[Kernenergienieuws] KCB tot 2034; Regering en kernenergie; reactorvat; Urenco

Laka Foundation laka
Di Mrt 19 09:21:46 UTC 2013


Terwijl in Fukushima door een aardbeving de noodkoeling van het  
splijtstofstaven basin is uitgevallen, de volgende zaken


** Kamp geeft Borssele vergunning tot 2034

** Regering gaat zich inzetten voor kernenergie, en de PvdA?

** Onderzoek reactorvat Borssele

** Privatisering Urenco

** (Stemmingen over) moties over kernenergie


------------------

** Kamp geeft Borssele vergunning tot 2034
Al aangekondigd vorige week, maar minister Kamp heeft  
hoogstpersoonlijk de vergunning afgegeven aan EPZ, tijdens een  
werkbezoek' aan de kerncentrale, om de kerncentrale Borssele 20 jaar  
langer in bedrijf te houden. Er waren 3000 'reacties' in de inspraak.  
Dat zullen voor 95% of meer bezwaren zijn geweest, een zeer hoog  
aantal voor Nederland (zelfs meer  dan in de procedures voor nieuwe  
kerncentrales ?al moeten we dat nog goed analyseren, de gegevens  
daarvan zijn er nu nog niet).
Nog niets te vinden op de websites van de Rijksoverheid, maar dat zal  
in de loop van de dag wel komen. Wel omroep Zeeland:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-03-18/391539/definitieve-vergunning-voor-kerncentrale


------------------

** PvdA voor kernenergie?
Kernenergie wordt niet genoemd in de regeringsverklaring. Waren we  
niet echt blij mee (waarom sluit de PvdA het niet gewoon uit), maar,  
goed, dat was een stap te ver voor de VVD. Tenminste, dat namen we  
aan. Maar langzamerhand moeten we nog eens nadenken voor wie het  
regeringsstandpunt een stap te ver zou zijn?

Een paar weken geleden liet woordvoerder Vos zich lovend uit over de  
thorium reactor, maar dat konden we toen nog zien als iets van  
'jongensdroom' en 'onwetendheid' en een standpunt van een fractie,  
weliswaar van een regeringsfractie, maar niet van de regering zelf?. .  
Maar nu de regering, waarin naar het schijnt de pvda deelneemt: in een  
verklaring, vorige week getekend door 11 EU-landen, waaronder dus  
Nederland, in London, wordt verklaard dat die landen

?affirmed their commitment to collaborate in the context of the role  
that they believe that nuclear energy can play a part in the EU?s  
future low carbon energy mix?

Dus de Pvda bevestigd haar inzet om er voor te zorgen dat kernenergie  
een rol gaat spelen in de energiemix van Europa? Wart moeten we daar  
van denken. Maar het gaat nog een stap verder:
in de verklaring staat ook nog:
"The Member States wishing to construct new nuclear power stations  
signalled that an investment environment must be created taking  
account of the long term nature of nuclear infrastructure projects in  
the EU."
Er moeten dus subsidies komen voor kernenergie, want dat is wat er,  
mooi omfloerst, staat. Wat dat betekend zien we op het moment in het  
Verenigd Koninkrijk. EDF die daar kerncentrales wil bouwen, willen een  
garantie voor een minimum prijs en afname voor 35 jaar! (en behalve  
dat wil het bedrijf ook dat er minder geld naar alternatieven gaat).  
Het schijnt dat de regering dicht bij het tekenen van een verdrag  
daarvoor is. De gegarandeerde (minimum-) prijs zou tussen de 95-99  
pond per MWh liggen, 2 keer de marktprijs van nu en duurder dan wind.  
Als EDF dat niet krijgt, dreigen ze geen kerncentrales te bouwen.

Hier de link naar de verklaring van de 11 landen:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/140109/final_EU_Nuclear_Energy_Communiqu_.pdf


-----------------------

** Onderzoek reactorvat Borssele
Toch nog iets over het onderzoek naar het reactorvat in Borssele:
Er is wat onduidelijkheid met welk ultrasoon apparaat EPZ het  
reactorvat in Borssele gaat onderzoeken. Vorige week was er het  
bericht dat er maar een apparaat ter wereld is die die haarscheurtjes  
kan vinden, en dat die in april ?als Borssele het onderzoek gaat doen-  
  nog in Doel gebruikt zou worden. Twee dingen daarover: 1- EPZ laat  
weten dat ze het met een nieuw door NRG ontwikkeld apparaat laat doen,  
die die scheurtjes als ze er zijn zeker zullen vinden, en 2- uit  
Belgie komt het bericht dat het apparaat dat daar gebruikt wordt het  
enige apparaat is dat in die specifieke reactorvaten past. Er zijn  
meer van dergelijke apparaten beschikbaar maar die passen niet in het  
reactorvaten van Tihange 2 en Doel 3. Verwarrend allemaal.. We houden  
het in de gaten


----------------------

** Privatisering Urenco
Het zijn nog steeds alleen maar geruchten, maar het schijnt dat de  
Nederlandse regering, voornemens is haar standpunt tegen verkoop van  
haar deel van Urenco los te laten. Vooral Engelse media lieten ons dat  
het afgelopen weekend al weten, maar vanmorgen ook de Nederlandse  
kranten.

http://fd.nl/ondernemen/910586-1303/nederland-akkoord-met-verkoop-urenco

Maakt ons dat wat uit? Ja, zeker wel, in principe hebben we er nog  
iets over te vertellen als het een staatsbedrijf is. Natuurlijk komen  
er 'garanties tegen misbruik' (en tsja, die garanties kennen we, maar  
dat was nu ook al zo), maar als het geprivatiseerd is kunnen we niet  
meer ?of in elk geval veel moeilijker- iets beslissen met z'n allen  
over de fabriek, bijvoorbeeld dat het beter is om de fabriek te  
sluiten?.


---------------------

** Moties over kernenergie
Eerst: er waren afgelopen week stemmingen over drie moties die over  
kernenergie gingen: 2 moties gingen over een onafhankelijke  
controle-instantie. Motie Van Tongeren (GL) vind dat het daarom bij EZ  
weg moet. Deze motie werd afgewezen, hoewel Samsom tijdens het vorige  
kabinet zei dat dat zelfs in strijd met internationale verdragen was,  
werd het niet gesteunt door PvdA, die hadden, smaen met VVD een eigen,  
nietszeggende motie ingediend die dan ook aangenomen werd: "verzoekt  
de regering om, de taken en bevoegdheden te bundelen in een   
autoriteit nucleaire veiligheid en stralingsbescherming en ervoor te  
zorgen dat deze autoriteit onafhankelijk is". Verder is er nog gestemd  
over de motie Klever (PVV) om kernenergie mee te laten tellen in het   
aandeel duurzame energie; die werd afgewezen.


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst