[Kernenergienieuws] 4 maart 2013

Laka Foundation laka
Ma Mrt 4 11:17:20 UTC 2013


Met vandaag:

** Antwoorden Richtlijn 2011/70/Euratom (opslag radioactief afval)

** Pleit PvdA voor thorium-reactoren?

** Kunst: twee projekten zelfs vandaag: een over Fukushima (in  
Kerkrade) en een fotoboek-project over Tsjernobyl


--------------------------

** Antwoorden Richtlijn 2011/760/Euratom (opslag radioactief afval)

Minister Kamp (EZ) heeft geantwoord op vragen uit de Vaste  
kamercommissie Economische Zaken, over de implementatie van Richtlijn  
2011/70/Euratom, die gaat over beheer radioactief afval en gebruikte  
splijtstof.

Er zitten een paar interessante antwoorden in. Zo zegt de minister dat  
in het door de Europese Commissie geëiste Nationaal Programma (voor de  
eindberging van radioactief afval) niet vermeld zal worden welke  
locaties geschikt zijn voor de eindberging; gezien de opslag bij de  
COVRA de komende 100 jaar is het daarvoor gewoon nog te vroeg. Wel zal  
het programma "een stappenplan bevatten om tot de locatiekeuze voor de  
eindberging" te komen. Interessant, vooral de procedure voor  
locatiekeuze, maar niet gehele onverwacht dat ze nog niet met locaties  
komen. Over de voorwaarden voor een locatiekeuze zijn al vele  
rapporten geschreven ?en niet alleen door ons.

Maar, en dat is wel verrassend (of toch ook weer niet), een voorstel  
van de minister voor dat Nationaal Programma komt niet eerder dan eind  
2014. En aangezien het in augustus 2015 aan de EC aangeboden moet  
worden, en de EC duidelijke richtlijnen heeft over inspraak in dat  
plan, blijft daar weinig tijd voor. Er komt 1 inspraakronde ("Daarna  
krijgt een ieder de mogelijkheid om op het ontwerpprogramma in te  
spreken") waarna de minister het gaat vaststellen. Dat lijkt dus  
allemaal redelijk minimaal. "Burgers, bedrijven en overheden" zo  
schrijft de minister "zullen worden betrokken bij de vormgeving van  
het beleid voor het beheer van verbruikte splijtstoffen en radioactief  
afval". Maar welke voorwaarden hij gaat scheppen voor het creëren van  
een "level-playing field" voor burgers en bedrijven, noemt hij niet.

En korte link naar de antwoorden van de vragen:
http://tinyurl.com/amaw5ok


---------------------

** Pleit PvdA voor thorium-reactors?

Uit een verslag van een Algemeen Overleg over Economie en Innovatie  
blijkt dat Jan Vos (pvdA) erg onder de indruk van thorium is. Zie  
letterlijke tekst hieronder). Dat was al op 15 januari, maar het  
verslag is vandaag pas gepubliceerd. Toen was inderdaad thorium in het  
nieuws (een week daarvoor hele voorpagina van de Volkskrant). Zie het  
nieuws van 8 januari voor wat tegenberichten  
(http://www.laka.org/nieuws/ingangnieuws.html).

De heer Jan Vos (PvdA):
(?) Voorzitter. Mijn fractie heeft met belangstelling kennisgenomen  
van de hernieuwde discussie rondom thorium als grondstof voor  
nucleaire installaties. China en India werken aan de opwekking van  
energie met thorium. Overigens, niet alleen emerging market economies  
doen dat op dit moment, maar ook Noorwegen werkt hieraan en heeft het  
voornemen tot een grote proefopstelling. De benodigdheden voor een  
dergelijke centrale zijn groot maar de voordelen ook. Er is geen  
risico op een meltdown. De halfwaardetijd is significant lager en het  
afval uit de bestaande uraniumcentrales kan verwerkt worden in een  
thoriumcentrale. Ik verneem graag van de minister of hij bereid is om  
met de Noren in overleg te treden om de voor- en nadelen van een  
thoriumproefproject in kaart te brengen als onderdeel van de  
duurzame-energietransitie.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20122013-39-10.html


--------------------------

** "Radioactieve kunst in Kerkrade"

In cultureel ontmoetingscentrum Post (oude postkantoor) in Kerkrade  
opende zondag 3 maart de expositie Gogyoshi Art Project. Kunst  
geïnspireerd door de kernramp van Fukushima in Japan, nu twee jaar  
geleden.
Gogyoshi Art Project is een initiatief van kunstenaar Ed Hanssen die  
zelf geïnspireerd raakte door de gedichten van Japanner Taro Aizu. De  
Japanner beschreef in vijfregelige gogyoshi gedichtjes de ellende en  
veranderingen in zijn leven en dat van zijn stad Fukushima na de  
tsunami en daaropvolgende kernramp.

Lees het artikel in de Limburger
http://www.limburger.nl/article/20130303/REGIONIEUWS05/130309505/1321

en hier meer over het project van Taro Aizu
http://www.projectmailartbooks.com/documents/the_gogyoshi_by_taro_aizu.html


----------------------------

** De vergeten tragedie van de nucleaire ramp in Chernobyl

Vrijdag, 1 maart was de kick-off van het Project Chernobyl van Daan  
Kloeg en Hans Wolkers. Dit project "documenteert de lange termijn  
gevolgen van Chernobyl?s ramp op artistieke wijze in een fotoboek."
Ze willen door crowdfunding 20.000 dollar ophalen voor de productie  
van het boek (redelijk veel) en de opbrengst is voor de mensen die  
terug gekeerd zijn en in de verboden zone leven. Van elke gift van 50  
dollar, gaat daar precies 2,50 naar toe, zeggen ze op hun website. En  
dat gaan ze persoonlijk brengen, verschillende keren zelfs.
Nou ja, check it out,
http://www.indiegogo.com/chernobylwitness




-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst