[Kernenergienieuws] KCB uit bedrijf; voor hoelang?
Laka Foundation
laka
Vr Sep 20 09:53:44 UTC 2013
KCBorssele uit bedrijf.
Een oud holland spreekwoord zegt Ouderdom komt met gebreken. We merken
het ook aan onszelf. De kerncentrale Borssele is nu 40 jaar in
bedrijf. Nouja, in bedrijf? Gistermiddag is de kerncentrale weer eens
uit bedrijf genomen na schade aan generatorkoelers. Uit inspectie
bleek dat daar koelribben zijn afgebroken. EPZ onderzoekt of de
koelers gerepareerd kunnen worden. Als dat niet het geval is, worden
ze vervangen. Omdat delen van de afgebroken koelribben in de generator
zijn terecht gekomen, moet deze worden gedemonteerd, geïnspecteerd en
gereinigd. Dit is een arbeidsintensief karwei dat minimaal drie weken
duurt.
De generator is geen nucleair onderdeel van de kerncentrale. Deze
machine is ondergebracht in een conventioneel gedeelte buiten het
reactorgebouw. Het is nog niet bekend wat de oorzaak van de schade aan
de koeler is en hoe lang het precies duurt voordat de kerncentrale
weer stroom kan leveren.
Maar dat zal minimaal enkele weken duren. Komt die dan nog wel weer in
bedrijf: want zoals bekend hebben we een voorlopige voorziening
aangevraagd en de Raad van State beslist op 8 oktober of de vergunning
om 20 jaar langer te mogen draaien vernietigd wordt. Als dat zo wordt
besloten, zou het zo maar kunnen zijn dat de kerncentrale zijn laatste
elektriciteit heeft geleverd.
En anders is er op 9 november de bodemprocedure van Laka (en
Greenpeace) tegen de vergunning.
Persbericht EPZ:
http://epz.nl/actueel/kerncentrale-uit-bedrijf-na-schade-generatorkoelers
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst