[Kernenergienieuws] KCB uit bedrijf; voor hoelang?

Laka Foundation laka
Vr Sep 20 09:53:44 UTC 2013


KCBorssele uit bedrijf.

Een oud holland spreekwoord zegt Ouderdom komt met gebreken. We merken  
het ook aan onszelf. De kerncentrale Borssele is nu 40 jaar in  
bedrijf. Nouja, in bedrijf? Gistermiddag is de kerncentrale weer eens  
uit bedrijf genomen na schade aan generatorkoelers. Uit inspectie  
bleek dat daar koelribben zijn afgebroken. EPZ onderzoekt of de  
koelers gerepareerd kunnen worden. Als dat niet het geval is, worden  
ze vervangen. Omdat delen van de afgebroken koelribben in de generator  
zijn terecht gekomen, moet deze worden gedemonteerd, geïnspecteerd en  
gereinigd. Dit is een arbeidsintensief karwei dat minimaal drie weken  
duurt.

De generator is geen nucleair onderdeel van de kerncentrale. Deze  
machine is ondergebracht in een conventioneel gedeelte buiten het  
reactorgebouw. Het is nog niet bekend wat de oorzaak van de schade aan  
de koeler is en hoe lang het precies duurt voordat de kerncentrale  
weer stroom kan leveren.

Maar dat zal minimaal enkele weken duren. Komt die dan nog wel weer in  
bedrijf: want zoals bekend hebben we een voorlopige voorziening  
aangevraagd en de Raad van State beslist op 8 oktober of de vergunning  
om 20 jaar langer te mogen draaien vernietigd wordt. Als dat zo wordt  
besloten, zou het zo maar kunnen zijn dat de kerncentrale zijn laatste  
elektriciteit heeft geleverd.
En anders is er op 9 november de bodemprocedure van Laka (en  
Greenpeace) tegen de vergunning.

Persbericht EPZ:  
http://epz.nl/actueel/kerncentrale-uit-bedrijf-na-schade-generatorkoelers


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe op laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst