[Kernenergienieuws] School tv; betalen opruimen afval
Laka Foundation
laka
Do Mrt 28 11:45:42 UTC 2013
Vergunning Borssele 2034
Hadden we al gezegd dat de stukken over het verlenen van de vergunning
aan Borssele voor 20 extra jaren, er zijn? Ze zijn hier te vinden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/documenten-en-publicaties/vergunningen/2012/10/24/inspraak-verlenging-bedrijfsduur-kerncentrale-borssele.html
We komen er nog op terug.
Verder:
** Schooltv: kernenergie schoon als je afval even vergeet
** Opruimen afval: Wie zal dat betalen?
--------------------
** Zomaar een twitterbericht:
Schooltv-beeldbank ?@Beeldbank 26 maart
Kerncentrale #Dodewaard vandaag 44 jaar in bedrijf.
http://ow.ly/1TXObH . Wat is #kernenergie? #NTR
Pardon, kerncentrale Dodewaard 44 jaar in bedrijf? We snappen best dat
het unieke van twitteren is dat het kort moet, maar ja, dit is wel erg
kort.. En vooral, onzin!
Inderdaad op 26 maart 1969 ging de kerncentrale (officieel) in
bedrijf. En dat is 44 jaar geleden. Maar op 26 maart 1997 werd de
kerncentrale officieel (en ook officieus) stilgelegd; uit bedrijf
genomen. Ja, dat zullen ze ook wel bedoelen, maar toch?
Als je dan de link in de tweet volgt kom je op de beeldbank-website
van Schooltv. En zie je het volgende:
Kernenergie is een milieuvriendelijk alternatief voor fossiele
brandstoffen. Als je het gevaarlijke radioactieve afval even niet
meetelt.
In het hart van een kerncentrale bevindt zich het reactorvat. Dat vat
bevat heel veel water en een paar staven uranium. Als je de atoomkern
van uranium bestookt met een neutron, dan splijt-ie. Daarbij komen
nieuwe neutronen vrij, die weer op pad gaan om nieuwe atoomkernen te
splijten. Een pareltje van een ketting reactie. En bij elke
atoomsplijting komt vooral ook veel warmte vrij: daar wordt het water
in het reactorvat dus warmer van, dat gaat over in stoom en die drijft
turbines aan die elektriciteit opwekken: atoomstoomstroom. Op naar
jouw stopcontact!
Kernenergie is een schone energiebron wat broeikasgassen betreft,
ongeveer even schoon als de zon en de wind. Maar toch wordt niet
iedereen even ?opgewekt? van kernenergie. Door de ongevallen in
Tsjernobyl in 1986 en Fukushima in 2011 zijn hele gebieden
onbewoonbaar geworden, want radioactieve straling is nou eenmaal niet
echt gezond voor mens en dier. Het kernafval moet dus opgeborgen
worden. Op een plek waar ook over tienduizenden jaren niemand wil gaan
zoeken. En dan kom je al gauw diep onder de grond uit, of in de
platenkast van Frans Bauer.
-Blijft de vraag: Wie verzorgd dit soort teksten eigenlijk? En is er
daarna nog iemand die er even naar kijkt?
---------------------
** Wie zal dat betalen?
Dat opruimen van (radioactief) afval veel geld kost, wisten we al. De
vraag is natuurlijk wie dat betaald en wie er aan verdiend. Zo komt
bij het schoonmaken van kernwapenfabrieken in de VS, net als bij het
saneren van de opwerkingsfabriek in Sellafield, Engeland, regelmatig
voor dat (zusters of neven) van de bedrijven die verantwoordelijk zijn
voor de rotzooi, flinke contracten krijgen voor het opruimen ervan en
er dus twee keer aan verdienen.
Hetzelfde zie je overigens ook bij Fukushima: kernenergie-bedrijven
sluiten contracten af voor schoonmaak, sanering, onderhoud en afbraak.
Expertise, je kent het wel. In Nederland hebben we natuurlijk het
voorbeeld van de COVRA, de organisatie voor opslag van radioactief
afval, dat eerst grotendeels van de afvalproducenten was, enkele keren
financieel werd gered door de staat en toen maar genationaliseerd
werd: de staat kocht de producenten uit en het is nu 100% van de staat.
In Zeeland speelt nu Thermphos. De failliete fabriek in Vlissingen die
ernstig vervuilt is, o.a. met radioactief materiaal. Wie gaat dat
opruimen betalen? Minister Kamp heeft al een keer toegezegd dat hij
alles in het werk zal stellen om de zorgen dat de belastingbetaler dat
niet is.
Liesbeth van Tongeren (GL) heeft vorige week een ander voorstel
gedaan: de chemische industrie maakt een fonds waaruit dat soort
dingen betaald moeten worden? En ja, de chemisch industrie is niet
enthousiast
http://www.c2w.nl/chemie-moet-eigen-troep-opruimen.317385.lynkx
----
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst