[Kernenergienieuws] School tv; betalen opruimen afval

Laka Foundation laka
Do Mrt 28 11:45:42 UTC 2013


Vergunning Borssele 2034
Hadden we al gezegd dat de stukken over het verlenen van de vergunning  
aan Borssele voor 20 extra jaren, er zijn? Ze zijn hier te vinden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/documenten-en-publicaties/vergunningen/2012/10/24/inspraak-verlenging-bedrijfsduur-kerncentrale-borssele.html
We komen er nog op terug.


Verder:

** Schooltv: kernenergie schoon als je afval even vergeet

** Opruimen afval: Wie zal dat betalen?


--------------------

** Zomaar een twitterbericht:

Schooltv-beeldbank ?@Beeldbank 26 maart
Kerncentrale #Dodewaard vandaag 44 jaar in bedrijf.  
http://ow.ly/1TXObH . Wat is #kernenergie? #NTR

Pardon, kerncentrale Dodewaard 44 jaar in bedrijf? We snappen best dat  
het unieke van twitteren is dat het kort moet, maar ja, dit is wel erg  
kort.. En vooral, onzin!
Inderdaad op 26 maart 1969 ging de kerncentrale (officieel) in  
bedrijf. En dat is 44 jaar geleden. Maar op 26 maart 1997 werd de  
kerncentrale officieel (en ook officieus) stilgelegd; uit bedrijf  
genomen. Ja, dat zullen ze ook wel bedoelen, maar toch?

Als je dan de link in de tweet volgt kom je op de beeldbank-website  
van Schooltv. En zie je het volgende:

Kernenergie is een milieuvriendelijk alternatief voor fossiele  
brandstoffen. Als je het gevaarlijke radioactieve afval even niet  
meetelt.

In het hart van een kerncentrale bevindt zich het reactorvat. Dat vat  
bevat heel veel water en een paar staven uranium. Als je de atoomkern  
van uranium bestookt met een neutron, dan splijt-ie. Daarbij komen  
nieuwe neutronen vrij, die weer op pad gaan om nieuwe atoomkernen te  
splijten. Een pareltje van een ketting reactie. En bij elke  
atoomsplijting komt vooral ook veel warmte vrij: daar wordt het water  
in het reactorvat dus warmer van, dat gaat over in stoom en die drijft  
turbines aan die elektriciteit opwekken: atoomstoomstroom. Op naar  
jouw stopcontact!

Kernenergie is een schone energiebron wat broeikasgassen betreft,  
ongeveer even schoon als de zon en de wind. Maar toch wordt niet  
iedereen even ?opgewekt? van kernenergie. Door de ongevallen in  
Tsjernobyl in 1986 en Fukushima in 2011 zijn hele gebieden  
onbewoonbaar geworden, want radioactieve straling is nou eenmaal niet  
echt gezond voor mens en dier. Het kernafval moet dus opgeborgen  
worden. Op een plek waar ook over tienduizenden jaren niemand wil gaan  
zoeken. En dan kom je al gauw diep onder de grond uit, of in de  
platenkast van Frans Bauer.


-Blijft de vraag: Wie verzorgd dit soort teksten eigenlijk? En is er  
daarna nog iemand die er even naar kijkt?


---------------------

** Wie zal dat betalen?

Dat opruimen van (radioactief) afval veel geld kost, wisten we al. De  
vraag is natuurlijk wie dat betaald en wie er aan verdiend. Zo komt  
bij het schoonmaken van kernwapenfabrieken in de VS, net als bij het  
saneren van de opwerkingsfabriek in Sellafield, Engeland, regelmatig  
voor dat (zusters of neven) van de bedrijven die verantwoordelijk zijn  
voor de rotzooi, flinke contracten krijgen voor het opruimen ervan en  
er dus twee keer aan verdienen.
Hetzelfde zie je overigens ook bij Fukushima: kernenergie-bedrijven  
sluiten contracten af voor schoonmaak, sanering, onderhoud en afbraak.  
Expertise, je kent het wel. In Nederland hebben we natuurlijk het  
voorbeeld van de COVRA, de organisatie voor opslag van radioactief  
afval, dat eerst grotendeels van de afvalproducenten was, enkele keren  
financieel werd gered door de staat en toen maar genationaliseerd  
werd: de staat kocht de producenten uit en het is nu 100% van de staat.

In Zeeland speelt nu Thermphos. De failliete fabriek in Vlissingen die  
ernstig vervuilt is, o.a. met radioactief materiaal. Wie gaat dat  
opruimen betalen? Minister Kamp heeft al een keer toegezegd dat hij  
alles in het werk zal stellen om de zorgen dat de belastingbetaler dat  
niet is.
Liesbeth van Tongeren (GL) heeft vorige week een ander voorstel  
gedaan: de chemische industrie maakt een fonds waaruit dat soort  
dingen betaald moeten worden? En ja, de chemisch industrie is niet  
enthousiast

http://www.c2w.nl/chemie-moet-eigen-troep-opruimen.317385.lynkx


----
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst