[Kernenergienieuws] staatssteun fossiel Belgie; kernfusie

Laka Foundation laka
Ma Apr 28 10:27:13 UTC 2014


Vandaag:

** WWF en Eneco: nog steeds meer geld naar fossiel dan duurzaam (Belgie)

** Kernfusie: al heel lang veel belovend


-----------------------

** WWF en Eneco: nog steeds meer geld naar fossiel dan duurzaam (Belgie)

Eneco Belgie en WWF Belgie hebben een rapport uitgebracht over  
overheidssteun voor de verschillende energieproductie methodes over de  
periode 1950-2050. Daaruit blijkt dat fossiel en kernenergie zelfs nu  
nog meer staatssteun ontvangen dan duurzame energie en energiebesparing.

Een van de conclusies: De steun van overheden aan de consumptie van  
fossiele brandstoffen voor transport en huishoudelijk gebruik maakt  
niet vaak deel uit van het publieke debat. Uit de studie van WWF en  
Eneco blijkt echter dat deze subsidies in 2010 bijna de helft (48  
procent) van de totale ondersteuning voor energie in België uitmaken.  
Dit bedrag was in dat jaar even hoog als de steun aan nucleaire en  
hernieuwbare energie samen.

Energiebesparing daarentegen maakte in 2010 slechts een fractie van de  
totaalsteun uit (6 procent). Dit aandeel is hoogstwaarschijnlijk nog  
verder afgenomen sinds de federale regering in 2011 de fiscale aftrek  
voor energiebesparende maatregelen afschafte. Deze cijfers staan in  
schril contrast met de algemeen erkende grote waarde van  
energiebesparing. Er is in België een groot potentieel voor  
energiebesparing.

Meer op:
http://www.eneco.be/nl/conventionele-brandstoffen-nog-steeds-sterk-bevoordeeld-ten-opzichte-van-hernieuwbare-energie


---------------------

** Kernfusie: al heel lang veel belovend

We kennen allemaal de prachtige vooruitzichten en beloftes die aan  
kernfusie-energie worden toegeschreven. En die zijn niet sinds  
gisteren. In notabene de officiele ITER-newsletter een verhaal over  
1964 toen kernfusie dichtbij leek (en zo kunnen we voor elk decennium  
wel zo'n verhaal vinden). Lees over 1964 hier:  
http://www.iter.org/newsline/singleprint/-/1897

ITER, overigens, is een test-reactor in aanbouw in Zuid-Frankijk. Het  
is een gezamenlijk project van de EU, VS, Japan en nog een aantal  
landen.

Ondertussen stopt de EU elk jaar meer dan 570 miljoen euro (!) in  
fusie-onderzoek en vooral de ITER. Kernfusie voor de  
energievoorziening wordt, als het al ooit zover komt, niet verwacht  
voor ongeveer 2070. Verwachte ingebruikname van ITER is nu rond 2020  
(was oorspronkelijk 2005).

Over kernfusie-onderzoek en de Nederlandse betrokkenheid lees je meer hier:
http://www.kernenergieinnederland.nl/faceted_search/results/taxonomy%3A204


-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst