[Kernenergienieuws] Veiligheid KCB; Privatisering Urenco
Laka Foundation
laka
Ma Nov 11 09:57:09 UTC 2013
Vandaag:
** Beantwoording vragen veiligheid kerncentrale Borssele
** Verkoop Urenco: komt Nederland terug op besluit?
--------------------
** Beantwoording vragen veiligheid kerncentrale Borssele
De vragen van Vos (PvdA) over de Unplanned Capability Loss factor van
de kerncentrale Borssele zijn beantwoord. Uit deze cijfers bleek dat
KCB al jaren zeer matig scoort en zeker niet bij de 25% veiligste
reactoren behoort. En dat is een van de eisen in het Convenant over
het langer open blijven van de kerncentrale. Minister Kamp maakt er
zich bij het beantwoorden wat makkelijk vanaf, zo geeft hij niet aan
waarom er door de Benchmark Commissie ?die moet beoordelen of KCB bij
die 25% hoort- voor geheime industrie cijfers is gekozen (de Forced
Loss Rate van de World Association of Nuclear Operators) en niet voor
de openbare IAEA-ranglijst van Unplanned Capability Loss (UCL). Hij
stelt: "Alleen op grond van de UCL-waarden kan dus geen
veiligheidsvolgorde worden opgesteld." Daar is volgens hem meer voor
nodig. Wij stellen dat volgens het IAEA de UCL een belangrijke
indicator is voor de staat van onderhoud en betrouwbaarheid van
belangrijke structuren, systemen en componenten en dus van de
veiligheid van een kerncentrale. Daar gaat de minister helemaal niet
op in.
We zijn dan ook niet tevreden met de antwoorden en hebben ondertussen
een aantal aanvullende vragen opgesteld, die hopelijk vanavond aan de
orde komen in het wetgevingsoverleg van de commissie EZ.
De antwoorden van de minister:
<http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/11/08/beantwoording-kamervragen-over-de-veiligheid-van-de-kerncentrale-borssele.html>
Onze berichten over UCL:
<http://www.laka.org/nieuws/2013/iaea-kerncentrale-borssele-niet-bij-25-veiligste-reactoren-1974/>
--------------------
** Verkoop Urenco: komt Nederland terug op besluit?
De Sunday Telegraph meldde gisteren dat het lijkt alsof de verkoop van
uraniumverrijkingsfabriek Urenco vertraging gaat oplopen omdat
Nederland er nog eens over gaat denken. De minister, Dijsselbloem, is
volgens de krant bang dat er te veel oppositie tegen de verkoop van
het Nederlandse deel is omdat de publieke belangen gewaarborgd moeten
blijven. Op 5 december komt er ?volgens de Engelse krant- een ronde
tafel bijeenkomst in het Nederlandse parlement "to discuss the
potential financial and economic structure of Urenco".
Een beslissing is dus niet voor Kerst te verwachten. Dijsselbloem
heeft eerder dit jaar beloofd in het najaar nog met een notitie over
de plannen voor verkoop te komen.
Het uraniumverrijkingsconglomeraat is van Groot-Brittannië ?dat graag
wil verkopen-, de Duitse bedrijven E.On en RWE ? die ook hun derde
deel willen verkopen- en van Nederland. In mei besloot het kabinet,
redelijk verrassend, het Nederlandse deel ook te willen gaan verkopen.
Meer hierover:
<http://www.laka.org/nieuws/2013/ook-nederland-wil-urenco-privatiseren-1141/>
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst