[Kernenergienieuws] WOB Borssele; meldingen KFD; halfjaarcijfers Urenco; VS zonnestroom

Laka Foundation laka
Wo Sep 18 10:44:51 UTC 2013


Met vandaag:

** GL Zeeland: WOB-verzoek EZ over Borssele

** Wel overzicht storingen eerste maanden 2013, maar nog niet van 2012!

** Halfjaarcijfers 2013 Urenco 45% lager dan 2012.

** Ontwikkeling zonne-energie in de vs: en waarom de  
energiemaatschappijen daar zo bang voor zijn.


-----------------

** GL Zeeland: WOB-verzoek EZ over Borssele

GroenLinks Zeeland Statenlid Leen Harpe doet minister Kamp (EZ)  
schriftelijk een Wob-verzoek (Wet Openbaarheid van Bestuur) voor het  
plan van aanpak voor de controle van het reactorvat kerncentrale  
Borssele. De minister zou zich tijdens zijn bezoek aan de EPZ in juni  
uitvoerig hebben laten informeren over dat plan van aanpak. Volgens  
EPZ kan het plan echter (nog) niet verstrekt worden, gezien een  
lopende procedure... Ook de Kernfysische Dienst zou, volgen shet  
wob-verzoek, geweigerd hebben het plan openbaar te maken. GLZeeland  
verbaast zich daarover en wil het plan van aanpak nu via dit  
wob-verzoek boven tafel.
meer op: http://zeeland.groenlinks.nl/node/101413


--------------------

** Wel overzicht storingen eerste maanden 2013, maar waar blijft 2012!

De Kernfysische Dienst publiceert nu een overzichtje van  
meldingsplichtige ongewone gebeurtenissen in nucleaire installaties  
die na 1 januari 2013 zijn gebeurt op een website. Dat zijn er  
voorlopig drie, alledrie uit de eerste 2 maanden. En de rest?

Maar wat vreemder is, is het feit dat het jaaroverzicht van 2012 nog  
niet eens gepubliceerd is. Dat van 2011 werd ook pas begin dit jaar  
gepubliceerd?..

Het overzichtje over 2013 is te vinden op  
http://www.ilent.nl/onderwerpen/leefomgeving/nucleaire-veiligheid/ongewone_gebeurtenissen_2013/index.aspx.


----------------------

** Halfjaar cijfers 2013 Urenco 45% lager dan 2012.

Urenco heeft de halfjaar cijfers gepubliceerd (jan-juni 2013). Die  
zijn veel lager dan die over dezelfde periode in 2012. Maar volgens  
hun verklaring komt dat door dat er juist in dat eerste halfjaar vorig  
jaar enorm veel geleverd is, en verwacht men dat het tweede half jaar  
veel beter wordt zodat ze de verwachte omzet zullen bereiken.
Hier de link:  
http://www.urenco.com/page/584/URENCO-Group--Half--Year-2013-Unaudited-Financial-Results.aspx

Dit najaar komt er een notitie van minister van Financien Dijsselbloem  
over de verkoop van het Nederlandse deel van Urenco.


------------------

** Ontwikkeling zonne-energie in de vs: en waarom de  
energiemaatschappijen daar zo bang voor zijn.

Hoewel de hoeveelheid zonne-energie in de VS nu nog klein is, zal de  
enorme groei die het doormaakt snel er voor zorgen dat meer  
traditionele productie geraakt wordt. In 2006 werd er elke 80 minuten  
PV geinstalleerd, nu elke 4 minuten en over 3 jaar zal dat elke 83  
seconden zijn. En allemaal zonder dat er een energiemaatschappij aan  
te pas komt!
http://www.utilitydive.com/news/the-solar-stats-that-will-strike-fear-into-utilities-hearts/170532/


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst