[Kernenergienieuws] Pu-39; SP en kernenergie
Laka Foundation
laka
Vr Feb 7 10:31:33 UTC 2014
Vandaag:
** Vergunning voor Plutonium 39?
** De SP en kernenergie
------------------
** Vergunning voor Plutonium 39?
Komt het steeds vaker voor en is het een indicatie van kennis,
ervaring en belang van kernenergie in Nederland, of lijkt dat alleen
maar zo: (schrijf-)fouten in vergunningen. Door het Ministerie van EZ
is aan NRG een "vergunning verleend voor het vervoeren over de weg
binnen Nederlands grondgebied en het aansluitend buiten Nederlands
grondgebied (doen) brengen" van plutonium-239. Maar in de vergunning
staat bij de specificaties: "hoeveelheid per zending: 140 mg Pu-39
totaal verdeelt over 5 samples."
Fout dus. Pu-39 bestaat niet. Nou zal vrijwel iedereen wel snappen dat
er Pu-239 bedoelt wordt, maar ja, het gaat in vergunningen niet om of
iedereen begrijpt dat er iets anders bedoelt wordt dan dat er staat.
De vergunning is voor 1 transport over de weg naar Karlsruhe.
Vergunning:
http://applicaties.agentschapnl.nl/sites/default/files/20131368-5.pdf
-----------------------------
** De SP en kernenergie
er waren een aantal (deels verontwaardigde) reacties over vooral de
kop van het nieuwsbericht gisteren dat de SP zich ontpopt als een
voorvechter van kernenenergie. Vooral over de stelligheid van het
geponeerde door het ontbreken van een vraagteken (die in de versie op
de website overigens wel aanwezig is).
Ter verduidelijking: we werken prima samen met SP-groepen op een
provinciaal en lokaal niveau. We waarderen hun inzet, of het nu de
afdelingen van Hengelo/Almelo/Enschede zijn die telkenmale
protesteerden tegen de export van verarmd uranium door Urenco naar
Rusland; de SP in Zeeland die de afgelopen jaren aan de wieg van het
verzet tegen Borssele-2 stond, of de Staten-afdeling in Noord-Holland
waar we prima mee samenwerken tegen de geplande Pallas reactor. We
weten ook dat lokale activiteiten in de periode 2010-2012 tegen nieuwe
kerncentrales in veel plaatsen gedragen werden door SP-afdelingen.
We weten en waarderen dat. Maar in de Tweede Kamer is de situatie toch
ernstig anders. En daar ging het bericht gisteren over.
We zijn veel minder te spreken over de standpunten die de Tweede Kamer
fractie, vooral bij monde van woordvoerder energie Paulus Jansen,
inneemt. En dat zou ook juist die leden die op lokaal of provinciaal
niveau tegen kernenergie actief zijn moeten verontrusten. En moeten
leiden tot een interne discussie over de standpunten die de
energiewoordvoerder in neemt. En dat was precies de conclusie
gisteren: tijd voor discussie.
Wij zijn hier ook niet zo heel zeker of we nu voor of tegen verkoop
van het Nederlandse aandeel in Urenco moeten zijn, en misschien is dat
ook helemaal niet zo belangrijk, tegen allebei is veel te zeggen. De
belangrijke vraag is: wat brengt sluiting dichterbij en vermindert de
(binnenkort weer oplaaiende) roep om meer kerncentrales? We denken wel
dat een commercieel bedrijf eerder sluit door faillissement -daarom
maakt het ons ook niet veel uit of Areva ?de belangrijkste kandidaat-
het gaat kopen; dat is een Frans overheidsbedrijf dat enorme verliezen
heeft geleden, maar door staatssteun overeind blijft. We zijn ons
ervan bewust dat het enige geprivatiseerde uranium verrijkingsbedrijf,
USEC, failliet is.
Aan de andere kant geloven we ook niet dat alle proliferatie-gevaren
gewaarborgd zijn als het maar staatseigendom blijft. Wat dat betreft
heeft de geschiedenis ons voldoende geleerd.
En we vinden zeker niet dat Urenco hoort bij de nutsbedrijven waarvan
het goed is dat die in overheidshanden blijven.
We vinden het echter van een totaal andere orde als er gepleit wordt
om aandelen van Urenco bij te kopen en zo een meerderheidsaandeel te
verwerven. En daarbij in zeer positieve bewoordingen over het bedrijf
te spreken ("de parel van de Nederlandse industrie") en te doen alsof
het niets met kernenergie te maken heeft. In dat geval (Nederland
bezit meerderheid Urenco) verandert de positie van kernenergie in het
politieke en economische landschap totaal. Dan zou Nederland in een
klap eigenaar zijn van een van de wereldwijd grootste bedrijven die
een onmisbare schakel zijn voor kernenergie. Dat zou vooral de
binnenlandse politieke druk op meer kernenergie een enorme impuls
geven ("alleen produceren voor het buitenland?"). En dat is iets dat
we als antikernenergie-organisatie niet moeten willen. En een partij
die tegen kernenergie zegt te zijn ook niet moet nastreven.
Dat is ons belangrijkste argument. En het kan best zijn dat het
voornamelijk de standpunten van de woordvoerder energie is, maar dat
lijkt ons dan des te meer een reden om intern eens wat druk uit te
oefenen en een discussie te starten.
--
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org
Meer informatie over de Kernenergienieuws
maillijst