten-en-publicaties/besluiten/2013/02/13/inspraak-goedkeuring-plan-van-aanpak-afvoer-radioactief-afval-nrg-petten.html


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst