[Kernenergienieuws] staatssteun fossiel Belgie; kernfusie
Laka Foundation
laka
Ma Apr 28 10:27:13 UTC 2014
Vandaag:
** WWF en Eneco: nog steeds meer geld naar fossiel dan duurzaam (Belgie)
** Kernfusie: al heel lang veel belovend
-----------------------
** WWF en Eneco: nog steeds meer geld naar fossiel dan duurzaam (Belgie)
Eneco Belgie en WWF Belgie hebben een rapport uitgebracht over
overheidssteun voor de verschillende energieproductie methodes over de
periode 1950-2050. Daaruit blijkt dat fossiel en kernenergie zelfs nu
nog meer staatssteun ontvangen dan duurzame energie en energiebesparing.
Een van de conclusies: De steun van overheden aan de consumptie van
fossiele brandstoffen voor transport en huishoudelijk gebruik maakt
niet vaak deel uit van het publieke debat. Uit de studie van WWF en
Eneco blijkt echter dat deze subsidies in 2010 bijna de helft (48
procent) van de totale ondersteuning voor energie in België uitmaken.
Dit bedrag was in dat jaar even hoog als de steun aan nucleaire en
hernieuwbare energie samen.
Energiebesparing daarentegen maakte in 2010 slechts een fractie van de
totaalsteun uit (6 procent). Dit aandeel is hoogstwaarschijnlijk nog
verder afgenomen sinds de federale regering in 2011 de fiscale aftrek
voor energiebesparende maatregelen afschafte. Deze cijfers staan in
schril contrast met de algemeen erkende grote waarde van
energiebesparing. Er is in België een groot potentieel voor
energiebesparing.
Meer op:
http://www.eneco.be/nl/conventionele-brandstoffen-nog-steeds-sterk-bevoordeeld-ten-opzichte-van-hernieuwbare-energie
---------------------
** Kernfusie: al heel lang veel belovend
We kennen allemaal de prachtige vooruitzichten en beloftes die aan
kernfusie-energie worden toegeschreven. En die zijn niet sinds
gisteren. In notabene de officiele ITER-newsletter een verhaal over
1964 toen kernfusie dichtbij leek (en zo kunnen we voor elk decennium
wel zo'n verhaal vinden). Lees over 1964 hier:
http://www.iter.org/newsline/singleprint/-/1897
ITER, overigens, is een test-reactor in aanbouw in Zuid-Frankijk. Het
is een gezamenlijk project van de EU, VS, Japan en nog een aantal
landen.
Ondertussen stopt de EU elk jaar meer dan 570 miljoen euro (!) in
fusie-onderzoek en vooral de ITER. Kernfusie voor de
energievoorziening wordt, als het al ooit zover komt, niet verwacht
voor ongeveer 2070. Verwachte ingebruikname van ITER is nu rond 2020
(was oorspronkelijk 2005).
Over kernfusie-onderzoek en de Nederlandse betrokkenheid lees je meer hier:
http://www.kernenergieinnederland.nl/faceted_search/results/taxonomy%3A204
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst