[Kernenergienieuws] HFR; Pu-39; Laka on tour

Laka Foundation laka
Ma Feb 17 11:00:57 UTC 2014


Vandaag:

** HFR weer in bedrijf: meer investeringen noodzakelijk

** Schrijffoutje Pu-39: doe maar nieuwe vergunning

** Laka on tour; presentaties de komende maand


----------------------

** HFR weer in bedrijf: meer investeringen noodzakelijk

Vrijdagmiddag is de HFR in Petten weer opgestart. Hij heeft sinds eind  
september stilgelegen. Toen was de onderzoeksreactor net 10 weken in  
bedrijf geweest na november 2012. "Hiermee naderen wij het einde van  
het medio november vorig jaar geïntroduceerde Return to  
Service-programma, dankzij dit programma keren wij weer terug als een  
betrouwbare partner", verklaart NRG trots.

Maar verderop in het persbericht staat dat ze werken aan een  
investeringsprogramma om de HFR in bedrijf te houden (volgens het  
persbericht tot de opvolger Pallas in bedrijf komt). Want dat is  
natuurlijk het grote probleem en gevaar voor NRG: dat de HFR Pallas  
niet haalt en daarmee Pallas helemaal overbodig maakt.

Een van de investeringspoten is het onderhandelen met klanten "over  
lange-termijnafspraken voor de levering van producten en diensten."  
"Daarnaast", schrijft NRG "worden met het oog op de veranderingen in  
de markt de strategie en de organisatiestructuur opnieuw bekeken."
Het Rijk heeft altijd duidelijk gesteld dat er geen publiek geld naar  
Pallas zal gaan: nu bijdragen aan een investeringsprogramma om het  
bestaan van de HFR tot Pallas te rekken zou dan ook gezien moeten  
worden als investeren van publiek geld in Pallas.

De Molybdeen Productie Faciliteit (de fabriek waar de medische  
isotopen eigenlijk gemaakt worden), ligt nog steeds (sinds november):  
aan die ingebruikname wordt nog gewerkt. Dit heeft extra transporten  
met hoogverrijkt uranium (targets) door Europa tot gevolg; een groot  
extra proliferatie risico. Opnieuw een minpunt op het blazoen van  
Nederland dat via de Nuclear Security Summit zo graag als de grote  
non-proliferator te boek wil staan. Want daar gaat de NSS over: het  
limiteren van hoeveelheid en bewegingen van proliferatie-gevoelig  
materiaal.

Hier is een historisch overzicht (geschreven door Herman Damveld) van  
de HFR te lezen: www.laka.org/info/petten/HFR-Historie-2014.pdf


--------------------

** Schrijffoutje Pu-39: doe maar nieuwe vergunning

Enkele weken geleden signaleerden we dat op een transportvergunning  
aan NRG stond vermeld dat Pu-39 vervoerd mag worden naar Karlsruhe.  
Een schrijffout want Pu-39 bestaat niet. Maar goed, staat wel in de  
vergunning?.
Nu is er een wijziging van de vergunning waarin opeens Pu-239 staat.  
Wegens een "misstelling" wordt de per 31 januari verleende vergunning  
gewijzigd. Maar een wijziging van een verleende vergunning is toch  
gewoon een nieuwe vergunning? Met een onjuiste procedure, dan toch?
En dat kan dan zomaar?


--------------------

** Laka on tour; presentaties de komende maand

Laka wordt regelmatig gevraagd voor debatten en het geven van  
presentaties over allerlei onderwerpen die met kernenergie te maken  
hebben. Dat doen we graag. Nu met de Nuclear Security Summit in  
aankomst gaat het vooral over nucleaire beveiliging, proliferatie,  
relatie kernenergie-kernwapens. etc. Maar ook nog heel gewoon over de  
milieugevolgen van kernenergie, of de verkoop van Urenco.
Hier een lijstje van bijeenkomsten de waar we komende maand aan deelnemen:
* 18 februari: Den Haag, Haagse Mug: bijeenkomst over NSS,  
kernenergie, uraniummijnbouw in Afrika (en Mali in het bijzonder)  
flyer: http://harriak7.home.xs4all.nl/haagsemug/140218-haagsemug.pdf
* 5 maart: Utrecht: Kritische Studenten Utrecht: bijeenkomst over NSS,  
proliferatie en kernwapens, milieugevolgen kernenergie en waarom het  
geen oplossing is voor het klimaatprobleem en ook nog over acties  
tegen kernwapens. Meer info:  
http://www.kritischestudenten.nl/agenda/nucleaire-top-nucleaire-stop-de-nucleaire-top-nss-den-haag-met-discussie-echte-oplossingen/
* 8 maart: Juelich, Duitsland, demonstratie; Fukushima ueberall.  
Stoppt den wahnsinn! Toespraak  over Urenco en kernenergie in  
Nederland. Info: http://www.westcastor.de/
* 11 maart: Enschede, VEDAN; over Fukushima, kernenergie en Urenco.  
Begint om 19.30 uur in De Wonne, Noorderhagen 25, Enschede.
* 23 maart: Amsterdam, Laka; film avond en voorbereiding-actie Nuclear  
Industry Summit

Dit zijn de bijeenkomsten waar Laka een rol speelt die nu vast staan.  
Meer info volgt nog over diverse bijeenkomsten. En: er zijn nog  
avonden vrij. Neem contact met ons op voor een spreker.

-- 
Stichting Laka
Ketelhuisplein 43
1054 RD Amsterdam
www.laka.org
www.kernenergieinnederland.nl
Voor nieuws en analyse: kernenergienieuws-subscribe at laka.org




Meer informatie over de Kernenergienieuws maillijst