[Kernenergienieuws] 8 januari 2013
Laka Foundation
laka
Di Jan 8 09:21:53 UTC 2013
Allereerst een strijdbaar antikernenergie jaar toegewenst.
Verder:
** Demonstratie Maastricht 12 januari en meer over scheurtjes in reactorvaten
** De Thorium-lobby strikes again
-----------------
12 januari: Stop Tihange demo Maastricht
Niet vergeten: komende zaterdag 12 januari, 14 uur, NS Station
Maastricht demonstratie tegen Tihange!
Er zijn bijna 10.000 ondertekenaars van de 'Tihange dicht'-petitie.
Hier kun je nog tekenen (als je dat nou nog niet hebt gedaan):
http://tihangedicht.petities.nl/
Half januari komt de FANC, het Belgische Federaal Agentschap voor
Nucleaire Controle, met het advies wat te doen met de Doel-3 en
Tihange-2 reactoren die sinds vorige zomer stilliggen na de ontdekking
van talloze haarscheurtjes. Tenminste, scheurtjes?., dat moet de FANC,
die sinds januari geleid wordt door Jan Bens (de oud-directeur van
kerncentrale Doel !) nog bepalen. Ondertussen wordt duidelijk dat,
vooruitlopend op het advies van FANC, in Doel hard gewerkt wordt aan
heropstarten van de reactor.
Nog wat meer informatie over de scheurtjes in de reactorvaten: Het
lijkt er sterk op dat de scheurtjes in Doel 3 en Tihange 2 in de
ringen zitten die, voor deze beide reactoren, door Kruppstahl fout
gegoten werden (onvoldoende vacuum bij het gieten) en niet in de
lasnaden die aangebracht werden bij de assemblage ter plaatse door het
Nederlandse bedrijf RDM. Deze lasnaden werden zeer waarschijnlijk
volledig doorgelicht en goed bevonden. De ringen zelf werden
waarschijnlijk minder gecheckt (steekproeven op het metaal, niet op de
ringen zelf). (met dank aan Leo Tubbax)
------------
** Thorium
De laatste jaren is het minstens 1x per jaar raak: een offensief van
de thorium-lobby. Vandaag wel op een heel prominente plaats: de hele
voorpagina van de Volkskrant wordt ingeruimd voor dit 'energiewonder';
over de 'grootste energiedoorbraak sinds het vuur'.
enig tegenwicht:
Al ruim vijftig is er onderzoek naar het gebruik van thorium als
alternatief voor uranium. De belangrijkste redenen daarvoor zijn dat
de thorium-voorraden groter zijn dan die van uranium en dat, zo wordt
gezegd, de thorium-cyclus veel minder proliferatie-gevoelig is dan die
van uranium. Maar is thorium echt een alternatief?
Laka schreef in februari 2008 deze fact-sheet (in het engels):
'Thorium nuclear fuel cycle: an alternative?' op:
www.laka.org/info/publicaties/2008-thorium.pdf
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst