[Kernenergienieuws] Veiligheid KCB; Privatisering Urenco

Laka Foundation laka
Ma Nov 11 09:57:09 UTC 2013


Vandaag:

** Beantwoording vragen veiligheid kerncentrale Borssele

** Verkoop Urenco: komt Nederland terug op besluit?


--------------------

** Beantwoording vragen veiligheid kerncentrale Borssele

De vragen van Vos (PvdA) over de Unplanned Capability Loss factor van  
de kerncentrale Borssele zijn beantwoord. Uit deze cijfers bleek dat  
KCB al jaren zeer matig scoort en zeker niet bij de 25% veiligste  
reactoren behoort. En dat is een van de eisen in het Convenant over  
het langer open blijven van de kerncentrale. Minister Kamp maakt er  
zich bij het beantwoorden wat makkelijk vanaf, zo geeft hij niet aan  
waarom er door de Benchmark Commissie ?die moet beoordelen of KCB bij  
die 25% hoort- voor geheime industrie cijfers is gekozen (de Forced  
Loss Rate van de World Association of Nuclear Operators) en niet voor  
de openbare IAEA-ranglijst van Unplanned Capability Loss (UCL). Hij  
stelt: "Alleen op grond van de UCL-waarden kan dus geen  
veiligheidsvolgorde worden opgesteld." Daar is volgens hem meer voor  
nodig. Wij stellen dat volgens het IAEA de UCL een belangrijke  
indicator is  voor de staat van onderhoud en betrouwbaarheid van  
belangrijke structuren, systemen en componenten en dus van de  
veiligheid van een kerncentrale. Daar gaat de minister helemaal niet  
op in.
We zijn dan ook niet tevreden met de antwoorden en hebben ondertussen  
een aantal aanvullende vragen opgesteld, die hopelijk vanavond aan de  
orde komen in het wetgevingsoverleg van de commissie EZ.

De antwoorden van de minister:  
<http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2013/11/08/beantwoording-kamervragen-over-de-veiligheid-van-de-kerncentrale-borssele.html>

Onze berichten over UCL:  
<http://www.laka.org/nieuws/2013/iaea-kerncentrale-borssele-niet-bij-25-veiligste-reactoren-1974/>


--------------------

** Verkoop Urenco: komt Nederland terug op besluit?

De Sunday Telegraph meldde gisteren dat het lijkt alsof de verkoop van  
uraniumverrijkingsfabriek Urenco vertraging gaat oplopen omdat  
Nederland er nog eens over gaat denken. De minister, Dijsselbloem, is  
volgens de krant bang dat er te veel oppositie tegen de verkoop van  
het Nederlandse deel is omdat de publieke belangen gewaarborgd moeten  
blijven. Op 5 december komt er ?volgens de Engelse krant- een ronde  
tafel bijeenkomst in het Nederlandse parlement  "to discuss the  
potential financial and economic structure of Urenco".

Een beslissing is dus niet voor Kerst te verwachten. Dijsselbloem  
heeft eerder dit jaar beloofd in het najaar nog met een notitie over  
de plannen voor verkoop te komen.

Het uraniumverrijkingsconglomeraat is van Groot-Brittannië ?dat graag  
wil verkopen-, de Duitse bedrijven E.On en RWE ? die ook hun derde  
deel willen verkopen- en van Nederland. In mei besloot het kabinet,  
redelijk verrassend, het Nederlandse deel ook te willen gaan verkopen.

Meer hierover:  
<http://www.laka.org/nieuws/2013/ook-nederland-wil-urenco-privatiseren-1141/>


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst