[Kernenergienieuws] Urenco; bijeenkomst LPTK; wetgeving

Laka Foundation laka
Do Feb 6 11:28:26 UTC 2014


Met vandaag:

** Verkoop Urenco: SP als voorvechter kernenergie

** LPTK bijeenkomst 16 februari

** Nieuwe wetgeving werken met radioactieve stoffen nog onbekend

** Onderzoek financiële zekerheid bedrijfsbeëindiging Kernenergiewet


--------------------------

** Verkoop Urenco: SP als voorvechter kernenergie

Tijdens het AO Staatsdeelnemingen, afgelopen maandag ging het  
natuurlijk ook over de uraniumverrijkingsfabriek Urenco en de plannen  
van de regering om het Nederlandse eenderde deel te privatiseren. Er  
werden zelfs  2 moties ingediend over die mogelijke verkoop. En  
allebei door het opmerkelijke samenwerkingsverband CDA/SP. De ene  
(motie 173; Van Hijum/Jansen) stelt dat de aandelen van Urenco niet  
verkocht moeten worden; de andere is opmerkelijker (motie 172;  
Jansen/Van Hijum): de Nederlandse staat moet onderzoek doen naar het  
verwerven van 51% van de aandelen (dus 18% bijkopen). Met spoed zelfs.  
De minister zegt overigens daarover: "Als u vraagt of wij dat als  
parallelle, dus gelijkwaardige, optie alvast het bijkopen van die 17%  
kunnen verkennen, is mijn antwoord: nee. Wij zien hier namelijk een  
volgtijdelijkheid in." Dijsselbloem ontraad later in het debat beide  
moties. Wanneer ze in stemming komen is nog onbekend, maar lees je tzt  
hier. Verder stelt Mei Li Vos (PvdA) dat eigenlijk alleen de VVD voor  
verkoop van de aandelen is, maar ook dat de PvdA nog geen standpunt  
heeft ingenomen omdat nog niet alle informatie bekend is.

VEDAN heeft het conceptverslag (71 blz) van de commissievergadering  
doorgespit en er 11 blz over Urenco van uitgehaald. Dat kun je hier  
lezen op  
www.laka.org/info/urenco/Conceptverslag-AO-2014-02-03-passages-Urenco.pdf

Maar de SP als grote aanjager van kernenergie? Misschien nog met een  
paar nieuwe kerncentrales in Borssele om dat verrijkt uranium te  
gebruiken?

Ennuh, wat stond ook al weer in hun verkiezingsprogramma 2012: Nieuw  
vertrouwen?
"5. Kolen- en kernenergie hebben geen toekomst.
We verlenen daarom geen vergunningen voor de bouw van nieuwe kolen- of  
kerncentrales. We zorgen voor een zo veilig mogelijke bovengrondse  
opslag van kernafval. Kernafval wordt niet hergebruikt of bewerkt. We  
stoppen met het onnodig heen en weer slepen van kernafval naar  
opwerkingsfabrieken."

Maar ondertussen wel graag uranium verrijken voor kerncentrales?? En  
dat zelfs als nationaal belang zien! Tsja... Tijd voor wat druk vanuit  
de partij zelf?


--------------------

** LPTK vergadering 16 februari

Op zondag 16 februari is de volgende bijeenkomst van het Landelijk  
Platform Tegen Kernenergie. Een belangrijk agendapunt zullen de  
protesten tegen de Nuclear Security Summit en, vooral, de Nuclear  
Industry Summit eind maart zijn. Er valt nog veel te doen om die tot  
een succes te maken. Komt dus allen.
De bijeenkomst begint om 14.00 uur en is bij Milieudefensie: Nieuwe  
Looiersstraat 31, 1017 VA Amsterdam.


--------------------

** Nieuwe wetgeving werken met radioactieve stoffen nog onbekend

Bedrijven die gebruik maken van radioactieve stoffen, zoals  
ziekenhuizen en constructiebedrijven, kennen de nieuwe regels voor de  
beveiliging van die stoffen tegen diefstal en misbruik nog  
onvoldoende. Dat blijkt uit inspecties die de Kernfysische Dienst  
(KFD) uitvoerde nadat die nieuwe regels in april 2013 van kracht  
werden. De KFD gaat bedrijven en instellingen wijzen op het  
voorgeschreven beveiligingsplan en het nemen van afdoende maatregelen  
om misbruik en diefstal te voorkomen.

http://www.ilent.nl/actueel/inspecties_kfd_naar_naleving_beveiliging_radioactieve_stoffen.aspx


-----------------

** Onderzoek financiële zekerheid bedrijfsbeëindiging Kernenergiewet

Naar aanleiding van het faillissement van Thermphos in Vlissingen en  
kosten van het opruimen van (deels) radioactief afval op het terrein,  
komt er een "Onderzoek financiële zekerheid bedrijfsbeëindiging  
Kernenergiewet", zo heeft minister Kamp (EZ) meegedeeld.
In de brief van Kamp aan de Kamer heet het dan zo: "Tijdens het  
dertigledendebat op 2 april 2013 heb ik uw Kamer naar aanleiding van  
het faillissement van Thermphos International B.V. toegezegd te  
onderzoeken of het wenselijk is om bedrijven die werken op basis van  
een vergunning voor handelingen met radioactieve stoffen en toestellen  
op grond van de Kernenergiewet financiële zekerheid te laten stellen  
voor ontmanteling en sanering van het bedrijfsterrein indien zij hun  
activiteiten (moeten) staken."
En deelt mee dat nog voor de zomer de resultaten van het onderzoek komen.

De brief van Kamp van 4 februari:
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/02/05/kamerbrief-onderzoek-financiele-zekerheid-beeindiging-bedrijf-met-vergunning-kernenergiewet/kamerbrief-onderzoek-financiele-zekerheid-beeindiging-bedrijf-met-vergunning-kernenergiewet.pdf

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst