[Kernenergienieuws] 21 januari 2013
Laka Foundation
laka
Ma Jan 21 10:55:03 UTC 2013
Vandaag:
** Urenco: Nederlandse deel toch ook in verkoop?
** HFR blijft voorlopig dicht
--------------
** Urenco: Nederlandse deel toch ook in verkoop?
Volgens de Engelse zondagskrant Sunday Times is het Japanse
technologie bedrijf Toshiba van plan te gaan bieden op Urenco.
Groot-Brittannie, Nederland en de Duitse bedrijven E.on en RWE hebben
ieder een derde van de aandelen van de uraniumverrijker. E.on en RWE
zijn al langer van plan hun aandelen te verkopen en ook het Verenigd
Koninkrijk is bezig haar aandeel te privatiseren. Vorige week heeft de
VK-regering haar deel vanUrenco ondergebracht bij het ministerie van
Handel en Innovatie, en niet langer bij Energie en Klimaat. Dat zou
het makkelijker moeten maken om het te privatiseren.
Afgezien van een korte periode in de jaren '90 heeft Nederland altijd
besloten 100% aandeelhouder te blijven van hun deel (met de fabriek in
Almelo). Nu berichten (vooral) Duitse media dat het Toshiba bod (ook
of zelfs specifiek) zal gelden voor het Nederlandse deel. En ook dat
de Nederlandse en Britse regering in overleg zijn over de verkoop.
Begin december werd bekend dat de nieuwe regering ABN Amro in de arm
had genomen om te adviseren over het Nederlandse Urenco aandeel.
Toshiba was ook al eerder genoemd als mogelijke koper (oktober vorig
jaar), maar toen ging het uitdrukkelijk over het Engelse deel. Andere
gegadigde is het Franse concern Areva.
Toshiba is overigens ook de eigenaar van reactorbouwer Westinghouse.
--------------
** HFR blijft voorlopig dicht
Vrijdag (18-1) stond in de Volkskrant dat de reactor (de HFR) in
Petten nog steeds stil ligt. We hadden dat al eerder die week gemeld
(zie kernenergienieuws van 14 januari). De reactor blijft ws. minstens
tot maart buiten bedrijf wegens tritium lekken.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst