[Kernenergienieuws] 17 januari 2013

Laka Foundation laka
Do Jan 17 10:22:32 UTC 2013


Vandaag:

** Beslissing over heropstarten Tihange en Doel uitgesteld

** De PVV fulmineert verder

en nog even een herinnering:
a.s. zondag heel veel informatie over nieuwe campagne en andere  
interessante zaken op de vergadering van het Landelijk Platform tegen  
Kernenergie, 14 tot 16 uur Vergaderruimte-Utrecht, 9 minuten lopen  
vanaf CS. Voor route zie:  
http://www.vergaderruimte-utrecht.nl/?page_id=132
Geef je op via secretariaatLPTK op gmail.com


-----------------

** Beslissing over heropstarten Tihange en Doel uitgesteld

Volgens de Belgische krant De Standaard wil FANC (het Federaal  
Agentschap voor Nucleaire Controle), meer informatie en tests voordat  
ze gaan beslissen of Doel 3 en Tihange 2 opgestart mogen worden. Ze  
liggen beide stil na de ontdekking van scheurtjes. Volgens het artikel  
in de Standaard (16 januari) kan het maanden duren, omdat opnieuw test  
gedaan moeten worden onder druk en dan geanalyseerd moet worden of dat  
invloed heeft op de haarscheurtjes (8000 in Doel 3 en 2000 in Tihange  
2).
Het FANC heeft, zo wordt vermeld, geen elementen gevonden voor  
definitieve sluiting van de reactoren. Niet zo verwonderlijk als je je  
realiseert door wie de FANC wordt geleid (ex-directeur van  
kerncentrale Doel) en dat er alleen maar mensen uit de nucleaire  
industrie in de onderzoekscommissie zitten.
In elk geval is het rapport van de commissie, dat midden januari  
verwacht werd, uitgesteld.

Gisteren overigens in het Kamerdebat over (o.a) duurzame energie,  
verzekerde minister Kamp dat er in Limburg geen extra maatregelen  
genomen hoeven te worden in verband met een mogelijke kernramp in  
Tihange. Er wordt voldaan aan alle voorwaarden: schuilmogelijkheden  
die zouden ontbreken, zijn er namelijk toch, en wel omdat er ook  
chemische industrie is in Limburg.

Link naar artikel in De Standaard
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130115_00434983

(nog een blog over de demonstratie in Maastricht, afgelopen zaterdag:
http://lijnievanwijk.wordpress.com/2013/01/13/demonstreren/)


--------------

** De PPV
We willen het jullie niet onthouden: vermakelijke lezen, ware het niet  
dat het komt van de woordvoerder van de partij die, als we het goed  
begrijpen , nu de grootste is in de peilingen (voor wat dat waard is).  
Het komt uit een (nu pas gepubliceerd) voorlopig verslag van een  
algemeen overleg op 29 november over internationale klimaatafspraken.

De heer De Graaf (PVV): Voorzitter. Duurzaamheid, maar ook klimaat, zo  
heet de nieuwe god en CO2 is de duivel. CO2 zorgt voor opwarming van  
de aarde en de mens is daar schuldig aan. Industrie en auto's zijn de  
nieuwe hoer van Babylon, gezeten op de rug van het beest met de zeven  
koppen. Dat beest moet worden verslagen. Dit is een kleine  
samenvatting van wat er in de begroting en in het regeerakkoord staat.  
Was het niet links Nederland dat na de oorlog Nederland een toekomst  
wilde geven zonder religie? Liep links Nederland niet voorop in de  
emancipatiebewegingen en moest niet alles dat riekte naar religieuze  
beleving zwart worden gemaakt, bespot, beschimpt en afgeschaft?  
Marxisme, socialisme, dat moest de nieuwe standaard worden. Iedereen  
even arm, behalve de linkse elite natuurlijk. Toen het socialisme  
begin jaren negentig van de vorige eeuw verslagen leek, zocht links  
een nieuwe manier om het volk eronder te houden. De partijkantoren van  
PvdA, GroenLinks en de SP werden groen geschilderd, later gevolgd door  
overig links inclusief de VVD. Groen is in, groen is hip, met groen  
moet iedereen het maar doen.

Het groensocialisme, ook wel ecologisme genoemd, is de nieuwe  
standaard, inclusief religieuze aspecten zoals schuldbesef, de  
dreigende apocalyps, nieuwe deugden zoals klimaatneutraliteit, groene  
energie en duurzaamheid, maar ook het verbieden van allerlei zaken  
zoals de gloeilamp. Is de staatssecretaris ook voor een keuze uit twee  
soorten brood, twee soorten fruit en twee soorten auto's? Deze laatste  
misschien niet.
Het groensocialisme, gestoeld op de frauduleuze hockeystickrapporten  
van het IPCC en de leugens van de nieuwe messias Al Gore, heeft zich  
diep genesteld in de eerder genoemde politieke partijen. Het is een  
bron van inkomsten voor de subsidiemaffia, die na de zure regen, het  
gat in de ozonlaag en het verzet tegen de CO2-vrije kernenergie een  
nieuwe vijand vonden in CO2. De volgende vijand, fijnstof, staat  
alweer voor de deur.
Follow the subsidie, dat is de enige waarde die de CO2-taliban aanhangt.

(tot zover)


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst