[Kernenergienieuws] Pallas Fase 1; Nationaal Plan veiligheid
Laka Foundation
laka
Ma Jun 17 09:20:39 UTC 2013
Vandaag:
** Pallas Fase 1.
** Nationaal actieplan nucleaire veiligheid
------------------
** Pallas Fase 1.
Op 22 april deelde minister Kamp de Kamer mee dat de Stichting
Voorbereiding Pallas-reactor was opgericht. Nu heeft hij de
schriftelijke vragen en opmerkingen van de verschillende fracties
beantwoord. Veel van die vragen gingen over de vorm: waarom een
stichting en geen vennootschap (pleit de VVD nu voor staatsdeelname?).
Volgens Kamp is er voor een stichting gekozen omdat er geen dwingende
redenen zijn voor staatsdeelname en omdat op deze manier na afronding
van Fase 1 "afstand te nemen van de entiteit onder vooraf in de
leningsovereenkomst vastgestelde financiële voorwaarden".
Voor realisering van Fase 1 ("het ontwerp van de reactor, de
aanbesteding en de vergunningverlening, alsmede het aantrekken van
financiering voor de bouw en exploitatie") is 4 jaar uitgetrokken.
Kamp maakt duidelijk dat het Rijk en provincie "participeren in het
Pallas-project op basis van gelijkwaardigheid. Dat betekent dat
overeenstemming en coördinatie tussen het Rijk en de provincie
noodzakelijk is om bevoegdheden ten aanzien van de op te richten
stichting te kunnen effectueren. Bij verschillen van inzicht betekent
dit dus dat deze bevoegdheden niet kunnen worden gebruikt totdat
overeenstemming is bereikt."
Ook wordt nog weer eens duidelijk gezegd dat NRG niet investeert en
geen risico draagt in Fase 1.
Ook die Fase 1 is een commerciële activiteit die die stichting met
door Rijk en Provincie geleend geld moet uitvoeren. Dat geld moet ook
teug betaald worden. Tegelijkertijd houdt dit in dat de minister
inhoudelijk en organisatorisch afstand neemt en de Kamer mee deelt dat
het niet gebruikelijk is om vooraf over beslissingen van commerciële
activiteiten mededelingen te doen?
Op vragen van de SP of er ook gekeken wordt naar alternatieve
productie van medische isotopen zegt Kamp dat juist dat belangrijk is
voor de business case: "De businesscase van Pallas zal dan ook continu
moeten worden geüpdate op basis van de laatste marktontwikkelingen."
En daar zullen ook nog "go/no go" momenten liggen.
stukken op:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/14/kamerbrief-inzake-besluit-tot-oprichting-stichting-voorbereiding-pallas-reactor/kamerbrief-inzake-besluit-tot-oprichting-stichting-voorbereiding-pallas-reactor.pdf
---------------------
** Nationaal actieplan nucleaire veiligheid
Ook zijn er een aantal rapporten over de peer-review van het
Nederlandse nationale Actieplan naar aanleiding van de nucleaire
stresstest naar de Kamer gestuurd.
In de week van 22 t/m 26 april hebben de Europese nucleaire
veiligheidsautoriteiten in Brussel de actieplannen aan elkaar
gepresenteerd en besproken(?peer review?). Volgens Kamp was iedereen
erg tevreden over Nederland, vooral over de "de lange ervaring in
Nederland met periodieke veiligheidsevaluaties (de zogenaamde10EVA?s)
die sinds de jaren ?80 hebben geleid tot belangrijke aanpassingen aan
de kerncentrale Borssele (waaronder de ?bunker? met aanvullende
veiligheidsystemen)".
Er blijken nog wel wat "uitdagingen" te zijn bij de implementatie van
de actieplannen. De minister laat weten dat hij ons in september
"nader (zal) informeren over de voortgang van de implementatie van de
verbetermaatregelen voortvloeiend uit de stresstest."
lees eerdere berichten over de stresstest hier:
http://www.laka.org/nieuws/?s=stresstest
Alle nu gepubliceerde documenten kun je hier vinden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/06/14/kamerbrief-over-europese-peer-review-van-de-nationale-actieplannen-ter-implementatie-van-post-fukushima-maatregelen-ter-vergroting-nucleaire-veiligheid.html
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst