[Kernenergienieuws] KCB tot 2034; Regering en kernenergie; reactorvat; Urenco
Laka Foundation
laka
Di Mrt 19 09:21:46 UTC 2013
Terwijl in Fukushima door een aardbeving de noodkoeling van het
splijtstofstaven basin is uitgevallen, de volgende zaken
** Kamp geeft Borssele vergunning tot 2034
** Regering gaat zich inzetten voor kernenergie, en de PvdA?
** Onderzoek reactorvat Borssele
** Privatisering Urenco
** (Stemmingen over) moties over kernenergie
------------------
** Kamp geeft Borssele vergunning tot 2034
Al aangekondigd vorige week, maar minister Kamp heeft
hoogstpersoonlijk de vergunning afgegeven aan EPZ, tijdens een
werkbezoek' aan de kerncentrale, om de kerncentrale Borssele 20 jaar
langer in bedrijf te houden. Er waren 3000 'reacties' in de inspraak.
Dat zullen voor 95% of meer bezwaren zijn geweest, een zeer hoog
aantal voor Nederland (zelfs meer dan in de procedures voor nieuwe
kerncentrales ?al moeten we dat nog goed analyseren, de gegevens
daarvan zijn er nu nog niet).
Nog niets te vinden op de websites van de Rijksoverheid, maar dat zal
in de loop van de dag wel komen. Wel omroep Zeeland:
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2013-03-18/391539/definitieve-vergunning-voor-kerncentrale
------------------
** PvdA voor kernenergie?
Kernenergie wordt niet genoemd in de regeringsverklaring. Waren we
niet echt blij mee (waarom sluit de PvdA het niet gewoon uit), maar,
goed, dat was een stap te ver voor de VVD. Tenminste, dat namen we
aan. Maar langzamerhand moeten we nog eens nadenken voor wie het
regeringsstandpunt een stap te ver zou zijn?
Een paar weken geleden liet woordvoerder Vos zich lovend uit over de
thorium reactor, maar dat konden we toen nog zien als iets van
'jongensdroom' en 'onwetendheid' en een standpunt van een fractie,
weliswaar van een regeringsfractie, maar niet van de regering zelf?. .
Maar nu de regering, waarin naar het schijnt de pvda deelneemt: in een
verklaring, vorige week getekend door 11 EU-landen, waaronder dus
Nederland, in London, wordt verklaard dat die landen
?affirmed their commitment to collaborate in the context of the role
that they believe that nuclear energy can play a part in the EU?s
future low carbon energy mix?
Dus de Pvda bevestigd haar inzet om er voor te zorgen dat kernenergie
een rol gaat spelen in de energiemix van Europa? Wart moeten we daar
van denken. Maar het gaat nog een stap verder:
in de verklaring staat ook nog:
"The Member States wishing to construct new nuclear power stations
signalled that an investment environment must be created taking
account of the long term nature of nuclear infrastructure projects in
the EU."
Er moeten dus subsidies komen voor kernenergie, want dat is wat er,
mooi omfloerst, staat. Wat dat betekend zien we op het moment in het
Verenigd Koninkrijk. EDF die daar kerncentrales wil bouwen, willen een
garantie voor een minimum prijs en afname voor 35 jaar! (en behalve
dat wil het bedrijf ook dat er minder geld naar alternatieven gaat).
Het schijnt dat de regering dicht bij het tekenen van een verdrag
daarvoor is. De gegarandeerde (minimum-) prijs zou tussen de 95-99
pond per MWh liggen, 2 keer de marktprijs van nu en duurder dan wind.
Als EDF dat niet krijgt, dreigen ze geen kerncentrales te bouwen.
Hier de link naar de verklaring van de 11 landen:
https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/140109/final_EU_Nuclear_Energy_Communiqu_.pdf
-----------------------
** Onderzoek reactorvat Borssele
Toch nog iets over het onderzoek naar het reactorvat in Borssele:
Er is wat onduidelijkheid met welk ultrasoon apparaat EPZ het
reactorvat in Borssele gaat onderzoeken. Vorige week was er het
bericht dat er maar een apparaat ter wereld is die die haarscheurtjes
kan vinden, en dat die in april ?als Borssele het onderzoek gaat doen-
nog in Doel gebruikt zou worden. Twee dingen daarover: 1- EPZ laat
weten dat ze het met een nieuw door NRG ontwikkeld apparaat laat doen,
die die scheurtjes als ze er zijn zeker zullen vinden, en 2- uit
Belgie komt het bericht dat het apparaat dat daar gebruikt wordt het
enige apparaat is dat in die specifieke reactorvaten past. Er zijn
meer van dergelijke apparaten beschikbaar maar die passen niet in het
reactorvaten van Tihange 2 en Doel 3. Verwarrend allemaal.. We houden
het in de gaten
----------------------
** Privatisering Urenco
Het zijn nog steeds alleen maar geruchten, maar het schijnt dat de
Nederlandse regering, voornemens is haar standpunt tegen verkoop van
haar deel van Urenco los te laten. Vooral Engelse media lieten ons dat
het afgelopen weekend al weten, maar vanmorgen ook de Nederlandse
kranten.
http://fd.nl/ondernemen/910586-1303/nederland-akkoord-met-verkoop-urenco
Maakt ons dat wat uit? Ja, zeker wel, in principe hebben we er nog
iets over te vertellen als het een staatsbedrijf is. Natuurlijk komen
er 'garanties tegen misbruik' (en tsja, die garanties kennen we, maar
dat was nu ook al zo), maar als het geprivatiseerd is kunnen we niet
meer ?of in elk geval veel moeilijker- iets beslissen met z'n allen
over de fabriek, bijvoorbeeld dat het beter is om de fabriek te
sluiten?.
---------------------
** Moties over kernenergie
Eerst: er waren afgelopen week stemmingen over drie moties die over
kernenergie gingen: 2 moties gingen over een onafhankelijke
controle-instantie. Motie Van Tongeren (GL) vind dat het daarom bij EZ
weg moet. Deze motie werd afgewezen, hoewel Samsom tijdens het vorige
kabinet zei dat dat zelfs in strijd met internationale verdragen was,
werd het niet gesteunt door PvdA, die hadden, smaen met VVD een eigen,
nietszeggende motie ingediend die dan ook aangenomen werd: "verzoekt
de regering om, de taken en bevoegdheden te bundelen in een
autoriteit nucleaire veiligheid en stralingsbescherming en ervoor te
zorgen dat deze autoriteit onafhankelijk is". Verder is er nog gestemd
over de motie Klever (PVV) om kernenergie mee te laten tellen in het
aandeel duurzame energie; die werd afgewezen.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst