[Kernenergienieuws] Borssele struikelblok; Urenco moties

Laka Foundation laka
Wo Feb 12 16:05:06 UTC 2014


Vandaag:

** Delta: strategische keuzes: kerncentrale struikelblok

** Urenco-moties verworpen


---------------------

** Delta: strategische keuzes: kerncentrale struikelblok

Het gaat niet goed met de eigenaar van de kerncentrale Borssele Delta,  
we hebben het al vaker gezegd: de grootste aandeelhouder (provincie  
Zeeland) eist ook strategische keuzes.
Het Financieel Dagblad meldde vanmorgen dat het multi utilitybedrijf  
(Delta levert ook nog water, kabeldiensten en internet) zakenbank  
Morgan Stanley heeft ingehuurd om de mogelijkheden tot verkoop van het  
bedrijf of een fusie te onderzoeken. Delta is samen met Essent (RWE)  
eigenaar van kerncentrale Borssele.

Volgens het artikel in het FD zijn er maar een beperkt aantal  
mogelijkheden: fusie (belangrijkste kandidaat Eneco) of verkoop.  
Officieel is zelfstandig verder ook nog een optie, maar volgens FD  
wordt dat steeds moeilijker. Probleem met fuseren met Eneco is o.a. de  
kerncentrale: Eneco wil niets van kernenergie weten. Enkele jaren  
geleden zijn fusie-gesprekken met Eneco al stuk gelopen, onder andere  
op de kerncentrale?Maar bij verkoop (gedroomde kandidaat blijkt GDF  
Suez te zijn) hetzelfde probleem: de kerncentrale. Die moet in  
publieke handen blijven, Nederlandse publieke handen wel te verstaan.  
Essent moest daarom haar aandeel van 50 % verlagen naar 30% toen RWE  
het bedrijf kocht. Dus ook dat is heel moeilijk met de kerncentrale in  
bedrijf (al is GDF Suez zeker niet vies van kernenergie).

Het lijkt er dus steeds meer op dat die 40 jaar oude centrale een blok  
aan het been wordt.

Overigens: De Raad van State moet nog steeds uitspraak doen in de  
bodemprocedure die Laka (en ook Greenpeace) aangespannen heeft tegen  
de vergunning om tot 2034 in bedrijf te zijn. Dat duurt nu al een week  
of 13. We wachten met spanning.


-----------------------

** Urenco-moties verworpen

Beide moties die vorige week bij het debat over Staatsdeelnemingen  
zijn ingediend door SP en CDA zijn gistermiddag verworpen.

Bij beide moties was de stemverhouding precies hetzelfde
Motie 172 (Jansen/Van Hijum) over onderzoek met spoed naar verwerven  
51 % van Urenco
Motie 173 (Van Hijum/Jansen) over Urenco aan te merken als strategisch  
belang en niet te verkopen.
Moties gesteund door: SP, PVV, CDA, CU, GL, PvdD en Bontes (54 stemmen).
Tegen: Coalitie-partijen VVD/PvdA, D66, SGP en 50+  (96 stemmen).

Dijsselbloem had beide moties ook al ontraden in het debat vorige week  
(3 febr.)
Het verbaast ons dat de motie over een onderzoek naar het verwerven  
van 51% van Urenco gesteund wordt door GroenLinks en Partij voor de  
Dieren. Tijd om daar eens een discussie over te starten.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org



Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst