[Kernenergienieuws] WOB Borssele; meldingen KFD; halfjaarcijfers Urenco; VS zonnestroom
Laka Foundation
laka
Wo Sep 18 10:44:51 UTC 2013
Met vandaag:
** GL Zeeland: WOB-verzoek EZ over Borssele
** Wel overzicht storingen eerste maanden 2013, maar nog niet van 2012!
** Halfjaarcijfers 2013 Urenco 45% lager dan 2012.
** Ontwikkeling zonne-energie in de vs: en waarom de
energiemaatschappijen daar zo bang voor zijn.
-----------------
** GL Zeeland: WOB-verzoek EZ over Borssele
GroenLinks Zeeland Statenlid Leen Harpe doet minister Kamp (EZ)
schriftelijk een Wob-verzoek (Wet Openbaarheid van Bestuur) voor het
plan van aanpak voor de controle van het reactorvat kerncentrale
Borssele. De minister zou zich tijdens zijn bezoek aan de EPZ in juni
uitvoerig hebben laten informeren over dat plan van aanpak. Volgens
EPZ kan het plan echter (nog) niet verstrekt worden, gezien een
lopende procedure... Ook de Kernfysische Dienst zou, volgen shet
wob-verzoek, geweigerd hebben het plan openbaar te maken. GLZeeland
verbaast zich daarover en wil het plan van aanpak nu via dit
wob-verzoek boven tafel.
meer op: http://zeeland.groenlinks.nl/node/101413
--------------------
** Wel overzicht storingen eerste maanden 2013, maar waar blijft 2012!
De Kernfysische Dienst publiceert nu een overzichtje van
meldingsplichtige ongewone gebeurtenissen in nucleaire installaties
die na 1 januari 2013 zijn gebeurt op een website. Dat zijn er
voorlopig drie, alledrie uit de eerste 2 maanden. En de rest?
Maar wat vreemder is, is het feit dat het jaaroverzicht van 2012 nog
niet eens gepubliceerd is. Dat van 2011 werd ook pas begin dit jaar
gepubliceerd?..
Het overzichtje over 2013 is te vinden op
http://www.ilent.nl/onderwerpen/leefomgeving/nucleaire-veiligheid/ongewone_gebeurtenissen_2013/index.aspx.
----------------------
** Halfjaar cijfers 2013 Urenco 45% lager dan 2012.
Urenco heeft de halfjaar cijfers gepubliceerd (jan-juni 2013). Die
zijn veel lager dan die over dezelfde periode in 2012. Maar volgens
hun verklaring komt dat door dat er juist in dat eerste halfjaar vorig
jaar enorm veel geleverd is, en verwacht men dat het tweede half jaar
veel beter wordt zodat ze de verwachte omzet zullen bereiken.
Hier de link:
http://www.urenco.com/page/584/URENCO-Group--Half--Year-2013-Unaudited-Financial-Results.aspx
Dit najaar komt er een notitie van minister van Financien Dijsselbloem
over de verkoop van het Nederlandse deel van Urenco.
------------------
** Ontwikkeling zonne-energie in de vs: en waarom de
energiemaatschappijen daar zo bang voor zijn.
Hoewel de hoeveelheid zonne-energie in de VS nu nog klein is, zal de
enorme groei die het doormaakt snel er voor zorgen dat meer
traditionele productie geraakt wordt. In 2006 werd er elke 80 minuten
PV geinstalleerd, nu elke 4 minuten en over 3 jaar zal dat elke 83
seconden zijn. En allemaal zonder dat er een energiemaatschappij aan
te pas komt!
http://www.utilitydive.com/news/the-solar-stats-that-will-strike-fear-into-utilities-hearts/170532/
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst