[Kernenergienieuws] 15 februari 2013
Laka Foundation
laka
Vr Feb 15 11:40:14 UTC 2013
Vandaag:
Het plan van aanpak van NRG voor het afvoeren van het historisch
radioactief afval op het terrein van de OLP (Onderzoekslocatie Petten)
naar de centrale opslag voor radioactief afval (COVRA) is door de
minister goedgekeurd.
In het Plan van aanpak beschrijft NRG hoe het bepaalde soorten
radioactief afval wil afvoeren. Het gaat om de volgende categorieën
afval:
* vaten met radioactief afval waarin splijtstoffen voorkomen;
* vaten met alfahoudend afval;
* radioactief afval in de Waste Storage Facility (WSF), dat niet is
opgeslagen in vaten;
* radioactief afval dat aanwezig is binnen de OLP, maar buiten de WSF.
Daarnaast beschrijft het Plan van aanpak wat er moet gebeuren met
toekomstig radioactief afval. Bijvoorbeeld als de gebouwen van de Lage
Flux Reactor volgens planning worden ontmanteld.
Omdat de links op de pagina van de Rijksoverheid (nog) niet werken
zijn alle documenten nog niet beschikbaar, maar de inspraaktermijn
loopt tot 14 maart
Ter herinnering waar het ook al weer overgaat, het nieuws van 26
september vorig jaar:
26 september 2012
NRG: jaar meer tijd (en 25 miljoen) om radioactief afval af te voeren
Het ministerie van EL&I heeft de definitieve beschikking aan NRG
bekend gemaakt in verband met het "zo spoedig mogelijk" afvoeren naar
de COVRA van het historisch radioactief afval van het ECN. Tot en met
8 november is er de mogelijkheid om in beroep te gaan bij de Raad van
State. Op 16 oktober is er volgens de kennisgeving een informatieavond
in het Gemeentehuis van Zijpe met vertegenwoordigers van EL&I en NRG.
De definitieve beschikking is op een belangrijk aantal punten
gewijzigd ten opzichte van het ontwerp daarvan, vooral naar aanleiding
van de ingebrachte zienswijzen van NRG en ECN. Een van de aanpassingen
is dat de termijn waarop het afval moet zijn afgevoerd met 1 jaar is
verlengd tot en met 31 december 2017.
Lange geschiedenis: Al in 1996 werd duidelijk dat van een aantal vaten
in de zogenoemde pluggenloods op de OLP in Petten de verpakking
gecorrodeerd was en omstreeks die tijd is ook tijdens een
publieksavond aan omwonenden beloofd dat het hoog-radioactief afval zo
spoedig mogelijk naar COVRA zou worden afgevoerd. In 2003 kwam de
HABOG (de speciale inrichting bij COVRA) voor het ontvangen van
hoogradioactief afval gereed. Maar pas in 2012(!) gaat ECN/NRG op
aandringen van de overheid een "Plan van aanpak" opstellen om het
hoogradioactieve afval naar COVRA af te voeren. Dit is dus 16 jaar na
1996!
En nu heeft de overheid 25 miljoen ter beschikking gesteld (in verband
met de financiële situatie bij ECN en NRG) om het afval op te ruimen.
Waarom is ECN/ NRG niet direct na 1996 geld gaan reserveren voor het
afvoeren van het hoogradioactieve afval? En waarom heeft de
overheid/inclusief toezichthouder VROM/EL&I/KFD de situatie in Petten
met betrekking tot het hoogradioactieve afval zo lang gedoogd?
De documenten met het plan van aanpak zijn te vinden op: (als de links
op die pagina tenminste gaan werken?):
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/documenten-en-publicaties/besluiten/2013/02/13/inspraak-goedkeuring-plan-van-aanpak-afvoer-radioactief-afval-nrg-petten.html
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst