[Kernenergienieuws] 4 maart 2013
Laka Foundation
laka
Ma Mrt 4 11:17:20 UTC 2013
Met vandaag:
** Antwoorden Richtlijn 2011/70/Euratom (opslag radioactief afval)
** Pleit PvdA voor thorium-reactoren?
** Kunst: twee projekten zelfs vandaag: een over Fukushima (in
Kerkrade) en een fotoboek-project over Tsjernobyl
--------------------------
** Antwoorden Richtlijn 2011/760/Euratom (opslag radioactief afval)
Minister Kamp (EZ) heeft geantwoord op vragen uit de Vaste
kamercommissie Economische Zaken, over de implementatie van Richtlijn
2011/70/Euratom, die gaat over beheer radioactief afval en gebruikte
splijtstof.
Er zitten een paar interessante antwoorden in. Zo zegt de minister dat
in het door de Europese Commissie geëiste Nationaal Programma (voor de
eindberging van radioactief afval) niet vermeld zal worden welke
locaties geschikt zijn voor de eindberging; gezien de opslag bij de
COVRA de komende 100 jaar is het daarvoor gewoon nog te vroeg. Wel zal
het programma "een stappenplan bevatten om tot de locatiekeuze voor de
eindberging" te komen. Interessant, vooral de procedure voor
locatiekeuze, maar niet gehele onverwacht dat ze nog niet met locaties
komen. Over de voorwaarden voor een locatiekeuze zijn al vele
rapporten geschreven ?en niet alleen door ons.
Maar, en dat is wel verrassend (of toch ook weer niet), een voorstel
van de minister voor dat Nationaal Programma komt niet eerder dan eind
2014. En aangezien het in augustus 2015 aan de EC aangeboden moet
worden, en de EC duidelijke richtlijnen heeft over inspraak in dat
plan, blijft daar weinig tijd voor. Er komt 1 inspraakronde ("Daarna
krijgt een ieder de mogelijkheid om op het ontwerpprogramma in te
spreken") waarna de minister het gaat vaststellen. Dat lijkt dus
allemaal redelijk minimaal. "Burgers, bedrijven en overheden" zo
schrijft de minister "zullen worden betrokken bij de vormgeving van
het beleid voor het beheer van verbruikte splijtstoffen en radioactief
afval". Maar welke voorwaarden hij gaat scheppen voor het creëren van
een "level-playing field" voor burgers en bedrijven, noemt hij niet.
En korte link naar de antwoorden van de vragen:
http://tinyurl.com/amaw5ok
---------------------
** Pleit PvdA voor thorium-reactors?
Uit een verslag van een Algemeen Overleg over Economie en Innovatie
blijkt dat Jan Vos (pvdA) erg onder de indruk van thorium is. Zie
letterlijke tekst hieronder). Dat was al op 15 januari, maar het
verslag is vandaag pas gepubliceerd. Toen was inderdaad thorium in het
nieuws (een week daarvoor hele voorpagina van de Volkskrant). Zie het
nieuws van 8 januari voor wat tegenberichten
(http://www.laka.org/nieuws/ingangnieuws.html).
De heer Jan Vos (PvdA):
(?) Voorzitter. Mijn fractie heeft met belangstelling kennisgenomen
van de hernieuwde discussie rondom thorium als grondstof voor
nucleaire installaties. China en India werken aan de opwekking van
energie met thorium. Overigens, niet alleen emerging market economies
doen dat op dit moment, maar ook Noorwegen werkt hieraan en heeft het
voornemen tot een grote proefopstelling. De benodigdheden voor een
dergelijke centrale zijn groot maar de voordelen ook. Er is geen
risico op een meltdown. De halfwaardetijd is significant lager en het
afval uit de bestaande uraniumcentrales kan verwerkt worden in een
thoriumcentrale. Ik verneem graag van de minister of hij bereid is om
met de Noren in overleg te treden om de voor- en nadelen van een
thoriumproefproject in kaart te brengen als onderdeel van de
duurzame-energietransitie.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20122013-39-10.html
--------------------------
** "Radioactieve kunst in Kerkrade"
In cultureel ontmoetingscentrum Post (oude postkantoor) in Kerkrade
opende zondag 3 maart de expositie Gogyoshi Art Project. Kunst
geïnspireerd door de kernramp van Fukushima in Japan, nu twee jaar
geleden.
Gogyoshi Art Project is een initiatief van kunstenaar Ed Hanssen die
zelf geïnspireerd raakte door de gedichten van Japanner Taro Aizu. De
Japanner beschreef in vijfregelige gogyoshi gedichtjes de ellende en
veranderingen in zijn leven en dat van zijn stad Fukushima na de
tsunami en daaropvolgende kernramp.
Lees het artikel in de Limburger
http://www.limburger.nl/article/20130303/REGIONIEUWS05/130309505/1321
en hier meer over het project van Taro Aizu
http://www.projectmailartbooks.com/documents/the_gogyoshi_by_taro_aizu.html
----------------------------
** De vergeten tragedie van de nucleaire ramp in Chernobyl
Vrijdag, 1 maart was de kick-off van het Project Chernobyl van Daan
Kloeg en Hans Wolkers. Dit project "documenteert de lange termijn
gevolgen van Chernobyl?s ramp op artistieke wijze in een fotoboek."
Ze willen door crowdfunding 20.000 dollar ophalen voor de productie
van het boek (redelijk veel) en de opbrengst is voor de mensen die
terug gekeerd zijn en in de verboden zone leven. Van elke gift van 50
dollar, gaat daar precies 2,50 naar toe, zeggen ze op hun website. En
dat gaan ze persoonlijk brengen, verschillende keren zelfs.
Nou ja, check it out,
http://www.indiegogo.com/chernobylwitness
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst